2023-03-08, 17:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Till absolut största delen en konsekvens av shortsqueezen i priset på gas som inträffade nyligen.
Kolla spotprisgrafen om ni undrar.

Grönsaksodlarindustrins största energikostnad består nämligen inte av trasiga franska skrotkraftverk som liket yrar om.
Lol, det är ingen jävla ganjafarm det handlar om utan vanlig hederlig grönsaksodling i växthus, där man visserligen har en del hps-lampor för lite extraljus säsongsvis.
Den största insatsvaran är såklart naturgas som är en triple whammy för branschen då förbränning ger värme plus vattenånga, dvs luftfuktighet, kolidioxid samt värme. Brawndo - it's what plants crave

Det fick som konsekvens att de flesta tomat och paprikaodlarna sa 'fuck it' och gjorde nåt annat.
Därför kostar de få kvarvarande paprikorna och tomaterna multum eftersom fler än ni vill ha dem.

Jag är bara hobbytomatodlare, men jag vet en tomatfarm som alltid kör med 'bränne' på skånska dvs ved för att få de tre effekterna som antagligen tjänar fläsk nu som fortfarande kör på.

Nästa år kommer det inte att vara lika jävligt, men räkna med bestående högre priser på grönsaker vintertid framöver.
Oh the humanity. LNG kommer för evigt att vara dyrare än att suga på diktatorns pipa.
Svårt underskott av el pga trasiga kärnkraftverk skulle ju kunna ha påverkat LNG-priset också.
Eller vill du säga att en sådan koppling inte finns?

Finns ju en del som producerar el med gas. Holländarna t ex producerar ca 50% av sin el med gas. Och dom ligger ju tillräckligt nära Frankrike för att påverkas rejält. Just underskottet av el som måste exporteras till fransoserna gör att man får bränna mer naturgas.
Hur är det odlas inte en del tomater i just Holland?

(Sedan låter det väl som en billigare lösning att köra med värmepump. Luftfuktighet finns det passiva lösningar för. Och CO2 får man ju mycket pengar över för att lösa om man går över till LVP).
Citera
2023-03-08, 17:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den Holländska regeringen förbereder för Great Reset och har bestämt att de ska lägga ner alla växthus i Holland.
Kan du länka till den lagen. Jag vill se detaljerna.

Citat:
Holland är världens största exportland av färska grönsaker. En trippel-whammy har just skett där.

Energipriserna är för höga så de har stängt ner de olönsamma växthusen (allt odlas i växthus).

Priset på gödning har mångdubblats, används massor av gödning i växthus, gödning har sitt ursprung i gas, Ryssland var världens största exportör av gödning.
Energipriser och gödning är 2. Vad är den 3:e?

Sedan är det faktiskt rationellt att stänga ned när det är oklart om kunderna vill betala vad det kostar.

Citat:
Alla tre har en del med miljöpartiet att göra. Om man väljer in Miljöpartier i regeringar i olika länder så slutar vi ha råd med grönsaker och får leva mer på kött. Vem kunde trott.
MP'arna verkar kraftfulla. Men hur i all världen fixad dom sönder alla kärnkraftverken som står still.
R4 här i Sverige var det väl Mp som saboterade och som varit trasigt i över 6 mån. Men hur gjorde dom det?
Och Oskarshamn 3 som nu är trasigt dessutom. Hur sänkte Mp det?
Hur lyckades Mp ta sönder båda dessa?

Jag har frågat förr men får inga svar. Bara påståenden om att Mp skulle vara gärningsman till alla trasiga kärnreaktorer.
Citera
2023-03-08, 17:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan du länka till den lagen. Jag vill se detaljerna.
Du kanske aldrig läser tidningen. Finns tom på wikin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_farmers%27_protests

Blir det bättre för Sverige när en kärnreaktor går ner om vi har 6 nerlagda, eller om vi har 6 till? Självklart är Miljöpartiet ansvariga, både i Sverige och Tyskland.

Så fint att du tycker vi ska vara utan tomater om vi inte kan betala genom näsan. Här ransoneras de i UK:
https://krishijagran.com/agriculture...ts-vegetables/
Skulle du säga att det är de fattiga som har problem utan tomater, eller vi rika?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-08 kl. 17:58.
Citera
2023-03-08, 17:55
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Svårt underskott av el pga trasiga kärnkraftverk skulle ju kunna ha påverkat LNG-priset också.
Eller vill du säga att en sådan koppling inte finns?

Finns ju en del som producerar el med gas. Holländarna t ex producerar ca 50% av sin el med gas. Och dom ligger ju tillräckligt nära Frankrike för att påverkas rejält. Just underskottet av el som måste exporteras till fransoserna gör att man får bränna mer naturgas.
Hur är det odlas inte en del tomater i just Holland?

