• 1
  • 2
2023-03-04, 14:08
Medlem
MrDonutss avatar
Jag har en gjutjärnspanna från Ronneby bruk med trähandtag, ibland vill jag flytta över den från spis till ugn men osäker om det går.
Funkar det att köra i ugnen eller går det bara med de som är i full gjutjärn?
Citera
2023-03-04, 14:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Jag har en gjutjärnspanna från Ronneby bruk med trähandtag, ibland vill jag flytta över den från spis till ugn men osäker om det går.

(FB) Matredskap och inköpsställen
Citera
2023-03-04, 14:12
Medlem
Citat:
Dålig idé trä fungerar inte bra i ugn
Citera
2023-03-04, 14:14
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
(FB) Matredskap och inköpsställen

Mods får gärna flytta isf

Hittade lite info på en återförsäljarsida
"Gjutjärnspannor med handtag av gjutjärn eller rostfritt stål kan användas i ugnen. Pannor med trähandtag bör inte användas i ugnen eftersom handtaget kan spricka."
https://www.puuilo.se/gjutjarnsstekpanna-28-cm

"bör inte", jag har inget emot att träet spricker så länge det inte är en brandrisk.

Någon här som sätter sån panna i ugnen och kan dela med sig av hur de gått?
Citera
2023-03-04, 14:14
Medlem
Zitechos avatar
Detta beror självklart på vilken temperatur du har ugnen på, vilken typ av trä det är i handtaget samt vilken funktion du har på ugnen.

Tillägger att jag har en gjutjärnspanna från Skeppshult med trähandtag som jag regelbundet kör i ugnen. Det brukar röra sig om att köra klart större köttbitar på ca 150-200 grader under 8-15 min. Jag har inga sprickor i mitt men däremot har jag märkt att handtaget blivit mörkare över tid. Troligen beror detta på att jag håller handtaget väl inoljat.
Senast redigerad av Zitecho 2023-03-04 kl. 14:17.
Citera
2023-03-04, 14:18
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitecho
Detta beror självklart på vilken temperatur du har ugnen på, vilken typ av trä det är i handtaget samt vilken funktion du har på ugnen.

Ska tydligen vara bokträ
Jag kör standard 225 grader över under värme max 15 minuter.
Syftet att få insidan av köttbiten tillagad utan att få sönderstekt yta.

Citat:
Tillägger att jag har en gjutjärnspanna från Skeppshult med trähandtag som jag regelbundet kör i ugnen. Det brukar röra sig om att köra klart större köttbitar på ca 150-200 grader under 8-15 min. Jag har inga sprickor i mitt men däremot har jag märkt att handtaget blivit mörkare över tid. Troligen beror detta på att jag håller handtaget väl inoljat.

Tack, ska ta med mig att inte köra över 200grader
Samma syfte som jag tänkt använda de för och det verkar inte vara någon större fara då
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-04 kl. 14:20.
Citera
2023-03-04, 14:20
Medlem
Zitechos avatar
Citat:
Ska tydligen vara bokträ

Spontant tror jag att risken för sprickor beror på eventuell fukt i träet. Färgförändringar lär du få räkna med.
Om det är bok bör det inte vara några bekymmer, de plankorna man har till plankstek vill jag minnas är i ek och de verkar klara sig på 225 grader.
Citera
2023-03-04, 14:22
Medlem
Trä är ingen bra idé i ugn. Ofta spricker det. Om det är limmat någonstans (de ser man inte alltid) så lossar fogen. Och vid högre temperaturer missfärgas det.
Citera
2023-03-04, 14:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ska tydligen vara bokträ

Tack, ska ta med mig att inte köra över 200grader
Samma syfte som jag tänkt använda de för och det verkar inte vara någon större fara då
Trä fattar inte eld vid 200 grader. Möjligen om det är helt uttorkat och man kör det extremt länge.
Citera
2023-03-04, 14:28
Medlem
Citat:
Mods får gärna flytta isf

Hittade lite info på en återförsäljarsida
"Gjutjärnspannor med handtag av gjutjärn eller rostfritt stål kan användas i ugnen. Pannor med trähandtag bör inte användas i ugnen eftersom handtaget kan spricka."
https://www.puuilo.se/gjutjarnsstekpanna-28-cm

"bör inte", jag har inget emot att träet spricker så länge det inte är en brandrisk.

Någon här som sätter sån panna i ugnen och kan dela med sig av hur de gått?

Brandrisk skulle jag nog inte säga att det är. Trä har en betydligt högre tändpunk än vad en ugn kommer upp i.

Och du tillför ju ingen eld, så då måste tempen för självantändning uppnås.
Citera
2023-03-04, 14:28
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Spontant tror jag att risken för sprickor beror på eventuell fukt i träet. Färgförändringar lär du få räkna med.
Om det är bok bör det inte vara några bekymmer, de plankorna man har till plankstek vill jag minnas är i ek och de verkar klara sig på 225 grader.

Vill minnas att det finns en trevlig lättare träsmak på plankstek, Hoppas den träder fram av pannan i ugnen också

Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Trä är ingen bra idé i ugn. Ofta spricker det. Om det är limmat någonstans (de ser man inte alltid) så lossar fogen. Och vid högre temperaturer missfärgas det.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Trä fattar inte eld vid 200 grader. Möjligen om det är helt uttorkat och man kör det extremt länge.

Att det spricker eller missfärgas är inga problem för mig, snarare ett plus om flisorna ger den där träsmaken som jag skrev över.
Vid vilken temperatur bör jag oroa mig för att det skulle ta eld? Är 250 grader ett problem?
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-04 kl. 14:32.
Citera
2023-03-04, 14:36
Medlem
Trä antänder vanligtvis vid 300*, så ingen sån risk med det.

Men jag tänker ångor om träet är behandlat. Lim, lack.

Jag vedeldar grillen ibland på sommaren, då får man ju syna brännet så det inte har färg osv, eller är nåt impregnerat.
Nu är det ju inga mängder trä, men en ugn är ju mer tillsluten än min trädgård.

Provbränn den utan mat och kolla, om du vill. Du lär väl känna om det luktar kemlab när du öppnar luckan.
Och bju grannen på första måltiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in