2023-02-26, 16:32
Medlem
Nu tjänade den där dryge Alhem lite helgslantar igen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-vad-snippa-ar

Citat:
”Utgår ifrån att domen överklagas”
Vidare säger han att han tror att fallet kommer prövas i högre instans.

– Jag utgår ifrån och hoppas att domen överklagas, fortsätter han.

Sven-Erik Alhem säger också att många fall som fått resning tidigare har uppmärksammats i media, och han understryker vikten av att förhandlingar i rätten granskas.

Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det tror jag inte. Sverige är ett tvåinstanssystem. Du får i princip endast upp något i HD för att det finns en (abstrakt) rättsfråga att klargöra, till ledning för rättstillämpningen . I detta fall ser jag inte vad för rättslig oklarhet som har föranlett hovrättens bedömning. Det är snarare det sätt på vilket hovrätten är värderat bevisningen som verkar underligt, och jag tror det finns en generell konsensus om detta.

Dock så kanske det kan finnas skäl för HD att, för att skydda svenska domstolars förtroende, skohorna in detta fall i någon av prövningstillståndsgrunderna.
Senast redigerad av UndrarEnbart 2023-02-26 kl. 16:38.
Citera
2023-02-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Hoppas detta gör att ordet "snippa" raderas ur folks vokabulär. Alla pk-feminister som kom på detta ord har nu alltså lyckats fria en pedofil. Bra jobbat!

Det är inga "pk-feminister" som friat en pedofil, det är obildade s.k. "domare", som är för ointelligenta för att få vara domare, som har friat en pedofil! Alternativet är att det är fråga om en hoper pedofilvänliga s.k. "domare" som friat en likasinnad!!
Citera
2023-02-26, 16:39
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Har inte läst domen särskilt noggrant men:

Hovrätten anser det inte styrkt att den tilltalade har penetrerat målsägandens underliv(pga. oklarheten i förhören om han penetrerat hennes snippa med fingrarna). Eftersom det krävs för våldtäkt mot barn(6:4 BrB) att det är en gärning som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag så friar hovrätten honom därför för våldtäkt mot barn. Eftersom åklagaren inte har yrkat ansvar för något annat brott än våldtäkt mot barn anser Hovrätten att de inte kan döma den tilltalade för sexuellt utnyttjande av barn heller(6:5 BrB). Detta förstår jag inte riktigt. Rätten är väl bunden av gärningsbeskrivningen(inte brottsrubricering osv.) och jag kan tycka gärningsbeskrivning(nedan) täcker in sexuellt utnyttjande av barn enligt 6:5 BrB.

Här är gärningsbeskrivningen:

På vilket sätt utesluter gärningsbeskrivningen ansvar för sexuellt utnyttjande av barn enligt 6:5 BrB? Hovrätten fann det styrkt att han hade hade handen på snippan åtminstone. Åklagartabbe eller tabbe av rätten?
Av det som kommit fram så känns det som en grov tabbe av åklagaren.
Citera
2023-02-26, 16:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Man kan dock vara upprörd över att domstolen inte dömde enligt vad som i nuläget definieras som våldtäkt, trots att det uppenbarligen fanns bevisning som gick åt det hållet.

Det hindrar ju inte att man rent generellt inte tycker att den typen av handling ska klassas som just våldtäkt. Man kan ändå vara upprörd.

Brottet mot flickan är mycket upprörande i sig, och att mannen frikänns helt är också mycket upprörande, men upprördheten över att han inte döms för våldtäkt är kanske förståelig givet utgångsläget som du skriver, men upprördheten är missriktad. Om det inte hittats på att detta sexuella övergrepp felaktigt skulle kallas våldtäkt hade mannen åtalats för sitt sexuella övergrepp han faktiskt begått och fällts för det och inte frikänts.

Frikännandet beror alltså inte i att rättsväsendet missuppfattat ordet snippa utan på att de - medvetet - valt att missuppfatta ordet våldtäkt. Det borde folk alltså vara upprörda över.
Citera
2023-02-26, 16:40
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Ungjäveln får lära sig använda rätt ord hädanefter. Hoppas hon lär sig att tala i klarspråk framgent "han pullade min fitta". Hur svårt ska det vara?

Ja, det verkar vara det som krävs när efterblivna imbeciller avgör en dom.