(Sedan låter det väl som en billigare lösning att köra med värmepump. Luftfuktighet finns det passiva lösningar för. Och CO2 får man ju mycket pengar över för att lösa om man går över till LVP).
I den yttersta marginalen kanske. Den primära orsaken till prisutvecklingen på gas är det ändå den strategiskt dåligt valda kungliga hovleverantören österut som rår över och inga marknadskrafter.
Tomater blir dyrare, deal with it.

Och en värmepump i ett växthus ? Är du från vettet ? Eller från Stockholm kanske ? Antagligen båda delar.
Citera
2023-03-08, 17:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
-
Citera
2023-03-08, 18:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du kanske aldrig läser tidningen. Finns tom på wikin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_farmers%27_protests
Får ju tillstå att jag inte brukar läsa holländska dagstidningar.

Men ett problem här är att det du länkar rör en reduktion av boskapshållning. Inte växthus.
Kan det vara så att du är oklar över skillnaden mellan en ko och en tomatplanta.

Citat:
Blir det bättre för Sverige
Du är för egocentrisk. Frågar du 1000 personer om det får du 1000 olika svar.
Det är helt hjärndött att fråga om sådant.
Det man kan titta på är olika uppmätbara egenskaper.
Sedan får folk tycka olika om resultatet.

Citat:
när en kärnreaktor går ner om vi har 6 nerlagda, eller om vi har 6 till? Självklart är Miljöpartiet ansvariga, både i Sverige och Tyskland.
Vilket svammel. Det gamla sunket som är skrotat skulle bara ha krånglat och vi haft mer volatila elpriser.
Nu har marknaden istället ordnat fram alternativ elproduktion. Som räcker och blir över. El-exporten är massiv trots skrotade reaktorer.

Citat:
Så fint att du tycker vi ska vara utan tomater om vi inte kan betala genom näsan. Här ransoneras de i UK:
https://krishijagran.com/agriculture...ts-vegetables/
Skulle du säga att det är de fattiga som har problem utan tomater, eller vi rika?
Var du LSD-påverkad när du skrev detta? I vart fall finns ingen koppling till det du citerade.
"betala genom näsan" nog krävs det väl LSD för att skriva sådant.
Sedan kommer du med halmgubbe om vad jag tycker. När det enda jag gjort är att förklara precis vad tråden handlar om. Dvs pris på tomater. Nog har du väl något problem när du inte klarar av att läsa en rationell förklaring.
Citera
2023-03-08, 18:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
I den yttersta marginalen kanske.
Och då blir det priselasticiteten som avgör. Den är nog en del vilket bekräftas av prisvolatiliteten.

Citat:
Den primära orsaken till prisutvecklingen på gas är det ändå den strategiskt dåligt valda kungliga hovleverantören österut som rår över och inga marknadskrafter.
Tomater blir dyrare, deal with it.
Nja, LNG har stigit sedan knappt 2 år sedan. Där JKM var prisledande. Och skälet var ökad efterfrågan pga en förväntad högkonjunktur. Inte bara LNG steg utan även olja och kol.
TTF laggade efter ända tills krigsutbrottet. Det är först därefter som TTF legat högre än JKM.
I Juli förra året hade priserna fallit tillbaka till krigsutbrottsnivå. Så krigspåverkan var ganska liten.
Men sedan small LNG-anläggningen i Freeport och då brakade helvetet lös. Det är inte förrän nyligen som vi tagit oss under den nivån.
Innan du invänder kan du kolla med naturgasturken. Han kommer hålla med.

Citat:
Och en värmepump i ett växthus ? Är du från vettet ? Eller från Stockholm kanske ? Antagligen båda delar.
Jag bor i Stockholm, men är invandrad från ett annat län. Dock lite oklar över vad det har med saken att göra.

LVP till växthus låter som en bra och billig lösning. Man får ju luftcirkulation också.
Du kanske också tycker det är en bra lösning. I vart fall hade du ingen saklig invändning.
Citera
2023-03-08, 18:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Får ju tillstå att jag inte brukar läsa holländska dagstidningar.

Men ett problem här är att det du länkar rör en reduktion av boskapshållning. Inte växthus.
Kan det vara så att du är oklar över skillnaden mellan en ko och en tomatplanta.

Du är för egocentrisk. Frågar du 1000 personer om det får du 1000 olika svar.
Det är helt hjärndött att fråga om sådant.
Det man kan titta på är olika uppmätbara egenskaper.
Sedan får folk tycka olika om resultatet.

Vilket svammel. Det gamla sunket som är skrotat skulle bara ha krånglat och vi haft mer volatila elpriser.
Nu har marknaden istället ordnat fram alternativ elproduktion. Som räcker och blir över. El-exporten är massiv trots skrotade reaktorer.

