• 1
  • 2
2023-03-04, 11:48
Medlem
Trafikkon-Standards avatar
Har fått in fiber i huset nu i veckan och har sedan dess krånglat med att få tillbaka WIFI. Är ganska oteknisk men har ändå lyckats forska mig fram en bit innan det tog tvärstopp.
Min router är ca 2 år gammal och har fungerat felfritt med vårt mobila bredband. När nu fibern kom så trodde jag att man problemfritt kunde dra nätverksladden från fiberkonvertern in i WAN-ingången och få WIFI som vanligt, men icke. Efter en dag listade jag ut via hjälpsidor på nätet att man ska ställa om TP-Linken från "3G/4G" till "Router mode" i "Operation mode" under "Advanced".

(Alltså i den lilla inställningsidan som jag får upp i webläsaren efter att ha gått vidare i avancerade inställningar i min mobil. Vet inte vad den tekniska definitionen är på sidan men ni som fattar fattar)

Eureka! utbrast jag och trodde att frälsningen var nära. Efter att ha rebootat så skulle jag enligt TP-s hjälpsida helt enkelt gå till antingen "Quick Setup" eller "Advanced-Network-Internet" och sedan klicka på "create new" i högra hörnet på sidan för att konfiguera WAN-porten (antar jag?). Detta enligt alla hjälpsidor och youtube-videor jag hittat.

Inget av detta funkar. Det finns ingen "create new" under "Advanced-Network-Internet". Det går inte att göra en "quick setup". Det enda som händer när jag klickar på "quick setup" är att jag får ett felmeddelande där det står "No Simkard" följt av "The Quick setup is only available when the router operates in 3G/4G Router mode"
Östeuropen som i detalj visade hur man skulle göra på youtube stötte inte på någon sådan ruta. Inte heller dyker det upp något i manualer eller i någon guide på TP-s sida.

Jag har testat att starta om både router och fiberkonverter flera gånger, jag har fabriksåterställt routern och gjort om rekonfigurationen från "3G/4G" till "Router mode" otaliga gånger.
Jag har ändrat DNS-servrarna till 8.8.8.8 och 8.8.4.4.
Inget fungerar.
Tack och lov fungerar internet skapligt på datorn med nätverksladd direkt från konvertern. Men det är den länken med omvärlden jag har, allt som går trådlöst är kaputt.
Dock ser man att telefonen ändå ser "routern". Wifi-symbolen dyker upp med ett utropstecken och texten "Internet är ev. inte tillgängligt".

Frustrationen stiger. Funderar på att skaffa ny router ifall det finns någon som inte ens har ingång för simkort, då borde ju saken vara löst. Men det känns lite surt eftersom det förmodligen inte är något fel på routern, utan bara mitt snille..

Någon snäll själ som har något förslag?
Citera
2023-03-04, 14:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Vilken version av router har du, det finns flera olika?
Citera
2023-03-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vilken version av router har du, det finns flera olika?

V2.1
Citera
2023-03-04, 19:32
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Hittar ingen v2.1 bara v2.

https://www.manualslib.com/manual/11...0.html?page=87

https://www.youtube.com/watch?v=m-1YMSxW6C0

Får du länk på LAN4/WAN när du sätter i kabeln?

Kanske en uppgradering av routern kan hjälpa.

Möjligen har din ISP mac-lås och låst till din dator nu.
Citera
2023-03-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hittar ingen v2.1 bara v2.

https://www.manualslib.com/manual/11...0.html?page=87

https://www.youtube.com/watch?v=m-1YMSxW6C0

Får du länk på LAN4/WAN när du sätter i kabeln?

Kanske en uppgradering av routern kan hjälpa.

Möjligen har din ISP mac-lås och låst till din dator nu.

Hej och tack för svar. Enligt manualen och filmen du länkar till har jag gjort helt rätt hela tiden.

Är som sagt inte så teknisk, men jag tror att wan/LAN porten är okej med tanke på att wifisymbolen dyker upp på mina mobila enheter, fast utan access till internet av outgrundlig anledning.

Vet inte riktigt hur jag ska lyckas uppdgradera routern när jag saknar internetuppkoppling, eller menar du att jag kanske inte kommer undan att köpa ny router?

Om ISPn är låst eller inte har jag inte den blekaste om. Får försöka sätta mig in i det ikväll när jag får tid.
Stort tack för din hjälp sålänge!
Citera
2023-03-05, 17:08
Moderator
Tystnads avatar
Jag hållt på via jobbet en hel del med 3-4G Routrar för diverse uppkopplingar men är ingen nätverkstekniker men eftersom jobbet berör mycket teknik har man tvingats försöka fixa fel själv i första hand.
För det första ... Är dessa 4 G Routrar verkligen avsedda att kunna anslutas till att få internet via annat nät (fiber) ?

Möjligt men då bör dom nog konfigureras om i inställningarna , den är med största sannolikhet för konfigureras för enbart 4G nu i inställningarna.

en annan möjlighet är ju att fiber switchen i sig är en form av router (Gissar bara här) och att den skickar ut ett LAN nr tex 192.168.01 typ , man kan aldrig sätta två routrar i serier nämligen det blir konflikt , skall man göra det måste den ena routern "bryggas" har jag för mig .(inget jag pysslat med men läst ) I Vilken port har du satt nätverkskabeln från 4G modemet i Fiberswitchen ? Vad står det på denna port?

