• 1
  • 2
2023-03-02, 11:30
Medlem
Vet ej om jag postar i fel trd. Kanske detta ska postas i juridik? Har dock brttom ivg s slnger ivg en frga och hoppas hinna f svar! Frgan gr inte att googla p eftersom ingen ngonsin verkar ha rkat ut fr det? En tonring, 16 r - inte tidigare dmd fr ngot- har testats positivt fr thc i polisens urinprov. Han sa d till polisen att han inte vetat om att ngot han rkt har innehllit thc utan blev bjuden p ngot han trodde var lagligt...

Nu ska han p RTTEGNG fr detta! De har allts inte tagit honom fr innehav eller fylla, utan allts fr detta urinprov.

Vad har han att frvnta? Har verkligen polisen S lite att gra att man dslar tid fr ngot dylikt? Han gr i skolan och har allts inga pengar fr bter. Vill polisen gra unga skuldsatta- eller vad r tanken bakom?

Tacksam fr svar!
Citera
2023-03-02, 11:39
Medlem
Kanonklass avatar
Ja om han nekar till ringa narkotikabrott blir det frhandling. Man ska erknna direkt istllet om man vill undvika snt isfall.
Citera
2023-03-02, 11:40
Medlem
TheJackets avatar
Soc kommer att kopplas in och han kommer att f pissa i en mugg i ett halvr och prata om hur ledsen han r.
Citera
2023-03-02, 11:42
Medlem
DrOutlaws avatar
Nej polisen har verkligen inte s lite att gra att dom fokuserar p att samla in urinprov. Men det r det svensk polis fokuserar p, istllet fr att lsa riktiga brott.
Citera
2023-03-02, 11:47
Medlem
Blaze.s avatar
Finns inget land i vrlden som frvarar s mycket urin frn befolkningen som i Sverige. Han kan frvnta sig att bli avstngd frn skolan och dom kommer gr allt vad dom kan fr att frstra livet fr honom, i bsta fall fr han lmna upprepade urinprov genom soc i kombination med samtal, kanske d att han kan klara sig frn en avstngning. Jag beklagar.
Citera
2023-03-02, 12:03
Medlem
NiceNameTwices avatar
Mitt frsta ringa narkotikabrott gick till p samma stt, jag nekade nr blodprovet var positivt och till slut blev det rttegng fr det lilla. Var avklarat p 5 minuter.

Det r iaf helt riktigt att inte erknna, man ska aldrig gra polisens jobb t dem. Vill de syssla med sin ckliga pinnjakt s ska de fan inte f det serverat p silverfat heller.
Citera
2023-03-02, 13:23
Medlem
Kan han kissa rent s r det bevis att han kan ha blivit drogad. Regelbunden cannabisrkning tar mnader att bli ren frn.
Soc kan ni tacka nej till, dom har extrem f lagliga rttigheter. Inte mnga som fattar att socialtjnstens "hjlp, rd & std" r frivillig att g p.
Det r inte soc som bestmmer om ngon ska lmna UP eller ej . Men dom kommer tjata fr enkla fall r bekvma arbetsuppgifter som fr deras dliga statistik att se bttre ut, s ni kommer vara prioriterade.
Om minderriga barn ker fast flera gnger och visar stkigt beteende ex skolkar/snattar/brkar d kan de fattas ett lagligt beslut om LVU men det krvs mycket kaos fr att hamna dr. Och det r frvaltningsrtten/domstol som fattar sna beslut.
Citera
2023-03-02, 14:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Neka.
Det r inte olagligt att ha metaboliter i urinen. r det enbart positivt urinprov det gller r det bara att neka sig ur. Frvnande att en klagare ver huvud taget brytt sig om ett pissml.
Nr 16-ringen nekat sig ur situationen ber ni Soc att fara r helvete.
Problemet lst.
Citera
2023-03-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venusian70
Vet ej om jag postar i fel trd. Kanske detta ska postas i juridik? Har dock brttom ivg s slnger ivg en frga och hoppas hinna f svar! Frgan gr inte att googla p eftersom ingen ngonsin verkar ha rkat ut fr det? En tonring, 16 r - inte tidigare dmd fr ngot- har testats positivt fr thc i polisens urinprov. Han sa d till polisen att han inte vetat om att ngot han rkt har innehllit thc utan blev bjuden p ngot han trodde var lagligt...

Nu ska han p RTTEGNG fr detta! De har allts inte tagit honom fr innehav eller fylla, utan allts fr detta urinprov.

Vad har han att frvnta? Har verkligen polisen S lite att gra att man dslar tid fr ngot dylikt? Han gr i skolan och har allts inga pengar fr bter. Vill polisen gra unga skuldsatta- eller vad r tanken bakom?

Tacksam fr svar!

Din vn kommer bli dmd fr ringa narkotikabrott, bterna kommer hans frldrar f betala o soc kommer om din vn har otur, starta en utredning. Been There, Done That!
Citera
2023-03-03, 00:21
Medlem
Sir Dwains avatar
h, jag r inte vertygad om att ett positivt urinprov ensamt ndvndigtvis leder till fllande dom, dock r jag knappast ngon expert. Jag tycker det r starkt att ta det till rttegng (av vnnen allts, givetvis vldigt drygt av klagaren).

