2023-02-26, 20:50
Medlem
Vid 6% snittränta har bostadspriserna sjunkit 20% till från dagens nivåer. Räkna med att hundratusentals människor bor i bostäder som har lägre värde än själva bolånet.
2023-02-26, 21:08
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Folk varslas redan som flugor. Inte en jävel vill köpa nyproduktion eller bygga nytt.

Byggbranschen har kvar att göra enbart pga långa kontrakt som kom under goda tider.

Va händer när den rörliga räntan snart är uppe på 6%?

Många har bolån på runt 3 miljoner och uppåt.

En ränta på sex procent på 3 miljoners lån blir 15 tusen i månaden. Sedan tillkommer amortering osv.

Är det då vi kastas tillbaka till stenåldern på riktigt?

Ja, man betalar och ser glad ut antar jag. Helt meningslösa hittepåkostnader. Men vad ska man göra?
2023-02-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Man behöver inte köpa läsk, vin eller öl till helgen, vatten är gratis eller nästintill gratis beroende på vart man hämtar det och släcker dessutom törsten bättre.

Otroligt att folk fortsätter slösa nu när de flesta går på knäna. Jag har sedan ett halvår sagt upp samtliga streamingtjänster, blir typ 500kr i månaden som jag numera lägger till sparandet.
Läsk gör med din kropp var streamingtjänsterna gör med ditt sinne. Men, men... om färgat sockervatten och Netflix woke-produktioner tillför mening till ens liv, så är nog ökande levnadskostnader inte ens största problem.
2023-02-26, 21:13
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Precis!!! Det är faktiskt inte heller så att man behöver lägga speciellt mycket pengar på mat heller, ett pkt blodpudding kostar 14,90 idag på mitt lokala Hemköp. Man behöver ju inte heller köpa nya kläder, finns massor med begagnat att köpa när de plaggen man har på sig börjar falla sönder. Man behöver inte köpa läsk, vin eller öl till helgen, vatten är gratis eller nästintill gratis beroende på vart man hämtar det och släcker dessutom törsten bättre.

Otroligt att folk fortsätter slösa nu när de flesta går på knäna. Jag har sedan ett halvår sagt upp samtliga streamingtjänster, blir typ 500kr i månaden som jag numera lägger till sparandet.

Du och jag kommer till skillnad från alla idioter dö med välfyllda bankkonton och kommer skratta gott åt alla slösare där från andra sidan.

Även en död rik miljonär är död. Jag passar på att leva av mina pengar istället och tror inte på något liv efter detta.
2023-02-26, 21:17
Medlem
Machiavellys avatar
Sitter på 1.9 miljoner just nu.
Vi är två stycken som har ca 45-50k netto i månaden.

Vet inte riktigt om jag är nervös eller inte. Lite halvt.
2023-02-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Folk varslas redan som flugor. Inte en jävel vill köpa nyproduktion eller bygga nytt.

Byggbranschen har kvar att göra enbart pga långa kontrakt som kom under goda tider.

Va händer när den rörliga räntan snart är uppe på 6%?

Många har bolån på runt 3 miljoner och uppåt.

En ränta på sex procent på 3 miljoners lån blir 15 tusen i månaden. Sedan tillkommer amortering osv.

Är det då vi kastas tillbaka till stenåldern på riktigt?

Foliehattarna varslade detta för flera år sen. När Klaus Schwab släppte sin berömda bok om hur ekonomin och samhället ska återställas. Ser bra ut för det om inte annat.
2023-02-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Vid 6% snittränta har bostadspriserna sjunkit 20% till från dagens nivåer. Räkna med att hundratusentals människor bor i bostäder som har lägre värde än själva bolånet.
Påverkar inte nån så länge man inte säljer.
Priserna kommer gå upp igen.
2023-02-26, 21:21
Medlem
Är det inte mer rimligt att höja amorteringskraven istället för räntan!!

Är inte förvånad över dagens räntehöjningar. Stefan Ingves hade knappt koll på sin löneutveckling fram tills pension. Vilka jävla pajas
2023-02-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Påverkar inte nån så länge man inte säljer.
Priserna kommer gå upp igen.

Och vad händer om arbetslösheten stiger vid 6% snittränta? Tvångsförsäljningar en masse.

Det är den "låga" arbetslösheten som räddar medelsvensson i detta nuet.
2023-02-26, 21:33
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det kommer bli kravaller om räntekostnaden blir för hög, inte bara i Sverige utan hela Europa.

I konspirationsforumet anses detta vara syftet.

Mer lagar, kontroll, regler, övervakning och skärpt yttrandefrihet.

Skuldsatt befolkning är en enorm vinst för banker och stat.
2023-02-26, 21:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Sitter på 1.9 miljoner just nu.
Vi är två stycken som har ca 45-50k netto i månaden.

Vet inte riktigt om jag är nervös eller inte. Lite halvt.

Det är ingenting. Jag har drygt 900 k i bolån och en nettolön på under 10 k i månaden.
2023-02-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZablinArp
Är det inte mer rimligt att höja amorteringskraven istället för räntan!!

Är inte förvånad över dagens räntehöjningar. Stefan Ingves hade knappt koll på sin löneutveckling fram tills pension. Vilka jävla pajas
Höjd ränta gör en massor mer saker än bara minska bolånetagares disponibla inkomst. Så nej, det funkar inte att bara höja amorteringskravet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in