• 1
  • 2
2023-02-25, 08:59
Medlem
Kollade för skojs skull vad Sveriges ingenjörer rekommenderar att man begär i ingångslön för 2023. Enligt dem ska man begära 39500 som civilingenjör och 37100 som högskoleingenjör.

Jag fick 31500 i ingångslön som högskoleingenjör 2022 och i andra processer låg samtliga löner runt detta.

Jag vet att de medvetet överdriver lite men för högskoleingenjör är deras förslag inte så långt från medellönen för h.ing i Sverige t.ex.

Upplever att de ligger långt från vad företagen är beredda att erbjuda för en nyexad ingenjör och misstänker att folk som följer deras rekommendation sållas bort i rekryteringsprocessen.

Det vore såklart bra att få upp lönerna men upplever att detta skapar orealistiska förväntningar hos nyexade.

Bör Sveriges ingenjörer lugna sig lite och förankra sina förslag med företagen i större utsträckning eller har jag bara kommit i kontakt med de snålaste av de snåla företagen?
Citera
2023-02-25, 09:03
Medlem
Med tanke på nivån på dagens ingenjörsutbildningar och att erfarenheten i många fall är obefintlig så skulle första året vara till lärlingslön på max 25000:-.
Citera
2023-02-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Med tanke på nivån på dagens ingenjörsutbildningar och att erfarenheten i många fall är obefintlig så skulle första året vara till lärlingslön på max 25000:-.

Det vet jag inte riktigt. Jag har själv ett intresse av att få så bra betalt som möjligt och företagen är beredda att betala mer än 25000. Men jag tycker inte att det är rätt att lura nya ingenjörer till att kräva orealistiska ingångslöner som gör att de blir bortsorterade av rekryterare. Det är vad jag tror händer, men jag kan ha haft otur och bara kommit I kontakt med snåla företag.
Citera
2023-02-25, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Kollade för skojs skull vad Sveriges ingenjörer rekommenderar att man begär i ingångslön för 2023. Enligt dem ska man begära 39500 som civilingenjör och 37100 som högskoleingenjör.

Tror du har missförstått, beloppen ska ses som en förhandlingsöppning, inte ett standardiserat mått vad alla ska få.
Dvs du ger ett bud de ger ett lägre och så möts ni på mitten.
Citera
2023-02-25, 09:15
Medlem
Citat:
Det vet jag inte riktigt. Jag har själv ett intresse av att få så bra betalt som möjligt och företagen är beredda att betala mer än 25000. Men jag tycker inte att det är rätt att lura nya ingenjörer till att kräva orealistiska ingångslöner som gör att de blir bortsorterade av rekryterare. Det är vad jag tror händer, men jag kan ha haft otur och bara kommit I kontakt med snåla företag.

Du ska inte ta de där 25 tusen på allvar. Det var väl ungefär där, kanske någon tusenlapp under, jag hamnade på mitt första ingenjörsjobb men det var 16 år sen.
Citera
2023-02-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tror du har missförstått, beloppen ska ses som en förhandlingsöppning, inte ett standardiserat mått vad alla ska få.
Dvs du ger ett bud de ger ett lägre och så möts ni på mitten.

Visst, om man redan har ett jobb eller flera erbjudanden. Det har man sällan som nyexad. Om jag snokar på linkedin så verkar runt hälften av de i min klass som inte valt att läsa vidare efter h.ing fortfarande vara arbetslösa sedan examen. Det är jag också nu, men hade jobb ett tag.
Citera
2023-02-25, 09:25
Medlem
DrVonAnkas avatar
31500 låter ändå lite för lite. Jag tycker inte de behöver hejda sig så mycket med ingångslönerna. Jag vet storföretag som ligger 2k under men också de som erbjuder 2k över så det känns som relativt bra riktmärke. Om det skulle skita sig helt med konjunkturen kommande månader ska man nog vara glad att man har fått in en fot precis innan och ta vilken lön som helst.
Citera
2023-02-25, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
31500 låter ändå lite för lite. Jag tycker inte de behöver hejda sig så mycket med ingångslönerna. Jag vet storföretag som ligger 2k under men också de som erbjuder 2k över så det känns som relativt bra riktmärke. Om det skulle skita sig helt med konjunkturen kommande månader ska man nog vara glad att man har fått in en fot precis innan och ta vilken lön som helst.

Jag kanske träffat de snåla då? En skruvade på sig när jag drog till med 33000 och 2 andas företag tänkte sig 29000-30000.
Citera
2023-02-25, 10:05
Medlem
Citat:
Jag kanske träffat de snåla då? En skruvade på sig när jag drog till med 33000 och 2 andas företag tänkte sig 29000-30000.

Iom i princip noll erfarenhet samt att ingångslönen bara är en start finns möjligheter inom yrket efter att man kommit igång lite
Citera
2023-02-25, 11:21
Medlem
LeifD2s avatar
Så här har det sett ut länge. Facken har kommit med förslag på ingångslönder som matchar va företagen betalar någon med 10-20 års erfarenhet. När nybakade ingenjörer som inte kollat läget kommer ut och skall försöka få jobb och kommer med den här typen av löneanspråk framstår dom som lurade. Företagen vet förståss mycket väl att facken kör med dom här idéerna. Syftet är antagligen att man (från fackets sida) vill att nyautexade skall riva ut sig direkt och inte utgöra någon reell konkurens om jobben. Skydd av dom som är inne i Systemet alltså.
Citera
2023-02-25, 12:31
Bannlyst
Citat:
Citat:

Jag fick 31500 i ingångslön som högskoleingenjör 2022 och i andra processer låg samtliga löner runt detta.

Jag vet att de medvetet överdriver lite men för högskoleingenjör är deras förslag inte så långt från medellönen för h.ing i Sverige t.ex.

Upplever att de ligger långt från vad företagen är beredda att erbjuda för en nyexad ingenjör och misstänker att folk som följer deras rekommendation sållas bort i rekryteringsprocessen.

Det vore såklart bra att få upp lönerna men upplever att detta skapar orealistiska förväntningar hos nyexade.

Bör Sveriges ingenjörer lugna sig lite och förankra sina förslag med företagen i större utsträckning eller har jag bara kommit i kontakt med de snålaste av de snåla företagen?

Det där spelar ingen roll och vad dom sysslar med är att försöka stjäla pengar av folk för att göra ingenting.

Som nyexad får man räkna med ett par hundår, kanske uppåt 4-5 år.

Vad man har för ingångslön är egentligen skitsamma, och pratar vi netto så är det knappt någon skillnad på så få tusenlappar i ditt exempel.

Om du följer vad ett fackförbund eller liknande organisationer skriver ut för rekommendationer gällande lön, så är du en korkad idiot, fackförbund och dylikt vill stjäla dina pengar via avgifter och köp, familj och vänner vill dig oftast väl!

För övrigt så sker löneförhandling när man byter jobb, det är enda gången du har en chans att förhandla din lön när du är löneslav…
Citera
2023-02-25, 12:49
Medlem
Det låter nog lite högt. Men inte helt uppåt väggarna.

35 000 respektive 33 000 hade jag nog sagt var rimligt att begära.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in