Citat:
Ursprungligen postat av
pashun
Hej! Jag skrev aldrig ut mig från arbetsförmedlingen trots att jag både pluggar och jobbar (trodde jag gjort detta) Kollar typ aldrig min Kivra och nu ser jag att man meddelat a-kassan att jag inte aktivitetsrapporterat under nästan hela 2022 fram tills nu. Undrar om det kan bli några konsekvenser trots att jag inte sökt a-kassa under tiden
Ja, det kan bli konsekvenser även om du inte har sökt a-kassa under tiden. Om du inte har aktivitetsrapporterat som krävs enligt reglerna, kan Arbetsförmedlingen eller a-kassan anse att du inte är aktivt arbetssökande och därmed inte uppfyller kraven för att vara berättigad till ersättning.
Det är därför viktigt att du omedelbart rapporterar dina aktiviteter till Arbetsförmedlingen och a-kassan för att undvika att förlora dina rättigheter. Om du har missat att rapportera under en längre tid kan det vara en bra idé att kontakta Arbetsförmedlingen eller a-kassan och förklara situationen. De kan ge dig mer information om hur du ska gå vidare och vilka konsekvenser du kan förvänta dig.