Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Egentligen så är det mycket säkrare med digital legitimation. Ett vanligt körkort kan ju vara förfalskat. Bättre då att man visar upp en streckkod som exempelvis polisen scannar och att de då får fram körkortet i sin mobil.
Dock så är det inte så bra om man bara behöver rabbla upp ett personnummer för då kan man kanske ange personnumret till sin enäggstvilling så det är bra med något fysiskt också.
Det är Utopia ända tills tjänsten blir hackad, utsatt för överbelastning, nerstängd pga. strömavbrott eller annan anledning eller mobilen laddat ur sig eller havererat.
Men annars håller jag till viss del med att det antagligen är svårare för gemene man att förfalska, men antagligen inte om man vet vad man sysslar med. En lite smårolig anekdot är att jag en längre period hade två giltiga körkort hemma, så en släkting kunde gå och hämta ut mina paket när jag inte var hemma. Hen fick visa upp både sitt och mitt gamla körkort, medans jag hade mitt nya med mig - smidigt. Minns inte varför det blev så, har för mig att jag fick ett nytt utskickat pga. en förnyelse av högre behörighet (lastbilskort), men ingen ville makulera eller göra något med det gamla, och utgångsdatumet för själva körkortet som helhet låg flera år fram i tiden.