2023-02-22, 18:08
Medlem
Strax efter lunch inledde polisen en sökinsats efter att flera personer rymt från en adress i Rimbo i Norrtälje kommun.

– Vi var där för att biträda Kronofogden i ett ärende. Men när vi kom till platsen så flydde ett antal person. Vi letade efter dem och kunde slutligen gripa två personer, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson vid polisen.

Han berättar att en av personerna sattes på fri fot senare på onsdagen. Dock är han förtegen om händelsen och vad personerna är misstänkta för.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska personerna ha flytt en ”knarkfabrik”. Vilket Wikdahl varken vill bekräfta eller dementera.

– Jag kan inte säga något mer än att vi har varit där med Kronfogden, säger han.
Citera
2023-02-22, 18:54
Medlem
Någon som sitter på adress?
Citera
2023-02-22, 19:52
Medlem
anarkaragnars avatar
Finns det någon i Rimbo som sitter på saftig info om detta ärende som kanske kan bidra med lite hederligt Rimboskvaller här i tråden?

Jag kan bistå med att klistra in texten ifrån den låsta tidningsartikeln om detta i NT. Dvs det som hittills har hunnit skrivits i Norrtälje tidning angående detta ärende.

Länk till artikeln i NT:
Polisjakt i Rimbo – en gripen

Polisjakt i Rimbo – en gripen
22 februari 2023 17:46
Under onsdagen hjälpte polisen Kronofogden med ett ärende på en adress i Rimbo – vilket senare ledde till en stor sökinsats.

Polisen hade initialt ingen information att förmedla om vad ärendet gällde och huruvida det fanns några brottsmisstankar mot någon person.
– Vi har biträtt Kronofogden på en adress i Rimbo. På adressen var det personer som sprang ifrån platsen och vi sökte efter dem med helikopter och hund. Två personer anträffades och kontrollerades och en har släppts efter kontrollen, berättade polisens presstalesperson Towe Hägg under tidiga onsdagskvällen.

Polisen gick senare ut med information om att det uppkommit misstankar om att narkotika förvarades i bostaden. En person greps misstänkt för grovt narkotikabrott. Ytterligare en person kontrollerades men greps ej, enligt Hägg.
Polisen uppger på sin hemsida att man i nuläget inte kommer att lämna ut mer information i ärendet, då det är en pågående utredning och det inte kan uteslutas att det finns fler personer som kan misstänkas för brott.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska bostaden som personerna flydde ifrån använts som ”en knarkfabrik”. Polisen har inte bekräftat dessa uppgifter.
Citera
2023-02-23, 17:02
Medlem
Samma hus som brann igår kväll? Känns väl inte alltför långsökt.
Citera
2023-02-23, 17:15
Medlem
anarkaragnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitnac
Samma hus som brann igår kväll? Känns väl inte alltför långsökt.

Det har jag verkligen svårt att tro. Vet vilket hus som brann och det skulle vara högst osannolikt.
Citera
2023-02-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarkaragnar
Det har jag verkligen svårt att tro. Vet vilket hus som brann och det skulle vara högst osannolikt.

Vilket hus brann då?
Citera
2023-02-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Vilket hus brann då?
Det brann inte ner. Rökutveckling. Det är avspärrat av polis. Roslagsvägen 90
Citera
2023-02-23, 21:33
Medlem
Citat:
Är det osannolikt att helikopter flög vid två tillfällen i samma område? Samma dag? Jag bor på ekebyholmsvägen och hörde den 2 ggr igår.
Senast redigerad av Moobzz 2023-02-23 kl. 21:35.
Citera
2023-02-24, 16:46
Medlem
anarkaragnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moobzz
Är det osannolikt att helikopter flög vid två tillfällen i samma område? Samma dag? Jag bor på ekebyholmsvägen och hörde den 2 ggr igår.
Varför skulle det vara osannolikt?
Citera
2023-02-24, 17:17
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara osannolikt?
Jag tycker att det är osannolikt att det inte skulle kunna vara samma hus eftersom det var samma område. Utanför rimbo, där det inte finns massa hus som det gör i rimbo tätområde. Inte så många hus här omkring att välja på. Nästan så man vet vilka som bor i vilket hus 😉
Citera
2023-02-27, 07:40
Medlem
Huset låg ute för exekutiv auktion för ett tag sen och en av missbrukarnas husvagn står/ har stått parkerad utanför så det fanns väl viss problematik där.
Senast redigerad av 1981KL 2023-02-27 kl. 07:48.
Citera
2023-07-07, 10:51
Medlem
anarkaragnars avatar
Nu har domen fallit mot mannen som åtalats för narkotikabrott efter att polisen fann denna ”knarkfabrik i källaren”.
Texten nedan är hämtad ifrån artikel i Norrtälje tidning idag:

Tillverkade dödsdrink i källaren – döms till fängelse
Datum: 4 juli 2023 19:30

Den 39-årige mannen bedrev en narkotikafabrik i sin källare i Rimbo. Där ska han ha tillverkat stora mängder av den opiatbaserade drinken "purple drank".

Det var i samband med att polisen bistod Kronofogden vid en utmätning i Rimbo som knarkfabriken upptäcktes.
Den 39-årige mannen uppträdde nervöst medan han förklarade att personen de sökte efter inte bodde kvar på adressen. När polispatrullen hörde att en annan person befann sig i bostaden blev mannen tyst och valde att inte svara på vissa frågor. Det väckte misstankar hos polisen som då beslutade att genomföra en husrannsakan.

Personen som befann sig nere i källaren flydde från platsen och trots att både hundpatrull och polishelikoptern deltog i sökandet undkom personen. I samband med husrannsakan fann polisen mängder med föremål och verktyg som används för att tillverka ”purple drank”, en narkotikaklassad dryck som består av hostmedicin.

Enligt polisens uppskattning fanns det tillräckligt med material för att framställa mellan 600 till 1 800 flaskor. Beroende på vilken prisuppgift som används uppskattas försäljningspriset ligga mellan 1 700 000 kronor och 9 900 000 kronor.
Mannen har även innehaft nästan tre kilo av det narkotikaklassade läkemedlet pregabalin, 270 tabletter Alprazolam, 4,1 gram kokain/amfetamin, 7,75 gram MDMA och 39,6 gram amfetamin som är narkotika.

Nu har han dömts för grovt narkotikabrott till fängelse i ett år och fyra månader. Mannen utvisas även från Sverige och förbjuds att återvända hit under 10 år.

——————————-
I artikeln fanns även flertalet bilder tagna på plats vid husrannsakan, som föreställer bl.a stora mängder utav drycken i en plasthink, samt beredskapsplatsen för tillverkningen i sin helhet med kartonger fulla utav till synes större bruna glasflaskor, någon sorts kemisk utrustning för tillverkningen som jag liknar med en större tratt/kokkärl i metall etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in