Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
apanola12
Kollade för skojs skull vad Sveriges ingenjörer rekommenderar att man begär i ingångslön för 2023. Enligt dem ska man begära 39500 som civilingenjör och 37100 som högskoleingenjör.
Jag fick 31500 i ingångslön som högskoleingenjör 2022 och i andra processer låg samtliga löner runt detta.
Jag vet att de medvetet överdriver lite men för högskoleingenjör är deras förslag inte så långt från medellönen för h.ing i Sverige t.ex.
Upplever att de ligger långt från vad företagen är beredda att erbjuda för en nyexad ingenjör och misstänker att folk som följer deras rekommendation sållas bort i rekryteringsprocessen.
Det vore såklart bra att få upp lönerna men upplever att detta skapar orealistiska förväntningar hos nyexade.
Bör Sveriges ingenjörer lugna sig lite och förankra sina förslag med företagen i större utsträckning eller har jag bara kommit i kontakt med de snålaste av de snåla företagen?
Det där spelar ingen roll och vad dom sysslar med är att försöka stjäla pengar av folk för att göra ingenting.
Som nyexad får man räkna med ett par hundår, kanske uppåt 4-5 år.
Vad man har för ingångslön är egentligen skitsamma, och pratar vi netto så är det knappt någon skillnad på så få tusenlappar i ditt exempel.
Om du följer vad ett fackförbund eller liknande organisationer skriver ut för rekommendationer gällande lön, så är du en korkad idiot, fackförbund och dylikt vill stjäla dina pengar via avgifter och köp, familj och vänner vill dig oftast väl!
För övrigt så sker löneförhandling när man byter jobb, det är enda gången du har en chans att förhandla din lön när du är löneslav…