• 1
  • 2
2023-03-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ok, men om du går in på banken i Sverige och ska ta ett stort lån, eller göra ett större kontantuttag, ansöka om ett ett bankfack eller om du vill sälja din fastighet och träffar en mäklare, räcker det då att legitimera dig med bank-ID?
Eller kommer banken kräva att få se din legitimation?
Dom skickar säkert en "trans" till personen den har framför sig som då via BankID identifierar sig, samma sak när du loggar på i t ex internetbanken och övriga sidor.
Citera
2023-03-01, 17:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Bank-ID finns sedan länge i Polen och en engen version a Swish sedan 8 år tillbaka,https://www.blik.com/en/how-to-use-blik denna Blik möjliggör även att ta ut pengar från bankomater utan bankkort...

men för att återgå till din kommentar så har du missförstått mitt inlägg , jag skrev att i Polen kommer man inte behöva ha ett fysiskt körkort eller ID-kort för att identifiera sig. Dessa ID handlingar med foto kommer finnas på mobilen.
Som Freja då alltså?
https://frejaeid.com/vad-ar-freja-eid/
Citera
2023-03-01, 19:29
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Som Freja då alltså?
https://frejaeid.com/vad-ar-freja-eid/

Inte riktigt... Freja är godkänt av några myndigheter och några företag men av ingen bank... det är mer en gimmick.

medan i Polen har man stiftat en lag som likställer Id-kort i mobilen med fysiska plastkort-legitimationer, det är en giltig id-handling i Polen som gäller överallt.
Citera
2023-03-01, 19:57
Medlem
Citat:
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/do...projekt-ustawy

ID och körkort, studentkort, patientkort, etc. i mobilen, vad tycker ni om det?

Vad tycker ni om det? Man ska kunna legitimera sig på banken med mobilen, är det säkert?
Egentligen så är det mycket säkrare med digital legitimation. Ett vanligt körkort kan ju vara förfalskat. Bättre då att man visar upp en streckkod som exempelvis polisen scannar och att de då får fram körkortet i sin mobil.

Dock så är det inte så bra om man bara behöver rabbla upp ett personnummer för då kan man kanske ange personnumret till sin enäggstvilling så det är bra med något fysiskt också.
Citera
2023-03-02, 13:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Egentligen så är det mycket säkrare med digital legitimation. Ett vanligt körkort kan ju vara förfalskat. Bättre då att man visar upp en streckkod som exempelvis polisen scannar och att de då får fram körkortet i sin mobil.

Dock så är det inte så bra om man bara behöver rabbla upp ett personnummer för då kan man kanske ange personnumret till sin enäggstvilling så det är bra med något fysiskt också.

Det är Utopia ända tills tjänsten blir hackad, utsatt för överbelastning, nerstängd pga. strömavbrott eller annan anledning eller mobilen laddat ur sig eller havererat.

Men annars håller jag till viss del med att det antagligen är svårare för gemene man att förfalska, men antagligen inte om man vet vad man sysslar med. En lite smårolig anekdot är att jag en längre period hade två giltiga körkort hemma, så en släkting kunde gå och hämta ut mina paket när jag inte var hemma. Hen fick visa upp både sitt och mitt gamla körkort, medans jag hade mitt nya med mig - smidigt. Minns inte varför det blev så, har för mig att jag fick ett nytt utskickat pga. en förnyelse av högre behörighet (lastbilskort), men ingen ville makulera eller göra något med det gamla, och utgångsdatumet för själva körkortet som helhet låg flera år fram i tiden.
Citera
2023-03-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Det är Utopia ända tills tjänsten blir hackad, utsatt för överbelastning, nerstängd pga. strömavbrott eller annan anledning eller mobilen laddat ur sig eller havererat.

Men annars håller jag till viss del med att det antagligen är svårare för gemene man att förfalska, men antagligen inte om man vet vad man sysslar med.
...
Det är ju möjligt idag också att hacka Transportstyrelsens körkortsregister och lägga in nya personer, bilder och behörigheter och sedan skriva ut ett nytt körkort. Att införa en digital legitimation blir ju inte nödvändigtvis lättare att hacka. Misstänker dock att säkerheten är väldigt hög i körkortsdatabasen eller i polisens passregister.

För att kolla om betyg från universitetet är äkta så gör man ju en kontroll mot Internet då det är för enkelt att förfalska ett betygsdokument. Liknande kontroll mot ett körkorts/passregister skulle definitivt leda till att förfalskningar skulle minska. Man kan ju behålla dagens legitimation under ett antal år men börja med att införa möjlighet till att kontrollera att mot en databas att de inte är förfalskningar.

Jag har ingen aning om vad polisen ser när de kollar körkort vid en trafikkontroll men det vore ju bra om de kunde få fram alla tidigare körkortsbilder som förnyas vart 10'e år och alla gamla passbilder som förnyas värt 5'e år. Då bör det vara hyffsat lätt att se att det verkligen är rätt person.
Senast redigerad av Mynicname 2023-03-02 kl. 16:44.
Citera
2023-03-09, 19:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Låter underbart!Slipper all pappersexercis-slipper förnya pass,körkort,id kort osv hos olika myndigheter. Tänk miljövinsten med att slippa resor för alla som har lång väg till sin lokala polisstation. Bara en selfie i mobilen och en uppdatering. Klart!

Gud så praktiskt! Varför inte ha hus eller bilnyckel med NFC/Bluetooth på samma gång så kan man inte bara bli ruinerad om man supit bort mobilen eller blivit rånad utan man blir berövad på bilen och får samtidigt inbrott.

Tänk inte på riskerna, tänk på miljövinsten istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in