Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 15:38
Medlem
therealcosmokramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Om tjänsterna är så känsliga för blockering varför kör man inte istället kryptering över HTTPS och port 443 istället för HTTP och någon słaskig port som 8080 eller 2095 etc. För mig en gåta.

Många IPTV-system är skräp från början
De är snabbt ihopslängda
Byggda för att tjäna pengar fort
Inte byggda för att fungera stabilt när många använder dem

Färdiga paneler dvs färdiga kontrollprogram som köps billigt.

I praktiken
Samma mjukvara används av tusentals andra
Inget är anpassat
Begränsat, stelt och ofta buggigt

Dålig arkitektur
Allt körs ofta på en eller två servrar
Ingen plan för när något går sönder
Små problem blir stora avbrott

Inget som fördelar trycket.
Alla kunder kopplas till samma server
När många tittar samtidigt → kraschar

Inga servrar nära användaren.
All trafik går långt bort
Mer fördröjning
Mer belastning på central server

De kan inte köra korrekt HTTPS i skala, även om de vill

Problemet
Kryptering kräver mer kraft
Deras servrar är för svaga
När många tittar samtidigt blir det:
buffring
avbrott
krascher

De flesta IPTV-tjänster är byggda billigt, snabbt och slarvigt – utan reservplaner – och därför klarar de inte säker, stabil drift när många använder dem samtidigt, även om det hade varit tekniskt smart.

Det handlar inte om internet-magi.
Det handlar om snålhet, genvägar och dålig konstruktion.
Citera
2025-12-31, 16:30
Medlem
Vågar man betala IPTV med vanligt kreditkort ??
Citera
2025-12-31, 21:48
Medlem
Tjenare allesammans
Min IPTV har legat nere i flera dagar nu och supporten får man inget svar ifrån.
Är det kört eller finns det hopp om att det kan funka igen? Vad har ni för erfarenheter gällande detta?
Jag har betald prenumeration till september ska sägas också
Citera
2026-01-01, 12:41
Medlem
Förstår inte folk överhuvudtaget; först har man ju test i 24 timmar, sen har dom flesta seriösa leverantörer erbjudande på 1 + 2 +3 +6 månader så det är väl bara att pröva sig fram, funkar det tex 3 mån så kköp 3 mån till om det strular då prövar man en annan, svårare är det väl inte.

Det där ju så att det är fortfarande billigare än det annars erbjuds på tv marknaden
Senast redigerad av vhartman47 2026-01-01 kl. 12:43.
Citera
2026-01-01, 14:23
Medlem
Hej. Mitt första inlägg, behöver hjälp.
Problem. Spellistan laddas på iPad och telefon, även Epg och den stämmer enligt tv.nu. Men när jag väljer en kanal så blir det felmeddelande, Går inte att öppna webbadressen. Hade Vpn via min leverantör men den har nog lagt ner, då funkade det överallt, men får inga bra svar på det. Kan det vara så att jag behöver skaffa en egen vpn?
Att tillägga är att på min Appletv så funkar inte nån adress överhuvudtaget, error loading data står det bara då.
Har testat att starta om routrar, enheter, skrivit allt manuellt, i timmar.
Tacksam för svar, av dom som ev varit med om nåt liknande, inga killgissningar för det sköter min leverantör.
Citera
2026-01-01, 15:29
Medlem
SodaFointains avatar
Inför laglig ip tv. Vill ha verkar ägande men törs ej
Senast redigerad av SodaFointain 2026-01-01 kl. 15:35.
Citera
2026-01-01, 19:43
Medlem
Vad för enheter är starkt rekommenderat? Funderar uppgradera och använda nuvarande annanstans.
Kör chromecast generation 4, den vita med en liten kontroll. Fungerar hyfsat, till det använder tivimate som programvara, bara det samt smarttube för youtube.

Har hört formuler är bra samt kanske ej behöver tivimate (även om jag diggar tivimate och duger mycket bra)? Men tänker ännu mer prisvärt för performance, ej lagg alls och så smooth som möjligt.
Samt, vill köpa mig något tangentbord t.ex K400 från Logitech som bör fungera plugga in.
Eth port är bara ett litet plus , kommer nog oavsett köra wifi ett bra tag till.

Tips?
Budget cirka tusenlapp, bör ju finnas något som blir mer skillnad mot en chromecast gen 4, då känner smått lagg och ej så rapp i meny, men även så kan plugga in trådlöst tangentbord.
Citera
2026-01-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruton
Vad för enheter är starkt rekommenderat? Funderar uppgradera och använda nuvarande annanstans.
Kör chromecast generation 4, den vita med en liten kontroll. Fungerar hyfsat, till det använder tivimate som programvara, bara det samt smarttube för youtube.

Har hört formuler är bra samt kanske ej behöver tivimate (även om jag diggar tivimate och duger mycket bra)? Men tänker ännu mer prisvärt för performance, ej lagg alls och så smooth som möjligt.
Samt, vill köpa mig något tangentbord t.ex K400 från Logitech som bör fungera plugga in.
Eth port är bara ett litet plus , kommer nog oavsett köra wifi ett bra tag till.

Tips?
Budget cirka tusenlapp, bör ju finnas något som blir mer skillnad mot en chromecast gen 4, då känner smått lagg och ej så rapp i meny, men även så kan plugga in trådlöst tangentbord.

Xiaomi Box gen 3 om du inte har större budget.
Annars, Nvidia Shield Pro
Citera
2026-01-02, 15:30
Medlem
Fjantors avatar
Raderad
Senast redigerad av Fjantor 2026-01-02 kl. 15:48.
Citera
2026-01-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Tjo.
Nån som kör Nordiciptv och kan säga bu eller bä?
Är allt textat?
Mkt dokumentärer och sånt?

Är de snabb på att lägga ut nytt
Man får inte nämna leverantörsnamn om jag inte tar fel
Citera
2026-01-02, 16:35
Medlem
Strular det för någon nu? Använder n* . Segar som fan med att byta Kanal
Citera
2026-01-02, 19:51
Medlem
Citat: