2023-03-04, 19:52
Medlem
JEGS76s avatar
Hej!
Har sparat lite i en "Kapitalspar Barn" i "Swedbank Robur Kapitalinvest" åt grabben. Där sitter ungefär 160.000:- just nu. Han fyller 18 senare i vår. Vad är tipset jag kan ge honom när pengarna låses upp. Efter studenten 2024 blir det resa endel och mer jobb, sen ev plugga vidare. Ingen bil är planerad riktigt än (tack ock lov) så jag hoppas han tänker spara till insatsen på första lyan. Och det kanske blir om 4-5 år. Så vad gör han med allt tills dess? Köpa krypto? Guld? Värdepapper? Sitta på banken känns uteslutet. Han har fixat konto på Avanza så där kommer troligen merparten hamna men i vad? Hur hade ni gjort?
Citera
2023-03-04, 19:56
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej!
Har sparat lite i en "Kapitalspar Barn" i "Swedbank Robur Kapitalinvest" åt grabben. Där sitter ungefär 160.000:- just nu. Han fyller 18 senare i vår. Vad är tipset jag kan ge honom när pengarna låses upp. Efter studenten 2024 blir det resa endel och mer jobb, sen ev plugga vidare. Ingen bil är planerad riktigt än (tack ock lov) så jag hoppas han tänker spara till insatsen på första lyan. Och det kanske blir om 4-5 år. Så vad gör han med allt tills dess? Köpa krypto? Guld? Värdepapper? Sitta på banken känns uteslutet. Han har fixat konto på Avanza så där kommer troligen merparten hamna men i vad? Hur hade ni gjort?

Ge han inte pengarna utan låt han låna ifrån kontot, med krav på återbetalning. På så vis så lär han sig att alltid betala tillbaka, att spara och att ingenting är gratis.

Ex
160 000 i insats till och, återbetalning 1000:-/månad.
Han kan fortfarande låna pengar till vettiga saker, så länge du har kontroll över kontot och han betalar tillbaka
Citera
2023-03-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Ge han inte pengarna utan låt han låna ifrån kontot, med krav på återbetalning. På så vis så lär han sig att alltid betala tillbaka, att spara och att ingenting är gratis.

Ex
Han kan fortfarande låna pengar till vettiga saker, så länge du har kontroll över kontot och han betalar tillbaka
Är 18-åringen omyndigförklarad eller?
Citera
2023-03-04, 20:13
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är 18-åringen omyndigförklarad eller?
Folk som får saker gratis lär sig inget.
Jag har satt upp konton till min dotter som jag sparar till. Det kommer att vara hennes pengar, men det ska alltid betalas tillbaka till kontot, tills hon blir "vuxen på riktigt".
Citera
2023-03-04, 20:15
Medlem
Citat:
Folk som får saker gratis lär sig inget.
Jag har satt upp konton till min dotter som jag sparar till. Det kommer att vara hennes pengar, men det ska alltid betalas tillbaka till kontot, tills hon blir "vuxen på riktigt".
Jag lärde mina barn hur ekonomi fungerar redan från lågstadieåldern, då behövde de inte en förmyndare när de blev myndiga.
Citera
2023-03-04, 20:21
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Jag lärde mina barn hur ekonomi fungerar redan från lågstadieåldern, då behövde de inte en förmyndare när de blev myndiga.
Men va DUKTIG du är *tyst hand applåd*
Jag skiter fullständigt i vad du har gjort, min sätt är ett bra sätt på det viset att de alltid har ett eget spar till framtida inköp, istället för att blåsa 160lax på en bil och sen spendera sin inkomst/can på skit.
Citera
2023-03-04, 20:24
Medlem
Citat:
Men va DUKTIG du är *tyst hand applåd*
Jag skiter fullständigt i vad du har gjort, min sätt är ett bra sätt på det viset att de alltid har ett eget spar till framtida inköp, istället för att blåsa 160lax på en bil och sen spendera sin inkomst/can på skit.
Nej det är ett mycket bättre sätt att uppfostra sina barn hur ekonomi fungerar.
Att agera förmyndare till vuxna individer är inte ett sätt att få dem att bli vuxna och ta eget ansvar.
Bland den dummaste metod jag hört talas om nånsin.
Citera
2023-03-04, 20:37
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Bland den dummaste metod jag hört talas om nånsin.
Ok, hur tänker du?
Att en 18 åring har koll på ekonomi, livet och allt därtill?
På vilket sätt är ett återbetalnings"krav" dåligt?
Citera
2023-03-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ok, hur tänker du?
Att en 18 åring har koll på ekonomi, livet och allt därtill?
På vilket sätt är ett återbetalnings"krav" dåligt?
Ja jag anser att de har koll på ekonomin om de fått lära sig det hemifrån.
Att tvinga dem att låna och sen betala tillbaka till sitt egna konto är att omyndigförklara sina egna barn.
Konstig och kränkande metod, bara för att man varit oförmögen att kunna uppfostra sina barn.
Citera
2023-03-04, 20:49
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Ex

Kan man ju inte göra när han väl fyllt 18.
Citera
2023-03-04, 20:50
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ja jag anser att de har koll på ekonomin om de fått lära sig det hemifrån.
Att tvinga dem att låna och sen betala tillbaka till sitt egna konto är att omyndigförklara sina egna barn.
Konstig och kränkande metod, bara för att man varit oförmögen att kunna uppfostra sina barn.
Uppfostran slutar aldrig, det är så en familj fungerar. Jag har just nu 30 års längre livserfarenhet än mina barn och när de blir 18 så har jag även ca 30 års arbetserfarenhet som de inte har, jag förstår helt enkelt systemet bättre än vad de gör och därför så har jag sparat ihop pengar till dem.
Bara för att de är 18 så betyder inte det att de enbart kommer att ta bra beslut när det kommer till utbildning, arbete, pojkvän och inköp. Men jag ger dem en skjuts i rätt riktning och uppmuntrar till att agera vuxet.
Citera
2023-03-04, 20:53
Medlem
Eftersom du ställer frågan här gissar jag att du inte litar till 100% på att grabben ska hantera pengar på bästa sätt.

Skulle haft kvar pengarna på kontot och gett pengarna när han behöver detta till något vettigt (bostad, studier osv).

Är grabben mogen nog redan nu är det inga problem att föra över pengarna så han kan få de att växa på bästa sätt men då blir din fråga ganska orelevant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in