• 1
  • 2
2023-02-25, 22:56
Hej!

Jag undrar såhär, jag har en pågående utmätning hos kronofogden så de drar ju av en stor mängd utav min lön varje månad.
Nu är det så att jag har kommit över en del pengar och har fått in det på kontot.

Kommer de plocka ut det från mitt bankkonto eller är det så att jag får behålla pengarna som jag har fått nu. Det gör ju en utmätning, så min tanke är att de inte kommer ta det från mitt konto i och med att de plockar ut från min lön hela tiden.

Väldigt tacksam för svar! Tack
Citera
2023-02-25, 23:01
Medlem
Vill du inte göra rätt för dig och betala dina skulder, eller vad menar du?
Citera
2023-02-25, 23:03
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Vad är skönast, att beta av dina skulder eller kunna bränna pengar på något skit?
Om man inte lär av sina misstag så kommer man gå olycklig igenom livet, ta dig en funderare på det.
Citera
2023-02-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.floz
Hej!

Jag undrar såhär, jag har en pågående utmätning hos kronofogden så de drar ju av en stor mängd utav min lön varje månad.
Nu är det så att jag har kommit över en del pengar och har fått in det på kontot.

Kommer de plocka ut det från mitt bankkonto eller är det så att jag får behålla pengarna som jag har fått nu. Det gör ju en utmätning, så min tanke är att de inte kommer ta det från mitt konto i och med att de plockar ut från min lön hela tiden.

Det beror ju på vad du menar med "en del pengar". Är det några tusenlappar kan du nog vara säker, är det 100-tusentals kronor kan du med all säkerhet känna dig körd, och samtidigt få behålla din lön lite tidigare.
Citera
2023-02-25, 23:25
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
Det beror ju på vad du menar med "en del pengar". Är det några tusenlappar kan du nog vara säker, är det 100-tusentals kronor kan du med all säkerhet känna dig körd, och samtidigt få behålla din lön lite tidigare.

Tack för svaret. Det ligger väl mitt emellan, 60k på ett ungefär. Det kanske räcker för dem då eller? Problemet är ju att jag inte överlever alls på de pengar som blir över, har hyra på 10k då jag bor i andrahand, sen räkningar på 2k. Så 2000 har jag tur om jag får kvar efter allt är betalt..
Citera
2023-02-25, 23:25
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Hej!

Kronofogden har rätt att utmäta pengar för att betala din skuld. Banken har troligen meddelat Kronofogden om att du har fått in pengar.

Svar: kanske, jag skulle gissa på det. Men har du "tur" så har de missat och så dras det vid nästa löning.
Citera
2023-02-25, 23:28
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Kronofogden har rätt att utmäta pengar för att betala din skuld. Banken har troligen meddelat Kronofogden om att du har fått in pengar.

Svar: kanske, jag skulle gissa på det. Men har du "tur" så har de missat och så dras det vid nästa löning.

Ahh alright, tack för svaret.

Jag får väl föra över till någon annan sålänge då! Som sagt, orimligt att överleva på de 2000 som blir över när allt är så dyrt redan. Haha..
Citera
2023-02-25, 23:30
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ahh alright, tack för svaret.

Jag får väl föra över till någon annan sålänge då! Som sagt, orimligt att överleva på de 2000 som blir över när allt är så dyrt redan. Haha..

Jag vet inte om det nödvändigtvis hjälper, eller de kanske tar resten av dina pengar då...

Hursomhelst är det orimliga att du lever på resurser du inte har och sen inte betalar dina skulder.

EDIT:
Men lycka till, du fixar nog det till slut.
Citera
2023-02-25, 23:37
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Det ligger väl mitt emellan, 60k på ett ungefär. Det kanske räcker för dem då eller? Problemet är ju att jag inte överlever alls på de pengar som blir över, har hyra på 10k då jag bor i andrahand, sen räkningar på 2k. Så 2000 har jag tur om jag får kvar efter allt är betalt..

Gå till en bankomat och plocka ut 10k, kontanter är jobbigare att utmäta. Förmodligen blir pengarna på kontot utmätta.
Citera
2023-02-25, 23:38
Medlem
Ta ut lite kontanter, och sätt in lite pengar på ett ATG konto. Sen kan du ha resten kvar på kontot.

Jag har för vana att använda kontanter då det känns enklare att ha koll på ekonomin. "Ja, jag är som ett litet barn med shoppingberoende". Helt jävla hopplös människa... Och dessvärre rätt ensam
Citera
2023-02-25, 23:44
Medlem
Men jag hade plockat ut allt i kontanter om jag va du.
Citera
2023-02-25, 23:46
Citat:
Ursprungligen postat av Dohaahl
Ta ut lite kontanter, och sätt in lite pengar på ett ATG konto. Sen kan du ha resten kvar på kontot.

Jag har för vana att använda kontanter då det känns enklare att ha koll på ekonomin. "Ja, jag är som ett litet barn med shoppingberoende". Helt jävla hopplös människa... Och dessvärre rätt ensam

Ja jag har tänkt det jag med! Får nog göra så istället! Tack!

Är nog mer hopplös än dig så va inte så hård mot dig själv!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in