2023-03-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vitlök sätter man på senhösten och skördar tidig höst året därpå. Vårt första försök blev väldigt små men välsmakande vitlökar med bra smak.

Vi har alltid svamp, kycklingfiléer, köttfärs, lax, hemmagjorda köttbullar, bär och glass i frysen. Givetvis finns det också ett antal färdiga matlådor med lite olika innehåll.
Skulle vi inte kunna åka till butiken på en månad så tror jag vi hade klarat oss ändå på mat från kyl, frys och torrvaror som finns hemma.
Problemet blir väl mjölk, ost och liknande färskvaror även om vi köper det mesta laktosfritt med längre hållbarhet.

Tack för tips ang vitlöken! Hemgjorda köttbullar är nog väldigt smart att göra rejäla laddningar av och frysa in, det borde jag ta efter, så slapp man köpesvarianten som smakar allt utom köttbullar. Dessutom kan man lägga dem i pannan utan att behöva tina upp dem först, då går det fort när man är hungrig.
Citera
2023-03-01, 20:34
Medlem
*Fryspizza
*Gorbys piroger
*Pyttipanna
*Dafgårds färdigrätter
*Findus wokgrönsaker
*Fiskpinnar
*Pommes fites
*Hamburgare och bröd
*Glass i stora lass
*Frödinge kladdkaka

*
Senast redigerad av Psykbryt76 2023-03-01 kl. 20:36.
Citera
2023-03-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Blandfärsbiffar. Ostekta. 2 kg blandfärs, två matskedar salt och 3 dl svalnad, hemkokt kycklingbuljong. Blir ungefär 15. Utmärkt till hamburgare eller kokt med potatis.

Också väldigt smart, blandfärsbiffar går att variera i evighet så det bör jag nog också överväga... Bra tips får jag, tack för det!
Citera
2023-03-01, 20:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Ok, då spar du en väldig massa tid i köket 😊 egenodlad basilika är imponerande, det borde jag prova! Framförallt med tanke på vad köpt krukbasilika kostar numera *rån*.

Ja spar mycket tid. I kylen har jag färdiga såser, lådor med pasta, potatis, ris och även proteinkällor. Kan slänga ihop en sallad på fem min och en bra rejäl rätt på 10.

Köpte en påse frön på ÖoB för 10kr i somras och sedan dess levt på dessa. Klippt ner och tagit sticklingar. Ledlampa från Kina billigt.
Senast redigerad av ArgusOne 2023-03-01 kl. 20:38.
Citera
2023-03-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Köttbullar och falukorv för trötta dagar när man vill äta gott men enkelt.

Svenska nationalrätter, du har min fulla sympati! Och så är det gott, såklart 😊
Citera
2023-03-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Glass

Jo tack, passar fint när man blir sugen på nåt sött... Måste nog köpa hem vaniljglass nästa gång jag tar mig till en butik.
Citera
2023-03-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
*Fryspizza
*Gorbys piroger
*Pyttipanna
*Dafgårds färdigrätter
*Findus wokgrönsaker
*Fiskpinnar
*Pommes fites
*Hamburgare och bröd
*Glass i stora lass
*Frödinge kladdkaka

*

Låter som du anpassat frysinnehållet till en snabb livsstil med kort tid i köket. Dock mycket nyttigare att äta något snabbt hemma än att köpa snabbmat på stan, och en bra bit billigare, så du lär ju få pengar över till annat än bara mat 😊 dafgårds är en fullt godkänd lösning när jag inte hinner fixa lunchlådor och då slinker en och annan Billypizza också ner, fast jag gillar hemlagat mer.
Citera
2023-03-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja spar mycket tid. I kylen har jag färdiga såser, lådor med pasta, potatis, ris och även proteinkällor. Kan slänga ihop en sallad på fem min och en bra rejäl rätt på 10.

Köpte en påse frön på ÖoB för 10kr i somras och sedan dess levt på dessa. Klippt ner och tagit sticklingar. Ledlampa från Kina billigt.

Tror jag ska planka den metoden och odla egen basilika då, det är sällsynt gott till pasta och en tia är genialiskt bra pris.
Citera
2023-03-01, 20:45
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Grytor är smart, blir väldigt bra att göra riktiga storkok och ha redo i frysen 😊 men hos mig hinner vitlöken tyvärr börja gro innan jag hinner använda hela, så jag fryser den. Brukar köpa ett kilo varje vår när den kinesiska vitlöken kommer, saftig och fin, skalar och fryser klyftorna direkt och har sen färdigt i frysen länge, toppen att ta upp lite i taget. Sen är det lätt att riva klyftorna medan de fortfarande är lite halvfrusna. En polare odlade egen vitlök men han fick ner blast än lök, vet inte vad det berodde på men jag tror han gav för mycket gödning. Ska prova själv nåt år och se om jag lyckas bättre.

Bra tips att frysa vitlök det ska jag börja göra omedelbums!
Tackar & Bockar!

On topic:
Frysta grönsaker. Brukar köpa Ica Basic Sommargrönsaker. 1kg morotsskivor, blomkålsbitar, gröna bönor och ärtor. 18-19 spänn på Maxi.
Citera
2023-03-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kbb-og
Bra tips att frysa vitlök det ska jag börja göra omedelbums!
Tackar & Bockar!

On topic:
Frysta grönsaker. Brukar köpa Ica Basic Sommargrönsaker. 1kg morotsskivor, blomkålsbitar, gröna bönor och ärtor. 18-19 spänn på Maxi.

Jo tack, Sommarblandningen har räddat mig många gånger. Numera kostar färska grönsaker ofta 70-100 kr/kilot och en sallad blir tråkig redan efter 2-3 dagar i kylskåpet, men frysgrönsaker är alltid fina och goda. Sen funkar de bra att dryga ut grytor med också och magen älskar dem... Stapelvara, som sagt.
Citera
2023-03-01, 20:52
Bannlyst
Köttfärs och kycklingfilé finns alltid i frysen.
Massor med kryddor, en krydda som jag kan rekommendera om man vill ha hetta är Sambal Oelek, rätt billig som ofta används i indisk matlagning. Men var försiktig nästan tabasco-klass på den, en halv tesked till två portioner räcker.
Citera
2023-03-01, 20:54
Medlem
Citat:
Är det fler än jag som har vissa måste-varor i frysen för jämnan för att matlagningen ska fungera bra? När avkomman var liten var hemkokt köttfärssås, kycklingnuggets och annan barnvänlig mat som gick snabbt att tina upp en livlina när magen kurrade och tiden inte räckte till. Numera, som ensamhushåll, är det riven ost, frysgrönsaker som haricots verts och broccoli, egenplockad svamp och vitlöksklyftor jag värderar högst och ständigt fyller på frysen med. Visst, jag handlar ytterst sällan men det som verkligen kan tvinga iväg mig till butik är just ovanstående stapelvaror. Vad har ni andra i frysen i alla lägen?

Har alltid broccoli, kyckling, färs och riven ost, wienerkorv och pyttipanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in