2023-03-03, 22:14
Moderator
Hjv9s avatar
#13 av 14.

Sista distansen ut fr damerna r tremilen i den klassiska stilarten. Efter en fantastisk inledning p msterskapet fr vra svenska tjejer har denna vecka inte varit lika lysande. Likvl str vi p tre guld och nio medaljer vilket betyder att Sverige fr frsta gngen kommer vara bsta nation p damsidan nr vi summerar msterskapet. Det finns goda chanser att utka medaljskrden ytterligare i den avslutande tremilen.

Svenska laget: Frida Karlsson, Ebba Andersson, Emma Ribom, Linn Svahn.

Frida Karlsson hade en tung upplevelse p stafetten med tappad tid som fljd av halvkassa skidor och mindre bra dagsform. Men har tidigare visat stark form i VM med tv individuella silvermedaljer frn skiathlon och 10 fritt. 30 km r en distans som hon brukar tycka om. Bronsmedaljr redan i debuten 2019 fljdes upp med ytterligare ett VM-brons fr tv r sedan dr hon dessutom krde i ml med ond arm efter ett fall i loppet. Har bara krt en ytterlige tremil p internationell niv, den minnesvrda segern i Holmenkollen 2020. Vann 20 km klassisk masstart i Lillehammer i brjan av ssongen. En av huvudfavoriterna till segern.

Ebba Andersson inledde VM med en vertygande seger i skiathlonen dr hon sg otroligt bra ut. Sen blev det "bara" brons i intervallstarten och stafetten slutade med ett olyckligt fall som gjorde att hon tappade ondig tid p sin strcka. Precis som fr Frida r 30 km en distans som ska passa kapacitetskaren Ebba ypperligt. Snopen fyra i VM fr tv r sedan och nnu mer snopet nr hon missade brons p tremilen i OS efter en lokal byvind. Krde ifrn alla i den klassiska masstarten i Les Rousses innan VM. Fr glla som huvudfavorit tillsammans med Frida.

Emma Ribom har gjort ett utmrkt msterskap rakt igenom med guld, silver och brons som medaljfacit. Nu fr hon chansen ven p tremilen och ven fast det blir svrt att upprtthlla medaljsviten finns frhoppning om en fin placering. Slog till med personbsta p distans i Les Rousses kort innan VM med en femteplats, d en mil kortare n nu men det visar nd att en topp-6 placering finns inom rckhll p en toppdag. Krde tremilen ven i frra VM med en fjortonde plats som resultat, det br hon kunna kl nu.

Linn Svahn fr nnu en VM-start efter fjrdeplats i sprint och sextondeplats i skiathlon. Sg bra ut p skiathlonen dr hon snabbt avancerade upp frn hg startposition och vxlade in som nia p klassiska delen. Har inte krt ngon egentligen tremil alls i sin karrir. En femteplats p SM 2021 kan nmnas, men d var det fristil och individuell start. 15: onde i klassiska masstarten i Les Rousses som r nrmaste jmfrelselopp. Kan nog n topp-10 p en bra dag och till skillnad frn mnga andra har Linn vilat i flera dar och br vara frsch i kroppen infr.

Program

Lrdag 4 mars

12:00 30 km klassiskt masstart, damer

Startlistor och resultat: https://www.fis-ski.com/DB/general/r...C&raceid=41653
Livetiming:
joows eminenta tjnst: https://fis-live.github.io/#/
FIS (inte fullt lika eminenta tjnst): https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/live.html

Banprofiler: https://www.planica2023.si/uploads/D...Mjfuyb2FkPXwOQ

Tv-tider (ej studiosndningar): TV 6

12:00-13:30 30 km klassiskt masstart, damer

Loppet kommenteras av den sllsamma duon Per Forsberg och Anna-Karin Strmstedt.

VM 2021

OS 2022

Medaljliga lngd
Citera
2023-03-03, 22:17
Medlem
peterZiipens avatar
Flashbacks finaste trdstarter!
Citera
2023-03-03, 22:26
Medlem
Det blir sol og varmt i morgen. Typisk klisterfre.

