• 1
  • 2
2023-02-28, 21:59
Medlem
rex144s avatar
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/do...projekt-ustawy

ID och körkort, studentkort, patientkort, etc. i mobilen, vad tycker ni om det?

Vad tycker ni om det? Man ska kunna legitimera sig på banken med mobilen, är det säkert?
Citera
2023-02-28, 22:10
Moderator
Siegfrids avatar
En länk på polska? Vad sägs om att översätta delar av vad som står där så vi icke polskspråkiga kan delta?

OnT: Det blir finfint, ID, kreditkort, vaccinationer, hälsostatus och allting i mobilen. Om något av detta inte uppfyller statens krav så är det bara att släcka ner ditt kort från centralt håll, då kan du stå där och känna dig modern.
Senast redigerad av Siegfrid 2023-02-28 kl. 22:12.
Citera
2023-02-28, 22:26
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Digitalization has become Ukraine’s flagship topic and the state priority during the last two years. Taking the lead internally, the Ministry of Digital Transformation has the ambition to make Ukraine a world champion in being digital, and we are already the first ones who can use digital IDs with absolutely no internal restrictions.

https://ukraine.ua/invest-trade/digitalization/
Citera
2023-02-28, 22:53
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/do...projekt-ustawy

ID och körkort, studentkort, patientkort, etc. i mobilen, vad tycker ni om det?

Vad tycker ni om det? Man ska kunna legitimera sig på banken med mobilen, är det säkert?
Låter underbart!Slipper all pappersexercis-slipper förnya pass,körkort,id kort osv hos olika myndigheter. Tänk miljövinsten med att slippa resor för alla som har lång väg till sin lokala polisstation. Bara en selfie i mobilen och en uppdatering. Klart!
Citera
2023-02-28, 23:02
Medlem
trngws avatar
Jag har identifierat mig på banken med min telefon, inget konstigt med det. Så Polen är inte först. Vi har haft Bank-ID i mobilen ett bra tag här i Sverige.
Citera
2023-02-28, 23:19
Medlem
Glostrups avatar
Sverige har ju BankID och Freja eID. Plus ett antal andra äldre eller tjänstespecifika elektroniska id-former. Estland har haft elektroniska id länge (längst?) och flera länder, inklusive Finland, experimenterar med eller har infört elektroniska körkort.

Hur får du Polen till ett föregångsland?
Citera
2023-03-01, 09:54
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag har identifierat mig på banken med min telefon, inget konstigt med det. Så Polen är inte först. Vi har haft Bank-ID i mobilen ett bra tag här i Sverige.

Bank-ID finns sedan länge i Polen och en engen version a Swish sedan 8 år tillbaka,https://www.blik.com/en/how-to-use-blik denna Blik möjliggör även att ta ut pengar från bankomater utan bankkort...

men för att återgå till din kommentar så har du missförstått mitt inlägg , jag skrev att i Polen kommer man inte behöva ha ett fysiskt körkort eller ID-kort för att identifiera sig. Dessa ID handlingar med foto kommer finnas på mobilen.
Citera
2023-03-01, 09:57
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En länk på polska? Vad sägs om att översätta delar av vad som står där så vi icke polskspråkiga kan delta?

OnT: Det blir finfint, ID, kreditkort, vaccinationer, hälsostatus och allting i mobilen. Om något av detta inte uppfyller statens krav så är det bara att släcka ner ditt kort från centralt håll, då kan du stå där och känna dig modern.

Ursäkta, min egen översättning kanske skulle inte ses som tillförlitlig.
Det finns Google översättning som jag skulle gjort
Citera
2023-03-01, 10:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Bank-ID finns sedan länge i Polen och en engen version a Swish sedan 8 år tillbaka,https://www.blik.com/en/how-to-use-blik denna Blik möjliggör även att ta ut pengar från bankomater utan bankkort...

men för att återgå till din kommentar så har du missförstått mitt inlägg , jag skrev att i Polen kommer man inte behöva ha ett fysiskt körkort eller ID-kort för att identifiera sig. Dessa ID handlingar med foto kommer finnas på mobilen.

Det är du som har missförstått mig, eller ditt eget inlägg i trådstarten.

Du frågade "Man ska kunna legitimera sig på banken med mobilen, är det säkert?"

Och jag svarade att vi redan kan det, och att jag har gjort det. Underförstått - Ja, det är säkert.
Citera
2023-03-01, 11:05
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är du som har missförstått mig, eller ditt eget inlägg i trådstarten.

Du frågade "Man ska kunna legitimera sig på banken med mobilen, är det säkert?"

Och jag svarade att vi redan kan det, och att jag har gjort det. Underförstått - Ja, det är säkert.

Ok, men om du går in på banken i Sverige och ska ta ett stort lån, eller göra ett större kontantuttag, ansöka om ett ett bankfack eller om du vill sälja din fastighet och träffar en mäklare, räcker det då att legitimera dig med bank-ID?
Eller kommer banken kräva att få se din legitimation?
Citera
2023-03-01, 11:19
Medlem
rex144s avatar
https://www.thefirstnews.com/article...e-id-app-30770

Här en link på engelska från förra året där IT ministeriet berättar att man utarbetar ny lag som ska jämställa ID-kort i mobilen med fysiska ID-kort,
det har man nu röstat igenom.
Citera
2023-03-01, 12:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ok, men om du går in på banken i Sverige och ska ta ett stort lån, eller göra ett större kontantuttag, ansöka om ett ett bankfack eller om du vill sälja din fastighet och träffar en mäklare, räcker det då att legitimera dig med bank-ID?
Eller kommer banken kräva att få se din legitimation?

Det får du fråga din bank om. När jag var där fick jag legitimera mig med Bankid. Vad du än ifrågasätter så är det ett faktum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in