2023-03-05, 01:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Så tänkte jag också enda nackdelen är väl om grannen är så stadd i kassan att han köper hela ts lägenhet, tar det han vill åt och säljer resten vidare. Han verkar ju ha gott ställt.

Det är nästan ogörligt juridiskt.

I praktiken så måste alla lägenheter i föreningen lämnas tillbaka till föreningen, och nya andelstal för samtliga lägenheter beräknas, därefter skall nya insatser betalas utifrån de nya andelstalen.

Styrelsen eller årsstämman har ingem skyldighet att gå med på detta.

LL

Läs mer här.

https://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=17002
Citera
2023-03-05, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

I praktiken så måste alla lägenheter i föreningen lämnas tillbaka till föreningen, och nya andelstal för samtliga lägenheter beräknas, därefter skall nya insatser betalas utifrån de nya andelstalen.

LL

Men sånt verkar ju legio i TS förening. Notera trådstarten där trapphuset byggs bort på övre våningar och lägenheter utökats.
Citera
2023-03-05, 08:37
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men sånt verkar ju legio i TS förening. Notera trådstarten där trapphuset byggs bort på övre våningar och lägenheter utökats.

Hans BRF har kanske hitrat ett mindre byråkratiskt sätt att görs det på! Där inte alla regler följs?

LL
Citera
2023-03-05, 09:16
Medlem
Citat:
Hans BRF har kanske hitrat ett mindre byråkratiskt sätt att görs det på! Där inte alla regler följs?

LL

Jag har tänkt en del på det där med andelstalen - borde vara en jäkla cirkus för föreningar att rodda med så fort någon vill inreda vindsyta vilket ju däremot inte alls är ovanligt? Eller bygger ut hall/inreder kallförråd i brf-radhus vilket inte alls heller är ovanligt.
Citera
2023-03-05, 09:19
Medlem
Små lägenheter har ju betydligt högre kvm pris än större lägenheter, om man får skulle jag gjort om den till separat lägenhet och sålt den själv.
Citera
2023-03-05, 09:20
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Du verkar tycka att du har en stark position när du ska förhandla men det anser inte jag. Det finns egentligen bara en köpare och det är din granne, ingen annan kan köpa den delen av dig.
Så sluta krångla och kom överens. Ni vet kvadratmeterpriset så börja där.

TS kan ju bygga ihop sina lägenheter själv bara annars, så han har ju ett annat starkt alternativ. Behövs inte mer än så.
Citera
2023-03-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsjob
Tror jag sitter i en ganska bra situationen eftersom grannen har kontaktat mig och inte andra hållet. Kan ingenting om att förhandla och undrar hur jag ska göra? Bör jag spela det kyligt, bör jag sätta ett pris först, eller bör jag jag be grannen komma med ett förslag?

I din situation blir mitt första tips att du reder ut med dig själv om du VERKLIGEN vill sälja. Kommer du känna dig som en vinnare om du säljer idag och köparen om några år visar sig ha gjort en större vinst än vad du fick i försäljningen? Isåf... planera för en försäljning.

Skall du få till en bra förhandling för din del så gäller det att sätta dig i en bra position.
Bästa positioneringen för dig är om du kan få till en budgivning, men detta är som jag förstått det uteslutet då bara har en spekulant.

Vad man kan göra i ett sådant läge är en s.k. Holländsk auktion. Vilket innebär att du börjar på en hög nivå och sedan sänker budet tills köparen nappar.

Vad du skall ha i minnet är att köparen inte är ute efter din våning om denne inte skulle tjäna på det.
Vad du skall göra är att agera ointresserad (Om det nu inte ligger i ditt intresse att faktiskt sälja). Gå därför inte på skitsnack om att "Marknadsvärdet är x kr". Stressa denne lite genom att säga att du gärna vill vänta ut och se om marknaden väljer. Du behöver inte pengarna nu och kan du få 30% mer om några år så har du inte bråttom. Skulle du få reda på att markandsvärdet är tex 300 000 så finns det inget som hindrar dig från att begära 700 000. Du bestämmer vad du vill sälja för, inte marknaden
Lycka till.
Citera
2023-03-05, 09:32
Medlem
Gå till en mäklare och lägg ut hela lägenheten. Förhoppningsvis kan din granne driva upp priset.
Citera
2023-03-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Att du inte tänkt tanken uthyrningslägenhet tidigare, på pappret inneboende så du behöver inte styrelsens godkännande. Beroende på vart i Sverige du bor har du kunnat få in bra många sköna tusenlappar i månaden, fixa bara ett enkelt kökspentry och enklare duschmöjligheter.

Ytan har faktiskt under en period använts för detta, finns toa/dusch. Dock så måste jag få in kapital för att finansiera ett annat bostadsköp.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är ju alltid bra att sätta sig in i motpartens situation. Går man på hur han bör räkna så är värdet på din del 2.550.000:- minus kostnaden för ombyggnation.

