• 1
  • 2
2023-02-28, 17:27
Bannlyst
Grönsaker har blivit sjukt dyrt nuförtiden.

I Sverige har flera Tomat och Gurk odlare fått lägga ner vinterodlingen pga Elpriserna.
Det går helt enkelt inte runt längre.

Hur klarar ni er ? Är så jävla dyrt

Elpriset tvingar tomatodlare att slänga flera ton. Tomatodlaren Thomas Lilja investerade i ledlampor för att ge tomatplantorna ljus och värme året runt. Men i efterdyningarna av de stigande elpriserna har han nu tvingats stänga ner hälften av dem, skriver SVT Nyheter.

Dubblad elnota för tomatodlaren - två miljoner i månaden - Expressen
Två miljoner kronor - i månaden. Så hög blir elnotan nu
Vi kommer att höja tomatpriset, säger platschef

Sveriges ledande tomatodlare Nordic Greens Trelleborg ställer in sin odling under kommande vintersäsong på grund av det höga elpriset, skriver Land Lantbruk. TT Publicerad 2022-08-30
Citera
2023-02-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eduhere
Grönsaker har blivit sjukt dyrt nuförtiden.

I Sverige har flera Tomat och Gurk odlare fått lägga ner vinterodlingen pga Elpriserna.
Det går helt enkelt inte runt längre.

Hur klarar ni er ? Är så jävla dyrt

Elpriset tvingar tomatodlare att slänga flera ton. Tomatodlaren Thomas Lilja investerade i ledlampor för att ge tomatplantorna ljus och värme året runt. Men i efterdyningarna av de stigande elpriserna har han nu tvingats stänga ner hälften av dem, skriver SVT Nyheter.

Dubblad elnota för tomatodlaren - två miljoner i månaden - Expressen
Två miljoner kronor - i månaden. Så hög blir elnotan nu
Vi kommer att höja tomatpriset, säger platschef

Sveriges ledande tomatodlare Nordic Greens Trelleborg ställer in sin odling under kommande vintersäsong på grund av det höga elpriset, skriver Land Lantbruk. TT Publicerad 2022-08-30
Antagligen på samma sätt som alla andra då ALLT har blivit mycket dyrare.
Citera
2023-02-28, 17:30
Medlem
Vet inte om frukt o grönt har ökat mer än kött i allmänhet? Om man bortser från rena sässongsskiften ofc, en färsk jordgubbe är ju alltid dyrare i december än juli.
Citera
2023-02-28, 17:31
Medlem
Dom lever på morötter o potäter
Citera
2023-02-28, 17:34
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Dom lever på morötter o potäter
Exakt, rotfrukter är fortsatt mycket billiga. Även vanlig sallad har inte stuckit iväg så mkt. Smärtgränsen för mig gick när tomaten (en tomat alltså) jag tänkte äta kostade 13,63 kr. Efter det så är det tomatfritt i hushållet.
Citera
2023-02-28, 17:41
Medlem
Mindbreaths avatar
Rotfrukter, spannmålsprodukter, baljväxter som linser och bönor, krossade tomater osv. Det finns mycket som är veganskt som inte är speciellt dyrt. Det dyra i affären är kött, mejeriprodukter, fisk och färska grönsaker. Att äta billigt veganskt är lättare än att äta en billig kötträtt.
Citera
2023-02-28, 17:43
Medlem
Mojokiis avatar
All mat har blivit dyrare och veganer lever inte bara på tomat och gurka. Det är inget som är särskilt svårt ekonomiskt med att hålla vegansk kost. Det är dessutom tydligt billigare om du istället köper torkade bönor och linser, lägger det i vatten och lagar det ofta.

Ett allmänt tips är att man utgår från vad som är på rabatt. Veganmaten har också alltid något på rabatt.
Citera
2023-02-28, 17:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Antagligen på samma sätt som alla andra då ALLT har blivit mycket dyrare.

Bönor är väl det enda och morötter som är relativt prisvärt av det gröna sortimentet. Örter, paprika ja allt nästan är "gräsligt" dyrare

Det gäller att köpa vid säsong så sänks vissa rovor och knölar i pris men sällan tomater, gurka, sallader örter och mycket annat. En gurka för 30 kr är ett pungslag på konsumenterna

Jag köper det jag köper iaf om jag måste eller borde, men man eller jag har ändå bra koll på priser iom att man lagar så ofta fast man köper en "grön gris i säcken"
Citera
2023-02-28, 17:54
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag köpte frysta grönsaker idag, 19,90:-/kg,
Finns det något kött som är billigare än det?
Citera
2023-02-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Bönor är väl det enda och morötter som är relativt prisvärt av det gröna sortimentet. Örter, paprika ja allt nästan är "gräsligt" dyrare

Det gäller att köpa vid säsong så sänks vissa rovor och knölar i pris men sällan tomater, gurka, sallader örter och mycket annat. En gurka för 30 kr är ett pungslag på konsumenterna

Jag köper det jag köper iaf om jag måste eller borde, men man eller jag har ändå bra koll på priser iom att man lagar så ofta fast man köper en "grön gris i säcken"
Jag vet inte eftersom jag inte har koll på det i detalj, men till och med ica basic är svindyrt numera. Varenda gång jag tvingas handla mat så är allting superdyrt. Till och med en skitsak som ipren eller nässpray har ju nästan gått upp till det dubbla.
Citera
2023-02-28, 18:08
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Bland det mest prisvärda ur näringssynpunkt är potatis. Det har svensken överlevt på innan. Komplettera med lite billigt fett om mer energi behövs, och protein efter smak och plånbok.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-02-28 kl. 18:13.
Citera
2023-02-28, 18:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Jag vet inte eftersom jag inte har koll på det i detalj, men till och med ica basic är svindyrt numera. Varenda gång jag tvingas handla mat så är allting superdyrt. Till och med en skitsak som ipren eller nässpray har ju nästan gått upp till det dubbla.

Jo basic med den sämre sorteringen och behandlingen har väl ökat blaffigt mycket relativt tidigare pris ?
Sånt där kan du köpa online billigare ang värktabletter el spray
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in