• 1
  • 2
2023-02-26, 21:35
Medlem
Hej! Jag skrev aldrig ut mig från arbetsförmedlingen trots att jag både pluggar och jobbar (trodde jag gjort detta) Kollar typ aldrig min Kivra och nu ser jag att man meddelat a-kassan att jag inte aktivitetsrapporterat under nästan hela 2022 fram tills nu. Undrar om det kan bli några konsekvenser trots att jag inte sökt a-kassa under tiden
Citera
2023-02-26, 21:41
Medlem
Intressant, så länge kan man alltså bidragsfuska innan det upptäcks.

Har du lyft några pengar dagen efter din första arbetsdag? Du bör kolla det genast och i sådana fall betala tillbaka allt så fort du kan. myndigheter är ju som gör dom är (Fula) så gör dom stora fel säger dom ett förlåt, gör du ett litet fel av misstag så hojtar dom med åtal och grejer.
Citera
2023-02-26, 21:58
Medlem
Airwave92s avatar
Om du inte fått nåt bidrag eller gått på a-kassa så kommer du inte bli återbetaldskyldig så tror det e lika bra o skita i det, skriv ut dig snarast eventuellt ring o snacka med dom
Citera
2023-02-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Intressant, så länge kan man alltså bidragsfuska innan det upptäcks.

Har du lyft några pengar dagen efter din första arbetsdag? Du bör kolla det genast och i sådana fall betala tillbaka allt så fort du kan. myndigheter är ju som gör dom är (Fula) så gör dom stora fel säger dom ett förlåt, gör du ett litet fel av misstag så hojtar dom med åtal och grejer.

Jag har både arbetat och studerat under hela perioden. Har 100% inte fått felaktiga utbetalningar.
Senast redigerad av pashun 2023-02-26 kl. 22:38.
Citera
2023-02-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Om du inte fått nåt bidrag eller gått på a-kassa så kommer du inte bli återbetaldskyldig så tror det e lika bra o skita i det, skriv ut dig snarast eventuellt ring o snacka med dom

Nej har ju varken fått bidrag eller a-kassa under perioden så kommer så klart inte behöva betala något. Är mer intresserad om det kan bli något strul om jag behöver ansöka a-kassa i framtiden. Har svårt att tro det men man vet aldrig i byråkratiska kungariket
Senast redigerad av pashun 2023-02-26 kl. 22:38.
Citera
2023-02-26, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pashun
Nej har ju varken fått bidrag eller a-kassa under perioden så kommer så klart inte behöva betala något. Är mer intresserad om det kan bli något strul om jag behöver ansöka a-kassa i framtiden. Har svårt att tro det men man vet aldrig i byråkratiska kungariket

Kommer inte bli strul (sålänge du inte fått a-kassa olovligt/fuskat) Jag vet detta till 100%, då jag varit i din sits, du behöver inte oroa dig ett skit, såvida du inte lyft a-kassa eller något annat bidrag olovligt under tiden.
Citera
2023-02-26, 22:44
Medlem
Citat:

Jag struntade i alla utskick för att se hur lång tid det skulle ta och efter över ett år kom det från en handläggare att om jag inte kontaktade dem skulle jag skrivas ut. Så det var allt som hände mig.
Citera
2023-02-26, 23:24
Medlem
Citat:
Hej! Jag skrev aldrig ut mig från arbetsförmedlingen trots att jag både pluggar och jobbar (trodde jag gjort detta) Kollar typ aldrig min Kivra och nu ser jag att man meddelat a-kassan att jag inte aktivitetsrapporterat under nästan hela 2022 fram tills nu. Undrar om det kan bli några konsekvenser trots att jag inte sökt a-kassa under tiden

Ja, det kan bli konsekvenser även om du inte har sökt a-kassa under tiden. Om du inte har aktivitetsrapporterat som krävs enligt reglerna, kan Arbetsförmedlingen eller a-kassan anse att du inte är aktivt arbetssökande och därmed inte uppfyller kraven för att vara berättigad till ersättning.

Det är därför viktigt att du omedelbart rapporterar dina aktiviteter till Arbetsförmedlingen och a-kassan för att undvika att förlora dina rättigheter. Om du har missat att rapportera under en längre tid kan det vara en bra idé att kontakta Arbetsförmedlingen eller a-kassan och förklara situationen. De kan ge dig mer information om hur du ska gå vidare och vilka konsekvenser du kan förvänta dig.
Citera
2023-02-26, 23:32
Medlem
killawifes avatar
De konsekvenser du kan få är att om du senare måste gå på A-kassa så kan du förlora ersättningsdagar då du inte skött dig tidigare. Man kan även bli helt avstängd från akassan om man har otur. Jag vet inte hur länge straffdagarna ligger kvar, det är säkert en godtycklig siffra som AF drar ut ur sin röv.

Det bästa är att kontakta dom och förklara.
Citera
2023-02-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Ja, det kan bli konsekvenser även om du inte har sökt a-kassa under tiden. Om du inte har aktivitetsrapporterat som krävs enligt reglerna, kan Arbetsförmedlingen eller a-kassan anse att du inte är aktivt arbetssökande och därmed inte uppfyller kraven för att vara berättigad till ersättning.

Det är därför viktigt att du omedelbart rapporterar dina aktiviteter till Arbetsförmedlingen och a-kassan för att undvika att förlora dina rättigheter. Om du har missat att rapportera under en längre tid kan det vara en bra idé att kontakta Arbetsförmedlingen eller a-kassan och förklara situationen. De kan ge dig mer information om hur du ska gå vidare och vilka konsekvenser du kan förvänta dig.

Jag är inte aktivt arbetssökande? Menar du att jag kan förlora mina rättigheter längre fram?
Senast redigerad av pashun 2023-02-27 kl. 00:37.
Citera
2023-02-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De konsekvenser du kan få är att om du senare måste gå på A-kassa så kan du förlora ersättningsdagar då du inte skött dig tidigare. Man kan även bli helt avstängd från akassan om man har otur. Jag vet inte hur länge straffdagarna ligger kvar, det är säkert en godtycklig siffra som AF drar ut ur sin röv.

Det bästa är att kontakta dom och förklara.

Ok, får kontakta dom imorgon
Citera
2023-02-27, 01:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper

Svammel. Att vara inskriven som arbetssökande på AF trots att man egentligen inte är det, och inte lämna aktivitetsrapport eftersom man inte uppbär ersättning, påverkar inte eventuell framtida ersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in