2022-03-05, 17:56
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roob07
Min nya router Asus RT-AX55 har den irriterande egenheten att den då och då får för sig att blocka min iptv och när den väl gjort det så släpper den inte igenom varken bild eller epg. Tivimate säger att jag inte har internetuppkoppling. Det jag får göra då är att starta om routern och då funkar det igen i nån/några dagar tills det är dags att blocka igen. Jag kan även köra mot grannens wifi tillfälligt.
Observera att ALLT annat som kräver internet fungerar perfekt hela tiden. Det gäller även min extra iptv-leverantör från Aliexpress på en annan tv i huset. Kabel eller wifi spelar ingen roll. Så mitt problem är alltså enbart med den nordiska leverantören som så många har här i tråden i kombination med routern.
Nån som har några tips på inställningar jag kan ändra? Portar som behöver öppnas? Eller är routern defekt? Det sistnämnda känns orimligt då allt annat funkar som det ska iofs....
Alla idéer mottages tacksamt
Testat med vpn?
Citera
2022-03-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Testat med vpn?

Håller med. VPN bör lösa ditt problem.
Om du routar trafiken från din IPTV box över en VPN och anger din VPNs DNS, så bör det inte bli några problem.

Jag hade liknande bekymmer med min ISP (Telenor) och jag har inte haft bekymmer sedan jag körde över VPN.

Ha i åtanke att AX55 routern kommer begränsa din hastighet eftersom processorn är inte toksnabb som i AC86U eller AX86U, men det är absolut värt att testa.
Citera
2022-03-06, 22:39
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omgpsr
Håller med. VPN bör lösa ditt problem.
Om du routar trafiken från din IPTV box över en VPN och anger din VPNs DNS, så bör det inte bli några problem.

Jag hade liknande bekymmer med min ISP (Telenor) och jag har inte haft bekymmer sedan jag körde över VPN.

Ha i åtanke att AX55 routern kommer begränsa din hastighet eftersom processorn är inte toksnabb som i AC86U eller AX86U, men det är absolut värt att testa.
Jag kör själv utan vpn då jag tycker att den stjäl för mycket utav bandbredden, hastigheten sjunker med nästan hälften.
Citera
2022-03-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av instagam
Beror helt på vilken säljare det gäller.
Vissa har mer insyn i verksamheten än andra.
Då kan dom givetvis påverka mer.
Hjälper garanterat mer än att gnälla på ett forum.

Du verkar vara extremt missnöjd med det mesta.
Förstår inte varför du fortsätter med den leverantören du gnäller om i dina flesta inlägg.
Låter ju korkat att fortsätta med något man är så missnöjd med. 🤷🏼‍♂️

Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Vad gnäller du på? Det är ju pirattv. Rakt ut illegal, du betalar för något mycket billigare mot att du måste ta det att det hackar, laddar långsamt, etc och du inte får den support du annars tycker du får hos de legala tex comhem, telia ( där jag tycker att servicen inte är så bra för det man betalar) till ett mycket mycket högre pris. Så gå du tillbaka till de legala och betala istället för 100/m dina dyrt ihop jobbade 800/m.

Förstår att fakta kan svida. Jag är supernöjd med min leverantör. 300kr/år och har alla kanaler, svenska subtitles och allt. Dessutom väldigt stabilt
Citera
2022-03-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cachero
Förstår att fakta kan svida. Jag är supernöjd med min leverantör. 300kr/år och har alla kanaler, svenska subtitles och allt. Dessutom väldigt stabilt

Du talar ju mot dig själv...

Du gnäller som en kärring här inne hur dåligt allt funkar.

Ändå har du en billig och stabil leverantör?

Känns ju inte som en trovärdig människa när det enda du gör är att gnälla på andra leverantörer än den du kör med.

När du skriver "och allt"?
Vad ingår i det?
Kan du posta alla sporttjänster som ingår i "allt"?
Då menar jag tjänster som sänder ALLT av det dom sänder i sportväg?
Citera
2022-03-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Jag kör själv utan vpn då jag tycker att den stjäl för mycket utav bandbredden, hastigheten sjunker med nästan hälften.

Den gör dessvärre oftast det.
Antingen får man investera i en router som har kapaciteten att hantera OpenVPN protokollet. Några Asus routrar gör detta, och AC86U är den som man får mest för pengarna (även om den har några år på nacken nu).

Ett annat alternativ är att installera Wireguard VPN på sin router. Men det krävs mer teknisk kunskap. Hastigheten blir såklart snabbare än OpenVPN, men utan att veta för mycket så skulle jag tro att det är en ytterst liten risk att hamna i trubbel oavsett som slutanvändare.
Citera
2022-03-07, 11:10
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omgpsr
Den gör dessvärre oftast det.
Antingen får man investera i en router som har kapaciteten att hantera OpenVPN protokollet. Några Asus routrar gör detta, och AC86U är den som man får mest för pengarna (även om den har några år på nacken nu).

Ett annat alternativ är att installera Wireguard VPN på sin router. Men det krävs mer teknisk kunskap. Hastigheten blir såklart snabbare än OpenVPN, men utan att veta för mycket så skulle jag tro att det är en ytterst liten risk att hamna i trubbel oavsett som slutanvändare.
Jag har AC68U, men jag hade aldrig vpn i routern utan direkt på min Xiaomi MiStick.
Citera
2022-03-07, 12:10
Medlem
Pratat om vpn här grundar sig väl i att ni utgår från att min isp blockar nåt? Jag har bredband2 och har haft ganska länge utan några problem. Även iptv-leverantören har varit samma länge. Det enda som är nytt är routern. Kan verkligen vpn hjälpa i detta fallet?
Min känsla är att den nya routern har nån inbyggd oönskad säkerhet som gör detta...
Citera
2022-03-07, 12:18
Bannlyst
Citat:
Pratat om vpn här grundar sig väl i att ni utgår från att min isp blockar nåt? Jag har bredband2 och har haft ganska länge utan några problem. Även iptv-leverantören har varit samma länge. Det enda som är nytt är routern. Kan verkligen vpn hjälpa i detta fallet?
Min känsla är att den nya routern har nån inbyggd oönskad säkerhet som gör detta...

Din isp blockerar inget , det skulle dock kunna vara tvärtom att din iptv leverantör har någon slags block på din ip adress.
Senast redigerad av basterse 2022-03-07 kl. 12:21.
Citera
2022-03-07, 14:19
Medlem
Citat:
Har precis allt som NordicShit har :P

Du får tycka det är gnäll, jag vill bara att för dem pengar ska man få ett mer stabilt IPTV för kunderna.

Kan du posta en bild på kanallistan av dagens sändningar för Cmore Events, Discovery+Sport, Viaplay Sport, Sportexpressen, Aftonbladet TV och Sportbladet Play?

Om ditt kostar 300 kr/år så har du ju bytt från den du rekommenderat förr.
Citera
2022-03-07, 17:47
Medlem
Citat:

"Blockar" routern all trafik från din IPTV eller är det bara någon enhet på ditt nätverk som inte fungerar med IPTV?
Det är högst ovanligt att en helt ny router med standard inställningar skulle vara problemet, men det låter sannerligen som att det är routern om problemet inte funnits tidigare. Om du har en Asus router kan du alltid testa att slänga in Merlins firmware och se om det hjälper.
Citera
2022-03-07, 18:41
Bannlyst
Citat:

Håller med den leverantören för 300kr har spottat upp sig ordentligt sen dom fick ny svensk admin.
Dom visar alla event som andra gör och laddar upp samma filmer och serier =)

Dessutom oftast stabilare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in