2023-03-02, 18:51
Avslutad
Kom på en till. Chili con carne.
Citera
2023-03-02, 18:52
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Grytor, särskilt chili, MÅSTE man ju göra dagen innan så smakerna har tid att mogna.

Potatissallad vinner också på att vila ett dygn i kylen efter ihoprörandet.
Citera
2023-03-02, 18:53
Medlem
CokeLaRocks avatar
Bolognese, chilli con carne och diverse höstgrytor.
Citera
2023-03-02, 18:54
Medlem
f30malmos avatar
Chili som flera sagt, pizza, vissa tårtor är bara goda dagen efter, indisk hemlagad mat, thailändska hemlagade grytor.
Citera
2023-03-02, 18:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Jag föredrar varm nybakad pizza, men den är inte fy skam om det blivit några slice över man lägger in den i kylskåpet och nästa dag kommer på att det finns en hyfsat härlig frukost som väntar.

Grytor eller en hemlagad gulaschsoppa. Det är underligt hur detta kan vara gott att äta direkt efter det tillagats, men ännu godare när det värms upp både dagen efter eller ännu några dagar senare. Grytor är mänsklighetens mest underskattade uppfinning. En ordentlig och stor långkokad, man kan leva på den i en vecka.

Kall grillad kyckling. Nygrillad har aromen men det är nästan så den kommer fram mer när man låtit den svalna över natten och tar en klubba eller vinge bara mölar i sig.

Vad finns för annan mat som funkar på samma sätt?
När du säger "dagen efter", då menar du dagen efter att du lagat maten? Du menar inte dagen efter festen? För det ger olika svar på frågan.

Om det första alternativet gäller tycker jag att i princip all mat där man har kokat eller bakat ihop olika ingredienser tjänar på att stå till sig över natten.
Citera
2023-03-02, 18:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Jag föredrar varm nybakad pizza, men den är inte fy skam om det blivit några slice över man lägger in den i kylskåpet och nästa dag kommer på att det finns en hyfsat härlig frukost som väntar.

Grytor eller en hemlagad gulaschsoppa. Det är underligt hur detta kan vara gott att äta direkt efter det tillagats, men ännu godare när det värms upp både dagen efter eller ännu några dagar senare. Grytor är mänsklighetens mest underskattade uppfinning. En ordentlig och stor långkokad, man kan leva på den i en vecka.

Kall grillad kyckling. Nygrillad har aromen men det är nästan så den kommer fram mer när man låtit den svalna över natten och tar en klubba eller vinge bara mölar i sig.

Vad finns för annan mat som funkar på samma sätt?
Bara för det blev jag sugen på en långkokad gryta. Har du nåt bra recept?
Citera
2023-03-02, 19:00
Medlem
Kanske ingen mat men ostbågar
Citera
2023-03-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
När du säger "dagen efter", då menar du dagen efter att du lagat maten? Du menar inte dagen efter festen? För det ger olika svar på frågan.

Det förstnämnda.
Inte bakismat.
Citera
2023-03-02, 19:08
Medlem
nästan bara bra svar i tråden!

skulle väl säga att all form av mat som är vätska, typ såser, grytor, gratänger osv, blir bättre om det får stå.
Är det ingen vätska kan det bli lite torrt, såvida det inte är inkapslat i ost som en pizza.
Citera
2023-03-02, 19:21
Medlem
Kedoxs avatar
Grytor och långkok etc är väl en klassiker så smakerna får sätta sig. Tycker även resterna efter jag gjort krämig kyckling smakar finare efter nåt dygn.
Citera
2023-03-02, 19:41
Avslutad
Alla grytor och varma såser.
Smörgåstårta
Lasagne
Gratänger
Citera
2023-03-02, 19:44
Medlem
Lagade en enkel taco-pasta-gratäng eller vad man ska kalla det. Pasta och tacofärs i en form. Hällde över grädde blandat med mer tacokrydda. Ost högst upp. Den var också godare dagen efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in