Betalar han 85.000:-/m2 för dina 18 och får totalt 30 gör han en väldigt bra affär.

Eftersom han är väldigt angelägen talar det väl för att han kan vara beredd att betala mer än vad du får /m2 vid en försäljning.

Jag hade lyssnat på mäklaren. Anser dom att dina 18m2 där uppe är mindre atraktiva än dina m2 där nere hade jag sålt ovanvåningen för genomsnitts m2 priset men försökt få bättre betalt.

Be honom om hans bud.

Tacka "ja" om du är nöjd alternativt säg: hade du sagt: xxxx hade jag kunnat göra affär direkt men är detta bud så högt du vill gå så vill jag fundera på saken.

Lustigt hus för övrigt med så höga m2 priser och rum och ingångar lite här och var till utrymmen som står och samlar damm.

Bra tips, tack. (Bara just nu det samlar damm).

Citat:

LL

Vet tyvärr inte hur min BRF har skött detta men vet att det byggts en hel del vindsvåningar, slagit ihop med en annan förening (innan min tid) och taklyfts har gjort, tror allting gått rätt till.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Små lägenheter har ju betydligt högre kvm pris än större lägenheter, om man får skulle jag gjort om den till separat lägenhet och sålt den själv.

Du menar att jag borde sälja 18m2 som en seperat lägenhet? Låter intressant om det går att göra så men all ström/vatten går genom bottenvåningen så vet inte hur det skulle gå att lösa.

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
I din situation blir mitt första tips att du reder ut med dig själv om du VERKLIGEN vill sälja. Kommer du känna dig som en vinnare om du säljer idag och köparen om några år visar sig ha gjort en större vinst än vad du fick i försäljningen? Isåf... planera för en försäljning.

Skall du få till en bra förhandling för din del så gäller det att sätta dig i en bra position.
Bästa positioneringen för dig är om du kan få till en budgivning, men detta är som jag förstått det uteslutet då bara har en spekulant.

Vad man kan göra i ett sådant läge är en s.k. Holländsk auktion. Vilket innebär att du börjar på en hög nivå och sedan sänker budet tills köparen nappar.

Vad du skall ha i minnet är att köparen inte är ute efter din våning om denne inte skulle tjäna på det.
Vad du skall göra är att agera ointresserad (Om det nu inte ligger i ditt intresse att faktiskt sälja). Gå därför inte på skitsnack om att "Marknadsvärdet är x kr". Stressa denne lite genom att säga att du gärna vill vänta ut och se om marknaden väljer. Du behöver inte pengarna nu och kan du få 30% mer om några år så har du inte bråttom. Skulle du få reda på att markandsvärdet är tex 300 000 så finns det inget som hindrar dig från att begära 700 000. Du bestämmer vad du vill sälja för, inte marknaden
Lycka till.

Tack. Jag är fast besluten om att sälja.
Citera
2023-03-05, 09:45
Medlem
idiamindadas avatar
Ta ett snack med en mecklare, de kan sådana här grejer. Gärna den du avser använda när du säljer lägenheten.
Citera
2023-03-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsjob
/../
Tror jag sitter i en ganska bra situationen eftersom grannen har kontaktat mig och inte andra hållet. Kan ingenting om att förhandla och undrar hur jag ska göra? Bör jag spela det kyligt, bör jag sätta ett pris först, eller bör jag jag be grannen komma med ett förslag?
Se nedan
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Du verkar tycka att du har en stark position när du ska förhandla men det anser inte jag. Det finns egentligen bara en köpare och det är din granne, ingen annan kan köpa den delen av dig.
Så sluta krångla och kom överens. Ni vet kvadratmeterpriset så börja där.
Du är helt ute och cyklar..

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Säg att du har planer själv på att bygga ut och göra om det för att det skulle ge en rejäl slant vid försäljning. Sedan förhandlar du upp priset.

Grannar brukar oftast komma med skammbud i sånna här lägen för att dom tror att dom kan få nån form av "kompisrabatt".
Precis,
det TS ska göra är att göra några ritningar på hur han ska placera trappan upp och sedan bjuda in grannen till diskussion och förklara hur fräckt det är med en dubbelvåning särskilt som han funderat på att skaffa/utöka familjen. Men visst allt har ett pris så om grannen absolut vill ha den kan man kanske lösa det hela men det kan ju innebära att ts måste hitta en större lägenhet någon annan stans...
Citera
2023-03-05, 10:14
Medlem
Citat:

LL

Läs mer här.

https://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=17002

Stämmer inte. Det räcker med att de två inblandade bostadsrätterna förändrar sina andelstal inbördes. Föreningen anses köpa tillbaka dem för marknadspris och upplåter dem tillbaka för de nya justerade marknadspriserna.
De bostadsrättshavare som är involverade i ökning/minskning av bostadsrätterna beskattas för en försäljning till marknadsvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in