Citat:
Ursprungligen postat av
amsjob
Tror jag sitter i en ganska bra situationen eftersom grannen har kontaktat mig och inte andra hållet. Kan ingenting om att förhandla och undrar hur jag ska göra? Bör jag spela det kyligt, bör jag sätta ett pris först, eller bör jag jag be grannen komma med ett förslag?
I din situation blir mitt första tips att du reder ut med dig själv om du VERKLIGEN vill sälja. Kommer du känna dig som en vinnare om du säljer idag och köparen om några år visar sig ha gjort en större vinst än vad du fick i försäljningen? Isåf... planera för en försäljning.
Skall du få till en bra förhandling för din del så gäller det att sätta dig i en bra position.
Bästa positioneringen för dig är om du kan få till en budgivning, men detta är som jag förstått det uteslutet då bara har en spekulant.
Vad man kan göra i ett sådant läge är en s.k. Holländsk auktion. Vilket innebär att du börjar på en hög nivå och sedan sänker budet tills köparen nappar.
Vad du skall ha i minnet är att köparen inte är ute efter din våning om denne inte skulle tjäna på det.
Vad du skall göra är att agera ointresserad (Om det nu inte ligger i ditt intresse att faktiskt sälja). Gå därför inte på skitsnack om att "Marknadsvärdet är x kr". Stressa denne lite genom att säga att du gärna vill vänta ut och se om marknaden väljer. Du behöver inte pengarna nu och kan du få 30% mer om några år så har du inte bråttom. Skulle du få reda på att markandsvärdet är tex 300 000 så finns det inget som hindrar dig från att begära 700 000. Du bestämmer vad du vill sälja för, inte marknaden
Lycka till.