• 2
  • 3
2023-02-27, 14:32
I motsats till påfågelsflockar finns nattaktiva diskreta panoramafolk, ofta felaktigt och nedsättande benämnda som passiva antropofobiska slackers av ovan nämnda akvariumfiskar. Vad det handlar om är att teoretikerna i bakgrunden inte vill bli stimmade av socialt bakgrundsbrus.
Citera
2023-02-27, 21:11
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Finns säkert många svar. Men ett kan kanske vara att många är intresserade av att bibehålla sin lön, sin status i samhället. Dom kan ingenting annat, marknaden önskar dom ingen annanstans, och därför är dom ingen utanför sina snäva områden. Det är ofta mycket grupp-tänk hos dem också, ja.

Men finns säkert 100-tals ingångar till svar på det du snackar om.

Bra att du skippar usel underhållning, så som svensk-producerade tv-program.
Citera
2023-02-27, 23:49
Folks dröm är att få sitta på Nobelfesten sidan om drottning Silva eller att få ta selfie med Zlatan eller Barack Obama för att ladda upp på Facebook och stiga i social ranking.
Känna sig duktiga och framgångsrika. Drömmen om svart kontorsstol högst upp i ledningen, de hemliga herrklubbarna (pinsamt) CEO på multiinternationella företag osv. Dvs bara trams.

Jag hade tackat nej till World Economic Forum, Bilderberg och till Saudiarabiens kung om han bjöd in mig till sitt privata slott. Vad skulle jag göra där... Det är inte sånt man vill med livet.
Men det är just sånt folk skulle älska och det är sånt dom jagar och bryr sig om, eller så är det i mindre proportioner såsom att t.ex. ha grönare gräs än granen. Psss!
Citera
2023-02-28, 07:37
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsacsenVibevej
Medan svenssons kollar Allsång på Skansen, Frågesport, På Spåret, Vetenskapens värld och övriga Underhållningsprogram eller spelar datorspel så studerar och analyserar jag nya ämnen och frågor riktigt på djupet. Jag vill inte framhäva mig utan säger faktiskt bara sanningen.

Hur kommer det sig att folk inte vet något och inte förstår? Vad beror dumheten på? Vad beror det på att t.o.m. professorer, advokater, överläkare, psykologer, ingenjörer, forskare m.fl. inte kan något utanför sina smala ämnen, och framförallt att dom inte ens inser detta själva?
Jag förstår även varför du frågade för det är just det som är svaret. Att du ställer de rätta frågorna och söker svaren.

Folk generellt tycker och tänker som alla andra utan kritiskt tänkande.
Några enkla exempel på en vandringssägen:
Det fanns tre vise män i bibeln
Vi använder bara tio procent av hjärnan
Den förbjudna frukten på kunskapens träd var ett äpple

Kan hjärnan tänka med rätt och flera delar samtidigt,
det är viktigt för att kunna behandla den informationen eller blir det som att smälla in i en vägg och allt kortsluter.
Där mellan finns svaret på varför folk har begränsad förmåga
Citera
2023-02-28, 17:15
Medlem
HasseBanans avatar
Jag har på senare år börjat utforska områden som jag inte varit så genuint intresserad av innan, och internet med den oändliga källa av information och kunskap som finns tillgänglig, gör ju det faktiskt möjligt för var och en att förkovra sig i de ämnen man önskar veta mer om.

Har även börjat memorera saker för att senare kunna plocka fram direkt ur minnet vid olika diskussioner. Det sägs ju att människan bara använder runt 10% av sin hjärnkapacitet och det har jag velat utmana lite. En bra början för var och en är att börja ifrågasätta floskler och metaforer som folk slänger sig med, och som ofta tas för "självklara sanningar". När vissa metaforiska typer t.ex. börjar snacka om universella lagar som något som gäller för alla människor, ifrågasätter jag det numer starkt. Eftersom vi har viljan, styrkan och förmågan att forma våra egna liv till de liv vi vill ha, så begränsar man sig genom att tänka att "det inte är meningen" att man ska kunna klara vissa saker eller att "det inte är meningen" att livet ska bli som man vill. Om man då tror på att det är en "högre mening" som beror på universella lagar, så har man gjort sig till slav under de påstådda lagarna, och förmår därför inte förverkliga sina drömmar.

Ämnen som jag var ointresserad av i skolan, pga skoltrötthet, har jag nu, efter 40, börjat läsa på i, för att jag är intresserad av att veta mer och för det första lära mig grundläggande saker som jag missade i skolan. Jag har blivit lite förbluffad över hur mycket lättare det är för mig nu att ta till mig kunskape än det var när jag gick i grundskola och gymnasium. Som om mitt mindset har ändrats med åren.

Jag har alltid varit verbal (var brådmogen som barn/ung) och haft lätt för att uttrycka mig i tal och skrift, men har varit dålig på matematik och logiskt tänkande, som ju är huvuddelen av det IQ-tester går ut på att man ska kunna. Jag har alltid haft svårt att förstå en del mer komplicerade logiska sammanhang. Men när man börjar läsa om det med inställningen att man VILL förstå, så går det lättare att ta till sig.

Sen är det ju så att många utbildar sig i en viss inriktning, och då blir bara dessa kunskaper intressanta, övrigt tycker man är "onödigt" och tänker kanske att det är meningslöst att läsa på om sådant man anser sig inte ha någon nytta av att kunna.

Jag dristar mig till att många utbildade inte memorerat ens 50% av vad de läst. De använder bara de kunskaper de behöver i sina yrken/ professioner.
Citera
2023-02-28, 17:41
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsacsenVibevej
Hur kommer det sig att folk inte vet något och inte förstår? Vad beror dumheten på? Vad beror det på att t.o.m. professorer, advokater, överläkare, psykologer, ingenjörer, forskare m.fl. inte kan något utanför sina smala ämnen, och framförallt att dom inte ens inser detta själva?

Det är ganska meningslöst att överanalysera verkligheten, och lider man av andras dumhet gäller det att hitta mekanismer för att vinna över dumskallepacket. Där använde jag en mekanism för att just förminska dumskallarna och att själv känna sig bättre och mer värdefull. Den beprövade metoden är förnedring av fienden och allmän arrogans i självhävdande syfte - vilket ju fungerar i praktiken.
Citera
2023-02-28, 18:00
Medlem
Pungpuckels avatar
Hinner du att läsa mycket allmänbildande saker, när 3 ungar springer runt benen, tanten vill ha hjälp, och du bara försöker att tända grillen och mest undrar om ölen är tillräckligt kall?

Det är så ett svenssonliv kan se ut, när kvinnor fick rösträtt eller vad Neptunus består av hjälper föga när du ska byta till sommardäck.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in