2023-02-24, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Tycka vad man vill om denna konflikt men sådant här förlänger bara allas lidande.
Ingen tjänar på sådana här initiativ förutom vapenföretagen.

Det får ta den tid det tar. Jag tror det tar ca 1 år till innan man är framme i Moskva. Och då med svenska soldater
Citera
2023-02-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Lite fegt att bara skicka 10. Men det är nog bara en början

Blir svårt att säga nej när de behöver fler sen

Jag tror att Sverige inser det och har tagit höjd för att skicka totalt 40-50 st under året. I slutändan blir det nog fler, 70-90 st.

Så man bör tillverka nya redan nu. Vad jag vet byggdes 122orna i Sverige så det är bara att sätta igång

Lova.. Man har lovat archer också, men det är inte beslutat ännu.
Citera
2023-02-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Kul att ni har synpunkter på att Sverige skickar 10 stridsvagnar till Ukrainas försvar, men inga när ryssarna skickar in 3000 vagnar, i syfte att massakrera den Ukrainska befolkningen.

Hur stoppar det ryssen att skicka tio tanks? Det är ju bara symboliskt.
Citera
2023-02-24, 22:36
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Tycka vad man vill om denna konflikt men sådant här förlänger bara allas lidande.
Ingen tjänar på sådana här initiativ förutom vapenföretagen.

Bofors och svenskvapenindustri är vår överlevnad i framtiden. Antingen är du något äcklig parasit från söder eller en landsförrädare som förtjänar pall&rep.
Citera
2023-02-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Bra svenska - verkligen...

Bara för att jag inte faller på knä för Ukraina och Zelenzky, samt EU, NATO och USA, så måste jag vara pro-Ryssland och Putin - är det detta du menar? Lite svårt att förstå din blattesvenska! Du kan inte hålla två tankar i huvudet samtidigt, märker jag...

Ja, det är så, för är du inte för väst i detta läge är du fan för ryssen. Finns ingen gråzon kvar.
Citera
2023-02-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det får ta den tid det tar. Jag tror det tar ca 1 år till innan man är framme i Moskva. Och då med svenska soldater

Du vet mycket väl att det inte kommer sluta så.
Utan det kommer fortsätta precis som nu i flera år pga av denna symboliskt, krigshetsande och oerhört fega sk ”hjälp”.
Citera
2023-02-24, 22:38
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Såklart det är bra att ge erfarenhet åt våra soldater samt testa vår utrustning i skarpt läge.

Vår alliansfrihet kommer betyda skit i ett krig mellan NATO och Ryssland i vilket fall som helst. Eller vadå tror du Deepstate och Ivan kommer säga "Hörni nu är Sverige alliansfritt. Det måste respekteras". Vilket skämt.

Nä, erfarenhet för oss är enbart bra. Oavsett om det blir kärnvapenförintelse för Europa eller inte.

Alliansfriheten, som sagt, var jättebra för oss i WW2. Den var ingen självklarhet och den var inte lättköpt. Men vi var starka nog och smarta nog att värna om den.

Jag tror att både US deepstate och Ivan har större fiskar att tampas med än ett trilskande Sverige, om vi nu hade haft kulor nog att värna om vår alliansfrihet. Problemet är snarare att vi den här gången har fullständigt värdelösa syltryggar till politiker. Dom är USA-marionetter hela bunten och skiter helt enkelt i vad som är långsiktigt bra för Sverige. (Inget unikt för Sverige, men jävligt sorgligt ändå.) Deras förakt mot folket späs på av att svenskar i gemen är så jävla okunniga, enfaldiga och lättledda. Sådana undersåtar är inte värda någon respekt eller omtanke, kan jag också tycka i mörka stunder.

Erfarenhet är bra att ha i bakfickan, om det blir kärnvapenförintelse av Europa. Mmm. Kloka ord där.
Citera
2023-02-24, 22:39
Medlem
Ovanligt många förpubertala och ignoranta kommentarer i tråden i kväll. Brist på kunskap och förståelse har nått ett nytt bottenrekord. Ytterst få vet och förstår vad konflikten handlar om. Ännu färre kommer ihåg 2014.
Citera
2023-02-24, 22:39
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Det är sjukt att utarma Europas försvar för att hjälpa nollorna i Ukraina! Sveriges försvar är våldsamt eftersatt och nu kommer det ta än längre tid att ens komma inom räckhåll för ett slagkraftigt försvar...

Citat:
Så du tror verkligen att Putin och Ryssland kommer anfalla Sverige? Intressanta tankegångar du måste ha... Not!

Vad gör det om vi "utarmar vårt försvar" om Ryssland inte kommer att anfalla oss? Tanken med att ha ett försvar av den typ vi satsat på i Sverige bygger helt på hotet från öst. Att bidra till att försvaga Ryssland stärker vår förmåga att försvara oss mot ryssen. Sen kan man argumentera för att närmar oss en punk där anfall är bästa försvar, ifall vi ser långsiktigt på möjligheten till bestående fred i Europa.
Citera
2023-02-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vad ni tjatar om Kuba hela tiden?

Spelar ingen roll om man har mycket resurser om man inte har kompetens att utvinna/förvalta den.
Manskap har Ryssland men har man tålamodet att se sina söner malas ner i Putins meningslösa krig?

problemet med din argumentaion är ju att ryssland mal ner ukrainas resurser.

det verkar snarare som ukraina hittills har haft manskapet att bemanna de skyttevärn de har, men inte utrustningen för offensiv. och i försvar så tar rysslands artilleri, drönare och stridsvagnar sin stora del av ukrainas manskap.. utan att nödvändigtvis slösa bort sitt infanteri.. visst har de stora förluster, men inte i närheten av ukrainas.
Citera
2023-02-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Ja, det är så, för är du inte för väst i detta läge är du fan för ryssen. Finns ingen gråzon kvar.

Bara för att det inte finns någon gråzon så betyder det inte att man inte kan vara totalt likgiltig för om man vill styras av EU+Biden eller Putin.
Citera
2023-02-24, 22:42
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina

Varför fortsätter Sverige att eskalera kriget? Ska vi verkligen göra så? Vårt ansvar borde vara att hjälpa till humanistiskt och hjälpa till för att det ska bli fred. Det är ett farligt spel som de "goda" i väst spelar.
Har du missat att vi har en galen massmördare som går lös på sina egna, han dödar våra medmänniskor. Har du missat den lilla detaljen? Din idol Putin är den enda som eskalerar mördandet. Att Sverige skickar material för att minska seriemördandet är grymt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in