Citat:
Ursprungligen postat av
idiamindada
Problemet i växthus är växttranspiration till följd av fotosyntesen, du vet. Man måste både värma och ventilera eller avfukta luften. Har en viss erfarenhet av att värma växthus. Man chockas över vilken high-tech växthus rymmer.
Jag tvivlar inte det minsta på att industriell produktion i växthus är genomarbetad och rationell. Lär påminna om industriell hydroponisk odling.
Dock blev användning av LVP avfärdat och ingen verkar veta varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Den sakliga invändning är att en Stockholmare nog inte fattar att en värmepump inte tillför särskilt mycket värme, i vårt och Hollands klimat. Den drar el däremot. I Holland använde de superbillig gas för värme. Den finns inte mer.
Fantasierna florerar här i forumet. Just Stockholmare skall tydligen vara speciellt okunniga på carnot-processen. Nu är jag dock inflyttad och har ganska bra koll på det (då jag är teknisk fysiker i grunden).
Och det är väldigt positivt desto mindre värme en LVP tillför. Då drar den mindre el och är mer effektiv, och har hög verkningsgrad. Det är väl mer så att du inte vet vad en LVP är. Och än mindre hur den fungerar.
I det holländska klimatet lär de ha hög verkningsgrad. Säkert över COP 5. Där naturgas då skulle ha under 1. Uppvärmning med en LVP skulle kosta under 20% av att använda naturgas.
Så nog är det lite förbryllande att det skulle vara så olämpligt.
(Ibland kan man förledas att tro att Stockholmare tvärtom är mer kunniga och kompetenta).
Lite intressant det med superbillig gas. Hur kan den vara superbillig. Varför säljer man inte den till den som har gasturbiner för 50-100 EUR/MWh? Någon för bajsspruta att bajsa lite om.
Men du eller någon får väl berätta hur den kan vara så billig. När naturgasen är svindyr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Ändå rätt kul hur du kan driva tomatplantager billigt och det är brist på tomater i UK. Du kan bli rik. Om dina förslag inte är BS förstås.
Här flödar fantasierna. Jag har inte uttalat mig om att kunna driva tomatodlingar. Inte ens på uteplatsens. Och jag antar på goda grunder att de som driver tomatproduktion industriellt är rationella och gör det mest effektiva. (Och jag har motsatt uppfattning om en del skribenter här).
Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Det du missar som totalt okunnig om hur växter blir till är växters livscykler, kloning och hur grossistledet fungerar.
Allt har ett lagg.
Därför först kyckling, sen gris och sist biff ökade i pris pga livscykler. Uppenbart för en bonne, hokuspokus för en betongslav.
Mja, visst har jag begränsade kunskaper om spannmålsproduktion mm. Men frågan var ju användning av el för växthus (för industriell produktion av tomater).
Och frågan om varför en LVP inte skulle vara rationell att använda saknas fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag hittar inga fakta som jag kan bemöta, bara känslor, så jag antar att du blev nöjd. Annars hade du länkat fakta. Att du är massivt deprimerad kan inte göra något åt. Tips: det är FB som gör att du inte kan somna på kvällen, som leder till surhet.
Mja, jag svarade på det du skrev. Du kanske ska dra lite slutsatser om kvaliten på dina alster.
Sedan fick du ju feedbacken på det du länkade.
Dvs att länken rörde djurhållning, och du således inte förstår att det är skillnad på växthus och djurhållning. Det är knappast något som har med känslor att göra utan är strikt logik. Men du kanske inte känner igen logik när du läser. Skulle förklara mycket.