• 1
  • 2
2023-03-04, 19:52
Medlem
JEGS76s avatar
Hej!
Har sparat lite i en "Kapitalspar Barn" i "Swedbank Robur Kapitalinvest" t grabben. Dr sitter ungefr 160.000:- just nu. Han fyller 18 senare i vr. Vad r tipset jag kan ge honom nr pengarna lses upp. Efter studenten 2024 blir det resa endel och mer jobb, sen ev plugga vidare. Ingen bil r planerad riktigt n (tack ock lov) s jag hoppas han tnker spara till insatsen p frsta lyan. Och det kanske blir om 4-5 r. S vad gr han med allt tills dess? Kpa krypto? Guld? Vrdepapper? Sitta p banken knns uteslutet. Han har fixat konto p Avanza s dr kommer troligen merparten hamna men i vad? Hur hade ni gjort?
Citera
2023-03-04, 19:56
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej!
Har sparat lite i en "Kapitalspar Barn" i "Swedbank Robur Kapitalinvest" t grabben. Dr sitter ungefr 160.000:- just nu. Han fyller 18 senare i vr. Vad r tipset jag kan ge honom nr pengarna lses upp. Efter studenten 2024 blir det resa endel och mer jobb, sen ev plugga vidare. Ingen bil r planerad riktigt n (tack ock lov) s jag hoppas han tnker spara till insatsen p frsta lyan. Och det kanske blir om 4-5 r. S vad gr han med allt tills dess? Kpa krypto? Guld? Vrdepapper? Sitta p banken knns uteslutet. Han har fixat konto p Avanza s dr kommer troligen merparten hamna men i vad? Hur hade ni gjort?

Ge han inte pengarna utan lt han lna ifrn kontot, med krav p terbetalning. P s vis s lr han sig att alltid betala tillbaka, att spara och att ingenting r gratis.

Ex
160 000 i insats till och, terbetalning 1000:-/mnad.
Han kan fortfarande lna pengar till vettiga saker, s lnge du har kontroll ver kontot och han betalar tillbaka
Citera
2023-03-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Ge han inte pengarna utan lt han lna ifrn kontot, med krav p terbetalning. P s vis s lr han sig att alltid betala tillbaka, att spara och att ingenting r gratis.

Ex
Han kan fortfarande lna pengar till vettiga saker, s lnge du har kontroll ver kontot och han betalar tillbaka
r 18-ringen omyndigfrklarad eller?
Citera
2023-03-04, 20:13
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
r 18-ringen omyndigfrklarad eller?
Folk som fr saker gratis lr sig inget.
Jag har satt upp konton till min dotter som jag sparar till. Det kommer att vara hennes pengar, men det ska alltid betalas tillbaka till kontot, tills hon blir "vuxen p riktigt".
Citera
2023-03-04, 20:15
Medlem
Citat:
Folk som fr saker gratis lr sig inget.
Jag har satt upp konton till min dotter som jag sparar till. Det kommer att vara hennes pengar, men det ska alltid betalas tillbaka till kontot, tills hon blir "vuxen p riktigt".
Jag lrde mina barn hur ekonomi fungerar redan frn lgstadieldern, d behvde de inte en frmyndare nr de blev myndiga.
Citera
2023-03-04, 20:21
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Jag lrde mina barn hur ekonomi fungerar redan frn lgstadieldern, d behvde de inte en frmyndare nr de blev myndiga.
Men va DUKTIG du r *tyst hand appld*
Jag skiter fullstndigt i vad du har gjort, min stt r ett bra stt p det viset att de alltid har ett eget spar till framtida inkp, istllet fr att blsa 160lax p en bil och sen spendera sin inkomst/can p skit.
Citera
2023-03-04, 20:24
Medlem
Citat:
Men va DUKTIG du r *tyst hand appld*
Jag skiter fullstndigt i vad du har gjort, min stt r ett bra stt p det viset att de alltid har ett eget spar till framtida inkp, istllet fr att blsa 160lax p en bil och sen spendera sin inkomst/can p skit.
Nej det r ett mycket bttre stt att uppfostra sina barn hur ekonomi fungerar.
Att agera frmyndare till vuxna individer r inte ett stt att f dem att bli vuxna och ta eget ansvar.
Bland den dummaste metod jag hrt talas om nnsin.
Citera
2023-03-04, 20:37
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Bland den dummaste metod jag hrt talas om nnsin.
Ok, hur tnker du?
Att en 18 ring har koll p ekonomi, livet och allt drtill?
P vilket stt r ett terbetalnings"krav" dligt?
Citera
2023-03-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ok, hur tnker du?
Att en 18 ring har koll p ekonomi, livet och allt drtill?
P vilket stt r ett terbetalnings"krav" dligt?
Ja jag anser att de har koll p ekonomin om de ftt lra sig det hemifrn.
Att tvinga dem att lna och sen betala tillbaka till sitt egna konto r att omyndigfrklara sina egna barn.
Konstig och krnkande metod, bara fr att man varit ofrmgen att kunna uppfostra sina barn.
Citera
2023-03-04, 20:49
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Ex

Kan man ju inte gra nr han vl fyllt 18.
Citera
2023-03-04, 20:50
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ja jag anser att de har koll p ekonomin om de ftt lra sig det hemifrn.
Att tvinga dem att lna och sen betala tillbaka till sitt egna konto r att omyndigfrklara sina egna barn.
Konstig och krnkande metod, bara fr att man varit ofrmgen att kunna uppfostra sina barn.
Uppfostran slutar aldrig, det r s en familj fungerar. Jag har just nu 30 rs lngre livserfarenhet n mina barn och nr de blir 18 s har jag ven ca 30 rs arbetserfarenhet som de inte har, jag frstr helt enkelt systemet bttre n vad de gr och drfr s har jag sparat ihop pengar till dem.
Bara fr att de r 18 s betyder inte det att de enbart kommer att ta bra beslut nr det kommer till utbildning, arbete, pojkvn och inkp. Men jag ger dem en skjuts i rtt riktning och uppmuntrar till att agera vuxet.
Citera
2023-03-04, 20:53
Medlem
Eftersom du stller frgan hr gissar jag att du inte litar till 100% p att grabben ska hantera pengar p bsta stt.

Skulle haft kvar pengarna p kontot och gett pengarna nr han behver detta till ngot vettigt (bostad, studier osv).

r grabben mogen nog redan nu r det inga problem att fra ver pengarna s han kan f de att vxa p bsta stt men d blir din frga ganska orelevant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in