Citat:
Ursprungligen postat av
jackednstacked
Okej, jag har hittat någonting som enligt mig är revolutionerande men kan verka anskrämligt för vissa vid en första anblick - en pizza gjord på endast ost och ägg. Jag har inget exakt recept för jag lyder inte order från ett papper men skulle uppskatta att du behöver ett ägg till ca 200 g ost, platta ut i på en plåt med papper eller i en non-stickform och in i ugnen på 175 grader tills mitten bubblar upp, sen på med grillfunktionen tills den är brun och krispig och fin. Jag rekommenderar en fast och inte grynig ost som tex gouda men det kan vara gott att ha i lite präst eller vad som helst för extra smak också. Sen brukar jag krydda med oregano, vitlökspulver etc. Det är upp till dig. Du kan även toppa pizzan efter tycke och smak. Vad är det som är så bra med detta? Du slipper betala ockerpriser för en halvtaskig turkpizza utan att behöva mjöla ner hela köket när du gör deg, det tar allt som allt en halvtimme att göra, slipper kolhydrater och gluten för den som vill det och ärligt talat så är osten det godaste på pizzan ändå. Testa och tacka mig
Kul att du hittat något du gillar, men den här tråden hör nog mer hemma i forumet för dieter då det har mer att göra med omelett, stekt ägg med ost än med pizza.
När det gäller pizza är pizzabotten något som helt enkelt inte går att ta bort. Än mindre ersätta med stekt ägg. En av de viktigaste orsakerna till att bra pizza smakar så bra är att degen har hög hydration, och får jäsa under lång tid. Den långa jäsningen bidrar till en botten med något surare smak vilket inte kan åstadkommas hos bröd som jäst snabbt med hjälp av en större mängd jäst.
Den svenska pizzan som serveras på de flesta syltor har kanske något mer med pizza att göra än stekt ägg, men inte särskilt mycket. Tyvärr verkar aldrig efterfrågan sina heller då pizzerior tydligen kan överleva även den värsta lågkonjunkturen.