Jag kommer ihåg det goa 80-talet. Då smakade grillad kyckling riktigt gott. Dagens kyckling från Kronfågel/Guldfågel är inte alls lika goda som de var då. Hur kommer det sig? Var det för att kycklingindustrin var mindre då och det var bättre kvalitet på fodret och liknande saker? Allt är åt helvete idag.
Kycklingarna idag är skit. De äter skräp och växer till sig på typ några veckor. Klart som fan de smakar gummi då. Jag har egna höns och kycklingarna vi slaktar smakar 500ggr godare än kronskiten man köper i affären.
Din late jävel. Man köper ju inte färdig-grillad kyckling utan grillar den själv i ugn. Blir billigare och bättre.
Visst, mycket annat har bara blivit sämre, men ditt kyckling-argument köper jag ej.
Normal vikten för en kyckling . låg på 600-800 gram förr i tiden ..
Sen dess har de ökat i vikt och ligger idag på ca 1500 gram eller mer ..
det är nog där svaret ligger ..
Kyckling idag är lite seg och träig -- innehåller mer vatten och smakar mindre --
Konsums Kyckling ligger på ca 1000 gram och är bättre ..
Testa den tycker jag --
Lidls och willies kyckling ska man gå förbi . de är sämst
Kycklingarna idag är skit. De äter skräp och växer till sig på typ några veckor. Klart som fan de smakar gummi då. Jag har egna höns och kycklingarna vi slaktar smakar 500ggr godare än kronskiten man köper i affären.
Slaktar du själv? Jag kan tänka mig att föda upp djur som jag äter men jag vill inte slakta dem.
Jag påstod detta i en annan tråd. Fram till 90-talet var de OK. Då fick jag skit från folk som var 18 år och inte ens upplevt detta att kyckling alltid smakat samma och det är fel på mina smaklökar.
Jag säger samma som där, då kunde man kasta in en hel kyckling i ugnen och bara ha på lite soja och kryddor. Den blev god. Gör man så nu blir den äcklig. Dessutom kan man bryta av benen på en grillad kyckling nu, det kunde man inte förr.
Jag menar nu inte specialkycklingar och ekokycklingar.
De växer fortare idag, det tror jag är felet. För man har alltid matat kycklingar med avfall.
Jag kommer ihåg det goa 80-talet. Då smakade grillad kyckling riktigt gott. Dagens kyckling från Kronfågel/Guldfågel är inte alls lika goda som de var då. Hur kommer det sig? Var det för att kycklingindustrin var mindre då och det var bättre kvalitet på fodret och liknande saker? Allt är åt helvete idag.
Majskyckling fanns inte att få tag i förr i Sverige
Försök få tag i majskyckling importerad från Frankrike. Överlägsen smak.
Normal vikten för en kyckling . låg på 600-800 gram förr i tiden ..
Sen dess har de ökat i vikt och ligger idag på ca 1500 gram eller mer ..
det är nog där svaret ligger ..
Kyckling idag är lite seg och träig -- innehåller mer vatten och smakar mindre --
Konsums Kyckling ligger på ca 1000 gram och är bättre ..
Testa den tycker jag --
Lidls och willies kyckling ska man gå förbi . de är sämst
Förmodligen för att de är pumpade med vatten och antibiotika, allt för att göra så att kycklingen väger mer
Visst, kycklingen har säkert blivit sämre. Men, jag tror mer på att hänga en hel dag i det roterande "kycklinggrillarracket" på låg temperatur länge jämfört med att köra 2 timmar och sedan förpacka det i påsar som får ligga i ett värmeskåp gör mer skillnad.
Att i vissa fall är torr och tråkig bättre än det moderna blöt och slafsig...
Det går heller inte att få tag i tunna revbensspjäll som dom smakade på 80-talet längre... då ALLT skall läggas i dessa förbannade "värmepåsar, som behåller saftigheten..."
Det var ju att deras "torrhet" som gjorde dessa skapelser gudomligt goda.
Jämför med typ chips? vem vill ha saftiga blötlagda chips?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!