• 7
  • 8
2023-03-08, 20:06
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och då blir det priselasticiteten som avgör. Den är nog en del vilket bekräftas av prisvolatiliteten.

Nja, LNG har stigit sedan knappt 2 år sedan. Där JKM var prisledande. Och skälet var ökad efterfrågan pga en förväntad högkonjunktur. Inte bara LNG steg utan även olja och kol.
TTF laggade efter ända tills krigsutbrottet. Det är först därefter som TTF legat högre än JKM.
I Juli förra året hade priserna fallit tillbaka till krigsutbrottsnivå. Så krigspåverkan var ganska liten.
Men sedan small LNG-anläggningen i Freeport och då brakade helvetet lös. Det är inte förrän nyligen som vi tagit oss under den nivån.
Innan du invänder kan du kolla med naturgasturken. Han kommer hålla med.

Jag bor i Stockholm, men är invandrad från ett annat län. Dock lite oklar över vad det har med saken att göra.

LVP till växthus låter som en bra och billig lösning. Man får ju luftcirkulation också.
Du kanske också tycker det är en bra lösning. I vart fall hade du ingen saklig invändning.
Problemet i växthus är växttranspiration till följd av fotosyntesen, du vet. Man måste både värma och ventilera eller avfukta luften. Har en viss erfarenhet av att värma växthus. Man chockas över vilken high-tech växthus rymmer.
Citera
2023-03-08, 20:25
Medlem
vpk vill ha pristak på vissa varor enligt liberal fransk modell

"Vänsterpartiet vill se en liknande överenskommelse som den som slutits i Frankrike, där regeringen tillsammans med ledande matvarukedjor beslutat om ett pristak på vissa livsmedelsprodukter. "

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/v...pristak-pa-mat

nä, jag tror det är dags för matkuponger som i kapitalismens usa
alltså med en inkomstgräns så att det gynnar fattiga

man kan väl styra upp det så att det gäller bara vissa varor?

matinflationen drabbar en fattig mycket mer än en höginkomsttagare
en fattig lägger en mycket större del av sin disponibla inkomst på mat
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-03-08 kl. 20:29.
Citera
2023-03-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vad gäller just tomater så verkar det vara importen som spökar?

"Poor weather conditions in Morocco and Spain have hit trading routes hard, resulting in supermarket shelves being left empty and Aldi, Morrisons, Tesco and Asda introducing limits on purchases of certain veg.

The items seeing the most shortages are cucumbers, peppers, tomatoes, lettuces and other everyday greens. "

https://www.dailymail.co.uk/news/art...oubles-24.html

men återigen

varför odlar vi inte tomater i sverige nu när vi har så "billig" el?
sedan slipper vi att betala i dyra euros

i sverige verkar det vara viktigare att det finns serverhallar än att det finns växthus?

Sedan flera år köper vi inga tomater på vintern - odlar man själv tycker man snart smaken är för dålig på de köpta. Vi äter grönsaker efter säsong numera och har inte köpt några grönsaker alls nu annat än citroner. Vi odlar själva (bor i Norrland) och har egna jättegoda tomater från midsommar fram till lucia. Odlar både körsbärstomater och vanliga i växthus och mot husväggen med egna frön. Förodlar i februari och brukar skänka bort flera plantor. Gödsel kan man få av glada hästägare som gärna vill bli av med en del om det nu blir brist på kogödsel. På sommaren behövs ingen el bara gott om vatten. Frys och torka in det du odlar själv, mycket går att odla på en balkong.
Citera
2023-03-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vpk vill ha pristak på vissa varor enligt liberal fransk modell

"Vänsterpartiet vill se en liknande överenskommelse som den som slutits i Frankrike, där regeringen tillsammans med ledande matvarukedjor beslutat om ett pristak på vissa livsmedelsprodukter. "

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/v...pristak-pa-mat

nä, jag tror det är dags för matkuponger som i kapitalismens usa
alltså med en inkomstgräns så att det gynnar fattiga

man kan väl styra upp det så att det gäller bara vissa varor?

matinflationen drabbar en fattig mycket mer än en höginkomsttagare
en fattig lägger en mycket större del av sin disponibla inkomst på mat

Pristak är bästa sättet att få tomma mathyllor. För inte odlar du om du inte får tillräckligt betalt för det? Felet är att kronan är för svag och att våra bönder ger upp för de får för dålig lön för mödan.