Var du LSD-påverkad när du skrev detta? I vart fall finns ingen koppling till det du citerade.
"betala genom näsan" nog krävs det väl LSD för att skriva sådant.
Sedan kommer du med halmgubbe om vad jag tycker. När det enda jag gjort är att förklara precis vad tråden handlar om. Dvs pris på tomater. Nog har du väl något problem när du inte klarar av att läsa en rationell förklaring.
Jag hittar inga fakta som jag kan bemöta, bara känslor, så jag antar att du blev nöjd. Annars hade du länkat fakta. Att du är massivt deprimerad kan inte göra något åt. Tips: det är FB som gör att du inte kan somna på kvällen, som leder till surhet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-08 kl. 18:53.
Citera
2023-03-08, 18:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag bor i Stockholm, men är invandrad från ett annat län. Dock lite oklar över vad det har med saken att göra.

LVP till växthus låter som en bra och billig lösning. Man får ju luftcirkulation också.
Du kanske också tycker det är en bra lösning. I vart fall hade du ingen saklig invändning.
Den sakliga invändning är att en Stockholmare nog inte fattar att en värmepump inte tillför särskilt mycket värme, i vårt och Hollands klimat. Den drar el däremot. I Holland använde de superbillig gas för värme. Den finns inte mer.

Ändå rätt kul hur du kan driva tomatplantager billigt och det är brist på tomater i UK. Du kan bli rik. Om dina förslag inte är BS förstås.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-08 kl. 18:48.
Citera
2023-03-08, 18:48
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Och då blir det priselasticiteten som avgör. Den är nog en del vilket bekräftas av prisvolatiliteten.

Nja, LNG har stigit sedan knappt 2 år sedan. Där JKM var prisledande. Och skälet var ökad efterfrågan pga en förväntad högkonjunktur. Inte bara LNG steg utan även olja och kol.
TTF laggade efter ända tills krigsutbrottet. Det är först därefter som TTF legat högre än JKM.
I Juli förra året hade priserna fallit tillbaka till krigsutbrottsnivå. Så krigspåverkan var ganska liten.
Men sedan small LNG-anläggningen i Freeport och då brakade helvetet lös. Det är inte förrän nyligen som vi tagit oss under den nivån.
Innan du invänder kan du kolla med naturgasturken. Han kommer hålla med.

Det du missar som totalt okunnig om hur växter blir till är växters livscykler, kloning och hur grossistledet fungerar.
Allt har ett lagg.
Därför först kyckling, sen gris och sist biff ökade i pris pga livscykler. Uppenbart för en bonne, hokuspokus för en betongslav.
Citera
2023-03-08, 18:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det du missar som totalt okunnig om hur växter blir till är växters livscykler, kloning och hur grossistledet fungerar.
Allt har ett lagg.
Därför först kyckling, sen gris och sist biff ökade i pris pga livscykler. Uppenbart för en bonne, hokuspokus för en betongslav.
Det är ändå rätt mycket fakta som kommer fram vid tomat-krisen, sådant som Svensson inte vet, om Holland, plantager, gas, EU, tomater, det bara rullar på tack vare den fria marknaden. Men jag kan tänka mig att man inte fick tomater året om i Sverige när jag var liten, eller att de kostade en enorm summa. Nu har vi vant oss vid låga priser året om, och år 2022 var en stark väckningssignal. Kanske kan vi börja uppskatta tomater igen och betala lite mer. Och alla verkar gilla kärnkraft.

Energi är människans viktigaste vara. Ett land är bara rikt om det finns billig energi i överflöd. Miljörörelsen motarbetar vår rikedom, utan att berätta det.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-08 kl. 18:57.
Citera
2023-03-08, 19:19
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Det är ändå rätt mycket fakta som kommer fram vid tomat-krisen, sådant som Svensson inte vet, om Holland, plantager, gas, EU, tomater, det bara rullar på tack vare den fria marknaden. Men jag kan tänka mig att man inte fick tomater året om i Sverige när jag var liten, eller att de kostade en enorm summa. Nu har vi vant oss vid låga priser året om, och år 2022 var en stark väckningssignal. Kanske kan vi börja uppskatta tomater igen och betala lite mer. Och alla verkar gilla kärnkraft.

Energi är människans viktigaste vara. Ett land är bara rikt om det finns billig energi i överflöd. Miljörörelsen motarbetar vår rikedom, utan att berätta det.
De flesta har ingen aning och vill inget veta. Jag antar att det är bättre än liksom som trots att han inte vet ett skit kommer att veva tillbaks med ett helt inlägg nonsens ändå för att han tror han vet bäst.

Som legitimerad psykdoktor ser jag en hel del galenskap i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in