• 1
  • 2
2023-03-02, 19:23
Medlem
jackednstackeds avatar
Okej, jag har hittat någonting som enligt mig är revolutionerande men kan verka anskrämligt för vissa vid en första anblick - en pizza gjord på endast ost och ägg. Jag har inget exakt recept för jag lyder inte order från ett papper men skulle uppskatta att du behöver ett ägg till ca 200 g ost, platta ut i på en plåt med papper eller i en non-stickform och in i ugnen på 175 grader tills mitten bubblar upp, sen på med grillfunktionen tills den är brun och krispig och fin. Jag rekommenderar en fast och inte grynig ost som tex gouda men det kan vara gott att ha i lite präst eller vad som helst för extra smak också. Sen brukar jag krydda med oregano, vitlökspulver etc. Det är upp till dig. Du kan även toppa pizzan efter tycke och smak. Vad är det som är så bra med detta? Du slipper betala ockerpriser för en halvtaskig turkpizza utan att behöva mjöla ner hela köket när du gör deg, det tar allt som allt en halvtimme att göra, slipper kolhydrater och gluten för den som vill det och ärligt talat så är osten det godaste på pizzan ändå. Testa och tacka mig
Citera
2023-03-02, 19:28
Medlem
jackednstackeds avatar
Glömde förtydliga att man alltså skall riva osten och blanda med ägget till en jämn smet
Citera
2023-03-02, 19:29
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackednstacked
Okej, jag har hittat någonting som enligt mig är revolutionerande men kan verka anskrämligt för vissa vid en första anblick - en pizza gjord på endast ost och ägg. Jag har inget exakt recept för jag lyder inte order från ett papper men skulle uppskatta att du behöver ett ägg till ca 200 g ost, platta ut i på en plåt med papper eller i en non-stickform och in i ugnen på 175 grader tills mitten bubblar upp, sen på med grillfunktionen tills den är brun och krispig och fin. Jag rekommenderar en fast och inte grynig ost som tex gouda men det kan vara gott att ha i lite präst eller vad som helst för extra smak också. Sen brukar jag krydda med oregano, vitlökspulver etc. Det är upp till dig. Du kan även toppa pizzan efter tycke och smak. Vad är det som är så bra med detta? Du slipper betala ockerpriser för en halvtaskig turkpizza utan att behöva mjöla ner hela köket när du gör deg, det tar allt som allt en halvtimme att göra, slipper kolhydrater och gluten för den som vill det och ärligt talat så är osten det godaste på pizzan ändå. Testa och tacka mig

Det kallas Fat Head Pizza, rekommenderat är att du har mandelmjöl också. Annars blir inte degen inte god.

180 gr riven mozzarella (ca 3,5 dl)
28 g färskost (2 msk)
1 ägg
100 g finmalet mandelmjöl (gärna Risenta)
2 krm vitlökssalt
3 tsk torkad oregano
Citera
2023-03-02, 19:29
Medlem
LarsVonDusseldorfs avatar
Citat:

Sorry men detta bör du inte kalla pizza. Vet du inte att en pizza skall ha minst deg, tomatsås och ost. Är du mongoloid, TS?

Pizza är en maträtt bestående av ett runt, platt bröd som inför gräddning täckts med olika pålägg – normalt åtminstone tomatsås, ost, ofta mozzarella och örtkryddor men ofta även grönsaker, kött, fisk, fågel, skaldjur och svamp. Pizzan som fenomen anses ha italienskt ursprung, särskilt med koppling till Neapel.
Senast redigerad av LarsVonDusseldorf 2023-03-02 kl. 19:32.
Citera
2023-03-02, 19:30
Medlem
jackednstackeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Det kallas Fat Head Pizza, rekommenderat är att du har mandelmjöl också. Annars blir inte degen inte god.

28 g färskost (2 msk)
1 ägg
2 krm vitlökssalt
3 tsk torkad oregano
Det är bättre med bara två ingredienser.
Citera
2023-03-02, 19:32
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Det är bättre med bara två ingredienser.
Det blir en omelette med extra ost, med två ingredienser.
Citat:

28 g färskost (2 msk)
1 ägg
2 krm vitlökssalt
3 tsk torkad oregano
Det där verkar dock rätt gott, ska man bara pressa ihop all skit och låtsas som det är en brödbit, eller ska man panera botten av degen med mandelmjöl?
Citera
2023-03-02, 19:34
Medlem
Citat:

Kul att du hittat något du gillar, men den här tråden hör nog mer hemma i forumet för dieter då det har mer att göra med omelett, stekt ägg med ost än med pizza.

När det gäller pizza är pizzabotten något som helt enkelt inte går att ta bort. Än mindre ersätta med stekt ägg. En av de viktigaste orsakerna till att bra pizza smakar så bra är att degen har hög hydration, och får jäsa under lång tid. Den långa jäsningen bidrar till en botten med något surare smak vilket inte kan åstadkommas hos bröd som jäst snabbt med hjälp av en större mängd jäst.

Den svenska pizzan som serveras på de flesta syltor har kanske något mer med pizza att göra än stekt ägg, men inte särskilt mycket. Tyvärr verkar aldrig efterfrågan sina heller då pizzerior tydligen kan överleva även den värsta lågkonjunkturen.
Citera
2023-03-02, 19:34
Medlem
jackednstackeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsVonDusseldorf
Sorry men detta bör du inte kalla pizza. Vet du inte att en pizza skall ha minst deg, tomatsås och ost. Är du mongoloid, TS?
Sorry, vi döper om den till pittsa istället. Nöjd?
Citera
2023-03-02, 19:36
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Det blir en omelette med extra ost, med två ingredienser.

Det där verkar dock rätt gott, ska man bara pressa ihop all skit och låtsas som det är en brödbit, eller ska man panera botten av degen med mandelmjöl?

Du blandar allt i samma skål, dock måste du förvärma osten i micron innan du tillsätter mjölet/egg osv (osten ska vara knådbar).

Knåda skiten med händerna, släng ut degen på en plåt sedan pressa ut den till det formatet du önskar.

Grädda i mellan 10-15 min tills den blir gyllenbrun, sedan ta ut pizzan, lägg det du ska ha sedan grädda tills du är nöjd.
Citera
2023-03-02, 19:37
Medlem
jackednstackeds avatar
Jag förstår till fullo att vissa är tveksamma, men finner ni er någon gång sugna på något och kylen ekar tomt med undantag av ost och ägg, testa denna godbiten. Jag blev positivt överraskad
Citera
2023-03-02, 19:38
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Du blandar allt i samma skål, dock måste du förvärma osten i micron innan du tillsätter mjölet/egg osv (osten ska vara knådbar).

Knåda skiten med händerna, släng ut degen på en plåt sedan pressa ut den till det formatet du önskar.

Grädda i mellan 10-15 min tills den blir gyllenbrun, sedan ta ut pizzan, lägg det du ska ha sedan grädda tills du är nöjd.
Ja, ja. Jag förstår - det är en pizzabotten. Trodde att ni ketos åt bara rått ägg, kött och ost.
Citat:
Jag förstår till fullo att vissa är tveksamma, men finner ni er någon gång sugna på något och kylen ekar tomt med undantag av ost och ägg, testa denna godbiten. Jag blev positivt överraskad
Omelette är jättegott, jag är helt enig
Citera
2023-03-02, 19:40
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Ja, ja. Jag förstår - det är en pizzabotten. Trodde att ni ketos åt bara rått ägg, kött och ost.
Omelette är jättegott, jag är helt enig

Ingen riktig deg som det skall vara, testade dock det receptet i brist på annat hemma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in