Det r s svinigt och ljligt att det r olagligt med bruk (av all narkotika, vill man ha det olagligt s rcker det fullt att ha innehav kriminaliserat, s man slipper avskrcka folk frn att ska vrd vid behov), och dessutom ljligt att vi fortfarande lgger resurser p att bekmpa cannabis.
Citera
2023-03-08, 06:51
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
h, jag r inte vertygad om att ett positivt urinprov ensamt ndvndigtvis leder till fllande dom, dock r jag knappast ngon expert. Jag tycker det r starkt att ta det till rttegng (av vnnen allts, givetvis vldigt drygt av klagaren).

Det r s svinigt och ljligt att det r olagligt med bruk (av all narkotika, vill man ha det olagligt s rcker det fullt att ha innehav kriminaliserat, s man slipper avskrcka folk frn att ska vrd vid behov), och dessutom ljligt att vi fortfarande lgger resurser p att bekmpa cannabis.

Det r s det r. kte fast frsta gngen i liknande lder. Blev ett jvla rabalder med skola och krkort.

Sen dess har snuten tagit mig upp emot 10 gnger (har tappat rkningen) och har ftt bta hundratuseltals kronor genom ren. Dom har verkligen inget bttre fr sig och jag r lngt ifrn ensam. Polisen fokuserar mycket p "knda sedan tidigare". Det r ltt att klara upp. Dom vet vilka vi r som anvnder droger och tar oss p rutin. Dom brukar ta mig en gng varannat r i snitt. Det kan va nr dom ser mig g ute p promenad eller nr jag vart och handlat. De flesta gnger har jag inte ens varit pverkad, utan har enbart haft metaboliter i urinet. En gng vgra dom lta mig g om jag inte lmnade urinprov. Ville inte bli sen till jobbet s gick med p det (blev nd sen). Senaste gngen vgrade jag lmna pissprov och dom hll kvar mig med flit s jag skulle bli sen till jobbet, s d tog dom blodprov med tvng inte direkt utan efter hela 6! timmar. Dom gjorde d husranssakan och vnde upp och ned p hela mitt hem under tiden dom hll mig fnge. Dom hittade frsts inget. Allt lg huller om buller hemma hos mig. Sg ut som jag haft inbrott dr tjuvarna verkligen rivit fram ALLT. Fick varning fr sen ankomst p jobbet, tv gnger. Fick inte anvnda min telefon under tiden och kunde drfr inte meddela min arbetsgivare om varfr jag inte var p plats. Min arbetsgivare ringde min telefon runt 5 gnger, fick inte svara. Fick dra en rvare nr jag kom ut d jag inte ville sga att polisen hll kvar mig p stationen fr ringa narkotikabrott. Dom var inte glada. "Jag klunde svarat eller tminstone ringt upp" och sagt var jag hll hus tyckte dom. Polisen visste att jag skulle bli sen och krde p det spret. Polisen har allts tagit mig nr jag vart pvg till jobbet och utpressat mig mot att inte bli sen och sen blev jag. Riktiga jvla fittor. Snacka om att stta kppar i hjulet fr en.
Senast redigerad av Lifestealer 2023-03-08 kl. 07:24.
Citera
2023-03-09, 09:10
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Det r s det r. kte fast frsta gngen i liknande lder. Blev ett jvla rabalder med skola och krkort.

Sen dess har snuten tagit mig upp emot 10 gnger (har tappat rkningen) och har ftt bta hundratuseltals kronor genom ren. Dom har verkligen inget bttre fr sig och jag r lngt ifrn ensam. Polisen fokuserar mycket p "knda sedan tidigare". Det r ltt att klara upp. Dom vet vilka vi r som anvnder droger och tar oss p rutin. Dom brukar ta mig en gng varannat r i snitt. Det kan va nr dom ser mig g ute p promenad eller nr jag vart och handlat. De flesta gnger har jag inte ens varit pverkad, utan har enbart haft metaboliter i urinet. En gng vgra dom lta mig g om jag inte lmnade urinprov. Ville inte bli sen till jobbet s gick med p det (blev nd sen). Senaste gngen vgrade jag lmna pissprov och dom hll kvar mig med flit s jag skulle bli sen till jobbet, s d tog dom blodprov med tvng inte direkt utan efter hela 6! timmar. Dom gjorde d husranssakan och vnde upp och ned p hela mitt hem under tiden dom hll mig fnge. Dom hittade frsts inget. Allt lg huller om buller hemma hos mig. Sg ut som jag haft inbrott dr tjuvarna verkligen rivit fram ALLT. Fick varning fr sen ankomst p jobbet, tv gnger. Fick inte anvnda min telefon under tiden och kunde drfr inte meddela min arbetsgivare om varfr jag inte var p plats. Min arbetsgivare ringde min telefon runt 5 gnger, fick inte svara. Fick dra en rvare nr jag kom ut d jag inte ville sga att polisen hll kvar mig p stationen fr ringa narkotikabrott. Dom var inte glada. "Jag klunde svarat eller tminstone ringt upp" och sagt var jag hll hus tyckte dom. Polisen visste att jag skulle bli sen och krde p det spret. Polisen har allts tagit mig nr jag vart pvg till jobbet och utpressat mig mot att inte bli sen och sen blev jag. Riktiga jvla fittor. Snacka om att stta kppar i hjulet fr en.

h s trkigt!

Jag kan frst att man vill utvrdera hur effektiva polisen r och ett tnkbart alternativ r att rkna hur mnga insatser av olika slag de gr, men det leder ju till snt hr, till rena trakasserier. Sparkar p de som redan ligger i mnga fall, ven om det inte verkar glla dig, du har ju jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in