Hon skulle sagt att han hade stoppat in sina smutsiga fingrar och kört de långt in i hennes genomvåta fitta och pullat fittan kåt och drypande av fittsaft till den grad att både trosorna och byxorna blev genomblöta. Att hans fingrar var så långt upp i hennes FITTA att hon i princip kände de ända upp i halsen.

Då, KANSKE rätten hade fattat vad hon menar. Märkligt dock att man skall behöva gå så långt med beskrivningen.
Citera
2023-02-26, 16:42
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-vad-snippa-ar

Citat:
”Utgår ifrån att domen överklagas”
Vidare säger han att han tror att fallet kommer prövas i högre instans.

– Jag utgår ifrån och hoppas att domen överklagas, fortsätter han.

Sven-Erik Alhem säger också att många fall som fått resning tidigare har uppmärksammats i media, och han understryker vikten av att förhandlingar i rätten granskas.

– Förhandlingar måste granskas mer. De allra flesta resningsfall har sin grund i att en journalist ägnat stor kraft till att kritisera eller undersöka en märklig dom. Det är en väldigt viktig uppgift som journalister har. Många domar passerar utan att någon uppmärksammar dem, säger han.

Hoppas att även det här forumet bidrar till att det inte passerar obemärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rilof
Till alla er tyckare, här är hovrättsdomen och tingsrättsdomen, läs och begrunda.

https://delafil.se/dc7c00d070b9684b/Snippadomen.pdf

De som dömt :

Åke Thimfors hovrättslagman
Lars Arfvidson f.d. rådman
Roger Knutsson nämndeman
Fernando Claros Siangas nämndeman
Senast redigerad av UndrarEnbart 2023-02-26 kl. 16:59.
Citera
2023-02-26, 16:44
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stav-i-mus
Hoppas drevet går igång ordentligt emot dessa idioter.
Dom ska bara få sparken. Inga fler självmord tack. Men vilka olämpliga nämndemän..
Citera
2023-02-26, 16:46
Medlem
Jagduvidoms avatar
Orkar inte ens läsa dom eller denna tråd. Så jävla äckligt. Då är hovrätten dumförklarad också. Jag tycker fan inte man ska betala ut lön om man är så usel på svenska som dessa nämndemän måste vara. Jag begriper inte vad som händer i detta land. Jag begriper verkligen inte.
Citera
2023-02-26, 17:01
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Inte för att det är första gången man undrar vad det är för pajasar som jobbar som domare men detta är på en ny nivå.

Vem är 50 åringen i fråga?
Citera
2023-02-26, 17:04
Medlem
domarna borde vara något för DUMPEN att titta på, måste ju vara samma äckel dom! Oavsett vart aset har haft sina fingrar, i eller utanför, så har han väl inget där att göra! Häng ut asen.
Citera
2023-02-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tolkar det som att ”inne i snippan” här förstås som mellan blygdläpparna utan vidare penetration. Det är väl inte så märkligt i sig. Sedan borde man kanske inte lägga vikt vid hur djup penetrationen var. Fast nog är det egentligen bra att gradera övergrepp och inte kräva lika höga straff för allt.

Jag tror att den enda som skrattar åt straffet är pedofilen som fastnade med handen i kakburken.

För nämndemännen så måste diskussionen ha gått nåt i stil med:

-Jo visst, han kör ju in handen innanför trosorna, det vet vi.
-Han för in ett finger, det vet vi.
-Men allvarligt, var det inne "inne" eller bara inne på linjen liksom?

Man räknar ju inte ett fotbollsmål som mål om inte hela bollen är inne, vi väljer att frys hellre än fälla, trots att det är uppenbart att vi pratar om en pedofil som vi släpper ut, så att han kan gå vidare och antasta något annat barn...
Citera
2023-02-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Fan vad skitnödiga alla är över ett finger.
Inte så att gubbjäveln körde in kuken.

Om bara 5 år kan hon bli gangbangad av ett gäng MENA babianer och ingen av er moralkärringar kommer säga/göra ett skit.

Det gör inget om man kör upp ett basebollträ i röven på dig då? Du kan lika gärna bli våldtagen och då spelar det ändå ingen roll vad någon gjorde mot dig innan med den "logiken". Hur f*n är man funtad när man uttalar sig så när någon begått våldtäkt mot ett barn? Sover du gott om nätterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in