Edit: Kollade i en av mina dokumentationer över dom jobb routrar jag har (brukar ta bilder på alla inställningar, när dom funkar nämligen , kanon bra ha vid felsökningar senare) och mycket riktigt finns det en inställning där det står "connection typ" och i dess ruta är den förkonfiguerad får "4G Lite" , dvs mobilt 4 G , jag antar det i denna ruta även finns inställningar för via fiberswitch.
Senast redigerad av Tystnad 2023-03-05 kl. 17:14.
Citera
2023-03-05, 19:34
Medlem
Det är ingen bra router för fiber ändå då den bara pallar 100Mbps.
Köp en ordentligt router, det kommer göra din uppkoppling snabbare med både Wi-Fi & kabel
samt slipper du försöka sparka igång något du ändå förlorar hastighet på.
Citera
2023-03-07, 13:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikkon-Standard
V2.1

Hos TP-link kan man emulera deras routrar.
https://www.tp-link.com/se/support/emulator/

Den senaste hardware version verkar vara 5.0

Firmware för hardware V2 är 170516 (V2.1 verkar inte ha en emulator)

Då kör vi:
https://emulator.tp-link.com/MR200_171222/index.htm

Klicka på fliken Advanced Setup.
Klicka på Operation mode och välj Wireless Router Mode.
Klicka Save och tacka ja till att göra en reboot.

Fortsätt med Wireless inställningarna o.s.v.

Har du gjort så ska det väl funka direkt.
Är du ansluten med kabel till routern när du gör inställningarna?
Känner du igen dig i menyerna?

Edit:

Du gjorde så ser jag men gjorde du en Save och Reboot?

Ser ut att vara en bra router som vanligt från TP-link.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-03-07 kl. 13:19.
Citera
2023-03-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag hållt på via jobbet en hel del med 3-4G Routrar för diverse uppkopplingar men är ingen nätverkstekniker men eftersom jobbet berör mycket teknik har man tvingats försöka fixa fel själv i första hand.
För det första ... Är dessa 4 G Routrar verkligen avsedda att kunna anslutas till att få internet via annat nät (fiber) ?

Möjligt men då bör dom nog konfigureras om i inställningarna , den är med största sannolikhet för konfigureras för enbart 4G nu i inställningarna.

en annan möjlighet är ju att fiber switchen i sig är en form av router (Gissar bara här) och att den skickar ut ett LAN nr tex 192.168.01 typ , man kan aldrig sätta två routrar i serier nämligen det blir konflikt , skall man göra det måste den ena routern "bryggas" har jag för mig .(inget jag pysslat med men läst ) I Vilken port har du satt nätverkskabeln från 4G modemet i Fiberswitchen ? Vad står det på denna port?

Edit: Kollade i en av mina dokumentationer över dom jobb routrar jag har (brukar ta bilder på alla inställningar, när dom funkar nämligen , kanon bra ha vid felsökningar senare) och mycket riktigt finns det en inställning där det står "connection typ" och i dess ruta är den förkonfiguerad får "4G Lite" , dvs mobilt 4 G , jag antar det i denna ruta även finns inställningar för via fiberswitch.

Hej och tack för input! Från routern går sladder från LAN4/WAN uttaget till (har privat LAN 1,2,3,4) i konvertern. Ingen skillnad.. Pratade med internetleverantören igår i telefon. De fattar inget heller. Då funkade återigen inte nätverkskabeln som gick direkt från konvertern in i datorn ska tilläggas!
Drog ur kabeln både till datorn och till routern och kopplade in en i taget. På något sätt kunde de iaf se att både routern och kabeln anslöts på deras ände. Men han kunde inte förstå varför jag inte fick något internet.
Testade att pinga och allt möjligt, i gen signal.

Slutade med att han skulle skicka ärendet vidare till de som äger fibernätet.
Men jag vet inte.. börjar mer och mer fundera på om det är internetleverantören som är mumbo jumbo..

Idag har jag haft fungerande internet via kabel till PCn iaf! Men routern funkar som sagt var inte alls.. Så det kanske slutar med att jag får byta både internetleverantör och router.
Citera
2023-03-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zZoooZz
Det är ingen bra router för fiber ändå då den bara pallar 100Mbps.
Köp en ordentligt router, det kommer göra din uppkoppling snabbare med både Wi-Fi & kabel
samt slipper du försöka sparka igång något du ändå förlorar hastighet på.

Förslag på bra router? Har ett ganska litet hus så jag vehöver ingen monstersignal.
Tack på förhand!
Citera
2023-03-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hos TP-link kan man emulera deras routrar.
https://www.tp-link.com/se/support/emulator/

Den senaste hardware version verkar vara 5.0

Firmware för hardware V2 är 170516 (V2.1 verkar inte ha en emulator)

Då kör vi:
https://emulator.tp-link.com/MR200_171222/index.htm

Klicka på fliken Advanced Setup.
Klicka på Operation mode och välj Wireless Router Mode.
Klicka Save och tacka ja till att göra en reboot.

Fortsätt med Wireless inställningarna o.s.v.

Har du gjort så ska det väl funka direkt.
Är du ansluten med kabel till routern när du gör inställningarna?
Känner du igen dig i menyerna?

Edit:

Du gjorde så ser jag men gjorde du en Save och Reboot?

Ser ut att vara en bra router som vanligt från TP-link.

Hej och tack för att du tar dig tid att svara! Jo allt det där har jag gjort flera gånger.. Save och reboot också, den är inställd på router mode efter att jag loggat ut och in igen, men ändå när jag ska göra en "quick setup" så frågar den efter simkort. Ska se om jag lyckas posta några screenshots på länk.
Citera
2023-03-08, 15:26
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Uppgradera routern kan du ju göra när du kör den på 4G.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in