Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag funderar på att köpa den billigaste Macen som finns och det verkar vara en Mac mini. Min 10 år gamla 32 GB windows 7-dator sjunger nog på sista versen, då den låter och jobbar ganska mycket av en så simpel sak som youtube-tittande. Dessutom kan jag inte installera senaste windows på grund av att hårdvarorna i datorn är för gamla så då måste jag köpa en ny dator och jag nöjer mig inte med billigt skit så det kommer säkert kosta minst dubbelt så mycket som en ny Mac mini.

MacBook är jag inte heller övertygad om eftersom jag vill ha en större skärm än 20 tum. Min nuvarande proffsskärm är 24 tum och jag vill också använda ett mekaniskt tangentbord istället för Apples "tysta" tangentbord. Mac mini är ju så liten så den kan man ta med precis som en laptop.

Jag ska använda datorn till enbart surfande, youtube-tittande, börskollande och grafer. Inget spelande, inget bildredigeringsprogram etc. Kommer Mac mini hålla för detta?

Mac Mini är bra burkar, gick till det från PC 2014 (köpte billigaste, ca 11K), uppgraderade till 2018-modellen (köpte dyraste, ca 20K) några år senare och ångrar det inte en sekund. Om du vet att du aldrig ska spela dataspel är det en bra allroundburk. Investera i minst 16 GB ram om du har råd. Jag körde 27-tumsskärm från Samsung via HDMI, kör samma nu med en MacBook Pro M2 13 där den lilla skärmen är behändig men begränsande i t.ex. stora Excel-dokument.
Citera
2023-02-26, 12:50
Medlem
Bunsofsteels avatar
Köp minin med 512 GB SSD och 16 GB RAM. Är sweetspot. Kommer hålla i tio år utan problem.

Får 8700 poäng i Cinebench R23 vilket räcker mer än väl för vardagsbehov.

Har både Mac och PC och Mac är överlägsen för allt utom spel. Har du dessutom en iPhone och en Applewatch så är allt integrerat och fungerar sömlöst.

Tänk på att Mac har uppskalning på annat vis än Windows. Fungerar bäst tillsammans med en 5K-skärm.
I annat fall, stäng av kantujämning för att få crispigare bild på en vanlig windows-skärm.

Kanonsida för att snabbt lära sig MacOS små "egenheter": https://macmost.com/
Senast redigerad av Bunsofsteel 2023-02-26 kl. 12:53.
Citera
2023-02-26, 13:42
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Men nu är jag låst till min windows 7 dator eftersom jag inte kan uppdatera till nyaste versionen pga gammal hårdvara. Så det verkar inte bara vara Apples som "låser" sina digitala produkter.

Du kan uppgradera din gamla dator om du vill. Köpa helt nytt är ju ganska onödigt, om man har helt fungerande skärm, nätaggregat, det enda nytt som behövs är ju moderkort, processor kan kanske en fläkt/fylfläns och ramminne och koppla in.

Alternativt så kan du ju behålla din gamla dator och installera någon Linuxdistrobution och iaf testa det. Eller uppgradera och installera till någon Linux. Skulle du inte gillar Linux så kan du ju alltid installera Windows istället.

Sedan om man vill ha en mindre dator, så är inte en Mac-Mini enda alternativet fördrar man Windows eller Linux så finns ju Intel Nuc/Asus Mini-PC osv. Fördelen där är ju att de går att uppgradera efter några år.
Senast redigerad av Pojkekorv 2023-02-26 kl. 13:51.
Citera
2023-02-26, 14:13
Medlem
Citat:
Jag funderar på att köpa den billigaste Macen som finns och det verkar vara en Mac mini. Min 10 år gamla 32 GB windows 7-dator sjunger nog på sista versen, då den låter och jobbar ganska mycket av en så simpel sak som youtube-tittande. Dessutom kan jag inte installera senaste windows på grund av att hårdvarorna i datorn är för gamla så då måste jag köpa en ny dator och jag nöjer mig inte med billigt skit så det kommer säkert kosta minst dubbelt så mycket som en ny Mac mini.

