• 1
  • 2
2023-03-01, 23:38
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elvislille
Tack för hjälpen.
Jag är äldre och är inte överviktig och har inget med lathet att göra. (jag är ju dessutom marathonlöpare, men kan ändå få typ 2 diabetes).

Jag ville vara bekväm när man inte har tid att hämta medicin.
Det är som sagt principen, att slänga betald vara utan att kontakta kunden först.
Även om apoteket gör rätt enligt deras principer, så kan man tycka att man borde kunnat hämtat det hos apoteket och hålit i paketet någon dag och vem läser det finstilta på leveransbeskedet ? har alltid tagit för givet att man har fler chanser eller kan hämta det hos någon ombud sedan.

Man blir ju matt när man får andras dynga kastad på sig sådär, men ibland kan det hjälpa att påminna sig själv om att trångsynthet och förakt säger mer om personen själv än det säger något om den det riktas mot.

Jag förstår dig precis…jag hade ingen aning om att det var så och hade lackat ur om det hänt mig.
Va är det för jäkla galenskap att kasta dyra mediciner…helt sinnessjukt att det fungerar på det sättet, och att man dessutom tvingar folk att betala för dom IGEN.
Skandal tycker jag.
Och den som tycker att man är gnällig har ju uppenbarligen aldrig haft dåligt med pengar..🙄

Man kan ju förstå att dom inte kan lämna det utanför dörren, men paketet borde ju gå till apotek eller annat utlämningsställe, som alla andra paket gör.
Paketleveranser har ju verkligen blivit otroligt smidigt senaste åren, men tydligen inte på alla områden..😏

// också marathonlöpare 👊🏼
Citera
2023-03-04, 12:29
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2023-03-06, 20:46
Medlem
Citat:
Det är underligt, att Apoteket kan blåsa pengar på folk utan att kunna göra något åt.

Jag har både skrivit till ARN och gjort polisanmälan, men får inte rätt.

Jag har diabetes typ 2 och val väl lite bekväm och köpte min receptbelagda medicin på nätet med hemleverans.
Jag får sms från Bring att dom kommer mellan 17-22, men jag kunde inte vara hemma och tänkte dom lämnar det framför dörren som dom gör med all paket annars eller gör en ny utkörning eller skickar det till en utbud (typ. ICA).
Budet ringde mig vid min dörr och jag sa att jag tyvärr inte kunde vara hemma. så han kunde lämna vid dörren.
Nej, utan skickade det tillbaka till avsändaren Apoteket. (jag kunde följa det på nätet).
Så jag tar mig ner till apoteket dagen efter och så får jag svaret, att det har kastats/kasserats.
Dom har tydligen en regel att kassera receptbelagd medicin som kommer i retur.

Men jag har ju betalat för den och det är idag ni har fått den.
Jag fick varken hämta ut den eller få pengarna tillbaka.
- Dom kunde åtminstone ringt när dom ser mitt namn på paketet eller receptet.

Nej, nu vill Apoteket att jag ska köpa nytt medicin (dessutom har mitt högkostnadsskydd gått ut och måste ha nytt recept)
Nu ska man behöva betala 1800:- igen som jag redan har betalat för och inte fick hämta.

Anser detta är ren stöld !
- Ingen vara
- Inga pengar
- och får inte hämta ut varan

Vet det är petitess med i dagens samhälle, men det är principen jag hänger upp mig på. Man kan inte bete sig hur som helst och blåsa folk på pengar.
- Tänk er en gammal pensionär som har svårt att gå och beställer hemleverans på sin dyra medicin, men är tvungen att kanske åka in på sjukhuset och så måste han betala dubbelt för sin dyra medicin.

Detta är bedrägeri !

Fanns samma apotek på orten, som det du beställde från?
Citera
2023-03-06, 20:55
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Det är underligt, att Apoteket kan blåsa pengar på folk utan att kunna göra något åt.

Jag har både skrivit till ARN och gjort polisanmälan, men får inte rätt.

Jag har diabetes typ 2 och val väl lite bekväm och köpte min receptbelagda medicin på nätet med hemleverans.
Jag får sms från Bring att dom kommer mellan 17-22, men jag kunde inte vara hemma och tänkte dom lämnar det framför dörren som dom gör med all paket annars eller gör en ny utkörning eller skickar det till en utbud (typ. ICA).
Budet ringde mig vid min dörr och jag sa att jag tyvärr inte kunde vara hemma. så han kunde lämna vid dörren.
Nej, utan skickade det tillbaka till avsändaren Apoteket. (jag kunde följa det på nätet).
Så jag tar mig ner till apoteket dagen efter och så får jag svaret, att det har kastats/kasserats.
Dom har tydligen en regel att kassera receptbelagd medicin som kommer i retur.

Men jag har ju betalat för den och det är idag ni har fått den.
Jag fick varken hämta ut den eller få pengarna tillbaka.
- Dom kunde åtminstone ringt när dom ser mitt namn på paketet eller receptet.

Nej, nu vill Apoteket att jag ska köpa nytt medicin (dessutom har mitt högkostnadsskydd gått ut och måste ha nytt recept)
Nu ska man behöva betala 1800:- igen som jag redan har betalat för och inte fick hämta.

Anser detta är ren stöld !
- Ingen vara
- Inga pengar
- och får inte hämta ut varan

Vet det är petitess med i dagens samhälle, men det är principen jag hänger upp mig på. Man kan inte bete sig hur som helst och blåsa folk på pengar.
- Tänk er en gammal pensionär som har svårt att gå och beställer hemleverans på sin dyra medicin, men är tvungen att kanske åka in på sjukhuset och så måste han betala dubbelt för sin dyra medicin.

Detta är bedrägeri !
Det får inte lämnas vid dörren. Läkemedel som varit utanför "dörrarna" kasseras alltid. Alltid alltså, oavsett vad. Det är en säkerhetsgrej.
Citera
2023-03-06, 21:06
Medlem
Gusselbys avatar
Det finns alltid flera olika leveranssätt att välja emellan hos alla apotekskedjor, så välj det som passar. Står det att man måste vara hemma vid leverans så är det det som gäller. Det har visst skärpts till med leveranssätt för apoteksvaror nyligen också hörde jag för ett tag sedan, det har tyvärr blivit krångligare för en del personer som har svårt att ta sig till ombud t ex.

Tråkigt att det blev så här för dig, ts, apotekskedjan har dock gjort rätt.
Citera
2023-03-06, 21:24
Medlem
Jag var inte hemma en gång enligt PostNord när de levererade ett paket. Hur som så skickades det då till mitt utlämningsställe där jag fick hämta ut det mot leg. Så måste väl även de gjort innan det gick åter till avsändaren? Dessutom kommer du väl upp i max på högkostnadsskyddet varje år så några pengar förlorade väl inte du men väl skattebetalarna? Beställ till ditt utlämningsställe i fortsättningen om du inte är hemma om det är bättre än att ta ut det hos ditt Apotek.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in