Ett pristak på t ex pasta för att ta ett exempel skulle leda till att Barillas spaghetti och lasagneplattor antagligen inte längre skulle finnas i affären. Vi äter ingen annan pasta - och är nog beredd att betala ganska mycket för Barilla innan jag ger upp, finns inte Barilla skulle vi inte handla pasta alls. Vem vinner på det?????

Håller med regeringen om att de måste fokusera på kronan i stället och att ge stöd till de som har svårt att klara sig.
Citera
2023-03-09, 00:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Problemet i växthus är växttranspiration till följd av fotosyntesen, du vet. Man måste både värma och ventilera eller avfukta luften. Har en viss erfarenhet av att värma växthus. Man chockas över vilken high-tech växthus rymmer.
Jag tvivlar inte det minsta på att industriell produktion i växthus är genomarbetad och rationell. Lär påminna om industriell hydroponisk odling.
Dock blev användning av LVP avfärdat och ingen verkar veta varför.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den sakliga invändning är att en Stockholmare nog inte fattar att en värmepump inte tillför särskilt mycket värme, i vårt och Hollands klimat. Den drar el däremot. I Holland använde de superbillig gas för värme. Den finns inte mer.
Fantasierna florerar här i forumet. Just Stockholmare skall tydligen vara speciellt okunniga på carnot-processen. Nu är jag dock inflyttad och har ganska bra koll på det (då jag är teknisk fysiker i grunden).

Och det är väldigt positivt desto mindre värme en LVP tillför. Då drar den mindre el och är mer effektiv, och har hög verkningsgrad. Det är väl mer så att du inte vet vad en LVP är. Och än mindre hur den fungerar.

I det holländska klimatet lär de ha hög verkningsgrad. Säkert över COP 5. Där naturgas då skulle ha under 1. Uppvärmning med en LVP skulle kosta under 20% av att använda naturgas.

Så nog är det lite förbryllande att det skulle vara så olämpligt.
(Ibland kan man förledas att tro att Stockholmare tvärtom är mer kunniga och kompetenta).

Lite intressant det med superbillig gas. Hur kan den vara superbillig. Varför säljer man inte den till den som har gasturbiner för 50-100 EUR/MWh? Någon för bajsspruta att bajsa lite om.
Men du eller någon får väl berätta hur den kan vara så billig. När naturgasen är svindyr.

Citat:
Ändå rätt kul hur du kan driva tomatplantager billigt och det är brist på tomater i UK. Du kan bli rik. Om dina förslag inte är BS förstås.
Här flödar fantasierna. Jag har inte uttalat mig om att kunna driva tomatodlingar. Inte ens på uteplatsens. Och jag antar på goda grunder att de som driver tomatproduktion industriellt är rationella och gör det mest effektiva. (Och jag har motsatt uppfattning om en del skribenter här).

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det du missar som totalt okunnig om hur växter blir till är växters livscykler, kloning och hur grossistledet fungerar.
Allt har ett lagg.
Därför först kyckling, sen gris och sist biff ökade i pris pga livscykler. Uppenbart för en bonne, hokuspokus för en betongslav.
Mja, visst har jag begränsade kunskaper om spannmålsproduktion mm. Men frågan var ju användning av el för växthus (för industriell produktion av tomater).
Och frågan om varför en LVP inte skulle vara rationell att använda saknas fortfarande.

Citat:
Jag hittar inga fakta som jag kan bemöta, bara känslor, så jag antar att du blev nöjd. Annars hade du länkat fakta. Att du är massivt deprimerad kan inte göra något åt. Tips: det är FB som gör att du inte kan somna på kvällen, som leder till surhet.
Mja, jag svarade på det du skrev. Du kanske ska dra lite slutsatser om kvaliten på dina alster.
Sedan fick du ju feedbacken på det du länkade.
Dvs att länken rörde djurhållning, och du således inte förstår att det är skillnad på växthus och djurhållning. Det är knappast något som har med känslor att göra utan är strikt logik. Men du kanske inte känner igen logik när du läser. Skulle förklara mycket.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-09 kl. 00:19.
Citera
2023-03-09, 00:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronaless
Pristak är bästa sättet att få tomma mathyllor. För inte odlar du om du inte får tillräckligt betalt för det? Felet är att kronan är för svag och att våra bönder ger upp för de får för dålig lön för mödan.