MacBook är jag inte heller övertygad om eftersom jag vill ha en större skärm än 20 tum. Min nuvarande proffsskärm är 24 tum och jag vill också använda ett mekaniskt tangentbord istället för Apples "tysta" tangentbord. Mac mini är ju så liten så den kan man ta med precis som en laptop.

Jag ska använda datorn till enbart surfande, youtube-tittande, börskollande och grafer. Inget spelande, inget bildredigeringsprogram etc. Kommer Mac mini hålla för detta?

Jag har en MacBook Pro M1 16" men skulle klara mig bra med prestandan i en Mac Mini också men ville ha en bra bärbar med bra skärm när jag är expat och rör på mig.

I ditt fall skulle jag dock ta en funderare på Macbook air också, du kan ju koppla in extern skärm till den också och tänka på den som en Mac mini men med möjligheter att resa på semester med den.

Beror alltså lite på om du ser ett värde i att kunna resa med den som en laptop eller om du alltid kommer ha den hemma fast monterad.
Citera
2023-02-26, 14:14
Medlem
Har du tittat på PC i SFF format. Dvs samma som format som Mac mini.

Dell har exempelvis Optitplex 3000 och 5000 micro vilket är väldigt trevliga datorer till rent kontors bruk. Intel har sin Nuc osv det kan vara ett alternativ till en Mac mini.
Citera
2023-02-26, 19:16
Medlem
Citat:

Det du beskriver som användningsområden skulle funka utmärkt på en 10 år gammal Mac...
Senaste Mac mini är fullt kapabel att köra krävande 4K videoredigering på.
Citera
2023-02-26, 19:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Jag köpte en ny PC för mindre än ett år sedan och blir fortfarande förbannad på den nästan varje gång jag använder den. Bloatware i massor, obegripliga problem som kräver tid och energi att lösa. Lösenord och pinkoder och tjohejsan hit och dit. Mycket mer svårarbetat än en Mac.

Så om du bara ska göra väldigt basic-grejer som inte kräver state-of-the-art-hårdvara så skulle jag välja Mac alla dagar i veckan.

Jag har också "småproblem" i min pc. Varje gång jag startar datorn kommer en ruta upp från ett Canon-program tror jag. Jag har avinstallerat hela skiten för länge sedan men ändå kommer den upp varje gång. Nu blev jag sugen på en Mac. Jag vet att Apple gör bra saker eftersom jag har en iPhone som är mycket simpel och behändig.
Citera
2023-02-26, 19:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det du beskriver som användningsområden skulle funka utmärkt på en 10 år gammal Mac...
Senaste Mac mini är fullt kapabel att köra krävande 4K videoredigering på.

Jag har en iMac ståendes i skrubben som jag köpte 2010. Problemet är att jag inte kan uppdatera OS i den, men det kanske inte behövs för mina behov.
Citera
2023-02-26, 19:47
Medlem
Offices avatar
"surfande, youtube-tittande, börskollande och grafer"

Mac Mini kommer klara det för all framtid typ.

Säger inte att det är det billigaste alternativet för detta men om du är sugen på Apple/macOS så är en Mini perfekt och har mycket prestanda till övers om du nån gång skulle vilja göra något tyngre. Det enda den inte är bra på är väl spel, typ. Men ska du ha en billigare icke-Mac så blir det inge spelande på den heller så...
Citera
2023-02-26, 19:48
Medlem
Citat:
Jag har en iMac ståendes i skrubben som jag köpte 2010. Problemet är att jag inte kan uppdatera OS i den, men det kanske inte behövs för mina behov.

Jag tänkte mest på att prestandan skulle räcka. Problemet med att köra äldre OS och web-browser är säkerheten. Så den faktorn måste man överväga om man väljer att köra en gammal dator.
Citera
2023-02-26, 19:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag tänkte mest på att prestandan skulle räcka. Problemet med att köra äldre OS och web-browser är säkerheten. Så den faktorn måste man överväga om man väljer att köra en gammal dator.

Fast jag kör redan Windows 7 som inte har säkerhetsuppdateringar från Microsoft.
Citera
2023-02-27, 13:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Att en dator från 2013 inte kan uppgraderas till Windows 11 förstår jag men kan du inte ens uppgradera till Windows 10? Detta har jag kört utan problem på en bärbar från 2009.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in