Citat:
Ursprungligen postat av
Saxomophon
Grytor är smart, blir väldigt bra att göra riktiga storkok och ha redo i frysen 😊 men hos mig hinner vitlöken tyvärr börja gro innan jag hinner använda hela, så jag fryser den. Brukar köpa ett kilo varje vår när den kinesiska vitlöken kommer, saftig och fin, skalar och fryser klyftorna direkt och har sen färdigt i frysen länge, toppen att ta upp lite i taget. Sen är det lätt att riva klyftorna medan de fortfarande är lite halvfrusna. En polare odlade egen vitlök men han fick ner blast än lök, vet inte vad det berodde på men jag tror han gav för mycket gödning. Ska prova själv nåt år och se om jag lyckas bättre.
Vitlök sätter man på senhösten och skördar tidig höst året därpå. Vårt första försök blev väldigt små men välsmakande vitlökar med bra smak.
Vi har alltid svamp, kycklingfiléer, köttfärs, lax, hemmagjorda köttbullar, bär och glass i frysen. Givetvis finns det också ett antal färdiga matlådor med lite olika innehåll.
Skulle vi inte kunna åka till butiken på en månad så tror jag vi hade klarat oss ändå på mat från kyl, frys och torrvaror som finns hemma.
Problemet blir väl mjölk, ost och liknande färskvaror även om vi köper det mesta laktosfritt med längre hållbarhet.