Ett pristak på t ex pasta för att ta ett exempel skulle leda till att Barillas spaghetti och lasagneplattor antagligen inte längre skulle finnas i affären. Vi äter ingen annan pasta - och är nog beredd att betala ganska mycket för Barilla innan jag ger upp, finns inte Barilla skulle vi inte handla pasta alls. Vem vinner på det?????
Ja, man provade pristak föga förvånande i Venezuela. Och det ledde naturligtvis till att importörerna av livsmedel slutade importera. Och var och en kan ju lista ut vad det ledde till. Det är som om logik och konsekvens är helt bortblåst ur hjärnorna på de som driver bidragslinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av coronaless
Håller med regeringen om att de måste fokusera på kronan i stället och att ge stöd till de som har svårt att klara sig.
Regeringen har dock inte speciellt mycket den kan direkt påverka växelkursen med. Växelkursen ställer in sig efter förväntad real tillväxt. Det är vad som styr i slutändan.

Det Regeingen kan göra på lång sikt är att avreglera, och minska ned omfördelning, och krympa offentlig sektor. Då ökar tillväxten och det är i grunden det som gör att vi har mer råd.
Tyvärr verkar nuvarande inte alls gå på den linjen.
Citera
2023-03-09, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vilka tomater skall man köpa infebruari istället då?

Franska tomater 99 kr/kg mot kvisttomater 80 kr/kg - hemköp - ica tar samma för kvisttomaterna
Citera
2023-03-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankScalice
Det finns flera faktorer som kan påverka priset på tomater och andra grönsaker. En faktor kan vara säsong och tillgänglighet. Om tillgången på tomater minskar på grund av exempelvis dåligt väder eller skadedjur kan priset öka. En annan faktor kan vara kostnaderna för produktion, inklusive arbetskraft, transport och marknadsföring. Om dessa kostnader ökar kan det leda till högre priser för konsumenterna.

En annan faktor som kan påverka priset är valutakurser och handelshinder. Om till exempel den svenska kronan försvagas gentemot euron kan det leda till högre priser på importerade produkter, inklusive tomater från Spanien.

Det är också möjligt att det finns andra faktorer som påverkar priset på babyplommontomater, såsom konkurrens från andra köpare eller högre efterfrågan på grund av förändringar i konsumenternas preferenser.

Ytterligare en faktor som sänker priset på tomater är om många slutar köpa tomater
Citera
2023-03-09, 00:50
Medlem
Kan det vara brist på negrer eller att negrer kräver mycket meer betalt
eller att dessa illegalister (för det är dom) har blivit legala o skaffat riktiga
jobb med betydligt högre löner o förmåner

Nästan alla tomater från spanien är plockade av negrer (var i alla fall
då de var billiga) - no joke så ni vet
Citera
2023-03-09, 02:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Köpte marockanska körsbärstomater 250 g för 14,90 kr på Stora Coop idag. Ganska goda!
Citera
2023-03-09, 02:34
Medlem
CrackerPowers avatar
-
För att du blir pippadiröven av vänsterpolitiker som vill att du skall svälta eller äta insekter.
Citera
2023-03-09, 09:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
De flesta har ingen aning och vill inget veta. Jag antar att det är bättre än liksom som trots att han inte vet ett skit kommer att veva tillbaks med ett helt inlägg nonsens ändå för att han tror han vet bäst.

Som legitimerad psykdoktor ser jag en hel del galenskap i tråden.
Problemet är att när folk inte vet vad som händer i bakgrunden, inte har alla fakta klara för sig, så kan de få för sig idiotiska ideer som att stänga ner kärnkraft. Sådana ideer fanns aldrig förr i tiden, för troligen var samhället enklare att förstå, och inte fyllt med papphattar som inte fattar att lägger man ner kärnkraft så får man inga tomater året om.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in