Det blir spennende om det blir en nytt navn p vinnerlisten for mesterskap, eller om Frida skal fortsette.

Siden Kowalczyk vant OL gullet 2010 s har det vrt arrangert 21 30km i WC/VM/OL, og duoen Bjrgen/Johaug har vunnet 20 av dem.
Frida Karlsson er den eneste utenom disse som har vunnet 30km i lpet av de siste 13 rene, s fr vi se om noen joiner henne p listen.
Citera
2023-03-03, 22:34
Medlem
Inte sjutton kan Ebbas fina form frsvinna s jag tror hon kan va med i leken imorgon. Plus niskanen, Henng och alla norskor. Kanske ochs stadlober?? Linn Svahn?? Frida kommer va fgel eller fisk😜 hoppas Rosie Brennan gr sitt livs lopp🙂 Diggins suger i klassiskt.

Vem mer kan mjligen blanda sig i??
Citera
2023-03-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Inte sjutton kan Ebbas fina form frsvinna s jag tror hon kan va med i leken imorgon. Plus niskanen, Henng och alla norskor. Kanske ochs stadlober?? Linn Svahn?? Frida kommer va fgel eller fisk😜 hoppas Rosie Brennan gr sitt livs lopp🙂 Diggins suger i klassiskt.

Vem mer kan mjligen blanda sig i??

Nr man tror som minst p Prm brukar hon kunna vakna och nr man tror som mest gr det inte alls.
Citera
2023-03-03, 22:54
Medlem
Kongruensbojds avatar
Den ska jag lyssna p.

Alltid bra trdar av TS. Men varfr r Forsberg och hans kollega en sllsam duo? Jag har inte hrt dem kommentera, drfr nyfiken.
Citera
2023-03-03, 23:24
Medlem
Fabulators avatar
Det er flere som kan vinne men mitt stalltips er at Frida vinner sitt frste individuelle gull p 30 km i morgen. Dette er hennes spesialdistanse og formen er god pluss revansjelyst etter stafetten er utslagsgivende.
Citera
2023-03-03, 23:30
Medlem
Jag ser att Taipei har med en kare imorgon. Sophia Tsu Velicer. Hoppas hon skrller.

Annars knns startfltet vldans tunt egentligen.
Citera
2023-03-03, 23:36
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Den ska jag lyssna p.

Alltid bra trdar av TS. Men varfr r Forsberg och hans kollega en sllsam duo? Jag har inte hrt dem kommentera, drfr nyfiken.
Ah en oskuld! Du ska vara rdd, mycket, mycket rdd,! En skrck p kosmiska niver infinner sig bara jag tnker p duon, rsterna ekar i mitt inre och det finns ingen nd att f. Du lyssnar p egen risk, alla r inte nog starka att st emot vansinnet! Lyssna ver helgen och om du fortfarande lever gratulerar jag dig!
Citera
2023-03-03, 23:39
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ah en oskuld! Du ska vara rdd, mycket, mycket rdd,! En skrck p kosmiska niver infinner sig bara jag tnker p duon, rsterna ekar i mitt inre och det finns ingen nd att f. Du lyssnar p egen risk, alla r inte nog starka att st emot vansinnet! Lyssna ver helgen och om du fortfarande lever gratulerar jag dig!
Bor utomlands s enda alternativet r Radiosportens sndningar.

Men jag har hrt Forsberg i Sotji 2014 samt p Radiosporten innan dess. Han r lite av en Niklas Holmgren-kopia ibland?
Citera
2023-03-04, 00:03
Medlem
Ebba fr ses som huvudfavorit. Tror tyvrr inte p pallen fr Frida, tror inte riktigt hon hller distansen med dagens form, den r inte vad den var nr hon slog Johaug i Holmenkollen
Citera
2023-03-04, 01:30
Medlem
Hller tummarna fr Frida imorgon men tror att nstan valfri norska vinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in