Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-25, 00:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Majskyckling fanns inte att få tag i förr i Sverige

Försök få tag i majskyckling importerad från Frankrike. Överlägsen smak.
Köpte en majskyckling för att testa men märkte ingen skillnad mot vanlig. Steker dem själv i ugnen på spett med fat under som samlar upp fettet/vätskan som rinner av. Det som rinner av gör jag sen sås på till annat kött. Men gott är det oavsett!
Citera
2023-02-25, 00:41
  #14
Medlem
megacoolmans avatar
Jo, det har med fodret och hetsuppfödning att göra. Även ägg smakade bättre förr.

Jag minns farmors hemlagade kycklingar, som växt upp i hennes hönsgård, som att de hade mycket mer smak än dagens skit man köper på ICA.

Det är ytterligare en konsekvens av överbefolkningen av vår jord. Mat måste numera massproduceras till en billig kostnad, vilket påverkar kvaliteten negativt.
Citera
2023-02-25, 01:14
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jo, det har med fodret och hetsuppfödning att göra. Även ägg smakade bättre förr.

Jag minns farmors hemlagade kycklingar, som växt upp i hennes hönsgård, som att de hade mycket mer smak än dagens skit man köper på ICA.

Det är ytterligare en konsekvens av överbefolkningen av vår jord. Mat måste numera massproduceras till en billig kostnad, vilket påverkar kvaliteten negativt.
Det är ju klart att idag blir ju kycklingen större än mamman på kort tid. Det måste vara steroider i kraftfodret de får. Köttet måste ju bli annorlunda om kycklingen får äta och växa normalt. Men den hade även då varit mycket mindre. Då skulle få haft råd med kyckling!
Citera
2023-02-25, 01:27
  #16
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju klart att idag blir ju kycklingen större än mamman på kort tid. Det måste vara steroider i kraftfodret de får. Köttet måste ju bli annorlunda om kycklingen får äta och växa normalt. Men den hade även då varit mycket mindre. Då skulle få haft råd med kyckling!

Fast just kyckling har blivit dyrt som fan på sistone ändå. Även fryst av lågbudget-märken.
Jag har råd så jag klarar mig ändå, men jag reagerar ändå på prisökningarna. Ost har blivit dyrt också.
Jag förstår att en del måste vända på slantarna i dagens läge.
Citera
2023-02-25, 02:03
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Fast just kyckling har blivit dyrt som fan på sistone ändå. Även fryst av lågbudget-märken.
Jag har råd så jag klarar mig ändå, men jag reagerar ändå på prisökningarna. Ost har blivit dyrt också.
Jag förstår att en del måste vända på slantarna i dagens läge.
Allting är dyrt idag. Såg sådana små tomater på ett halvt kg för 80 kr på Willys. 25 kr brukade de väl kosta när det var extrapris. Nu är de uppe i pris som en bra biff kostade förut.

Problemet med fryst kyckling är att den oftast är mörad med vatten och socker. De menar att köttet blir bättre av vatten och socker men tycker själv att den helt tappar kycklingsmaken av det. Sedan så ska väl inte kycklingen vara söt i smaken?

Kycklinglårfilé såldes för 80 kr/kg tidigare på Lidl vid extrapris. Mycket gott och saftigt kött att steka. Men sen gick det direkt upp till 120 kr/kg och vidare till 130 kr/kg. Prisökning på över 60 % på kort tid. Vad kan egentligen gett den prisökningen då uppfödarna finns strax utanför städerna i Sverige? Idag är det billigare att köpa på Willys där det inte gått upp lika mycket. På City Gross tog de 179 kr/kg till ordinariepris såg jag. Köper någon det ens för det priset?
Citera
2023-02-25, 13:36
  #18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Förmodligen för att de är pumpade med vatten och antibiotika, allt för att göra så att kycklingen väger mer
Antibiotika används inte rutinmässigt i Sverige.
Och sen står det på paketet om det är vatten inpressat, så de går undvika om det är färsk kyckling, för där har inte så många vatten intryckt.
Fryst är däremot svårare, det är få sorter som inte har vatten som ingrediens också.

Glömmer aldrig när man börja med detta med vatten, då vart vi upp på 35% på vissa märken.
Men antar att kunderna inte villa ha detta, då det försvann sen, och vet inte vad max är idag, dock inte så högt som 35%.
Citera
2023-02-25, 13:41
  #19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Kycklingarna idag är skit. De äter skräp och växer till sig på typ några veckor. Klart som fan de smakar gummi då. Jag har egna höns och kycklingarna vi slaktar smakar 500ggr godare än kronskiten man köper i affären.
Håller helt med. Närproducerad kyckling som inte är uppväxt med gmo-foder i någon fabrik smakar nästan som en helt annan produkt.
Jag antar att det var så all kyckling smakade en gång i tiden.
Citera
2023-02-27, 01:22
  #20
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreadden
Det var ju att deras "torrhet" som gjorde dessa skapelser gudomligt goda.
Jämför med typ chips? vem vill ha saftiga blötlagda chips?

Du tyckte det där var en rimlig liknelse?
Citera
2023-02-27, 01:31
  #21
Medlem
StigAllans avatar
När det gäller födovärde i mitt fall så finns det numera nästan inget när kycklingkött hamnar på tallriken.
Blir så snabbt hungrig på nytt som ingen vettig föda har blivit intagits.
Sätt in luft och vatten i kycklingen så duger den inget till!
Citera
2023-03-14, 22:03
  #22
Medlem
hakro807s avatar
Idag var jag in på en butik och skulle handla mat. Stannade till vid kycklingdisken men vände mig bort med avsmak när jag mindes alla de gånger som jag blivit besviken på modern kyckling. Det är knappt ätbar numera om man inte steker den så torr att den knappt är ätlig. Så lite damned if you do, damned if you don't.
Citera
2023-03-20, 15:06
  #23
Medlem
Köp kyckling från deli eller saluhall. Helt annan grej. Men det kostar där efter.
Citera
2023-03-20, 15:07
  #24
Medlem
bandspelarens avatar
Det smakade sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback