• 1
  • 2
2023-02-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Helt teoretisk fråga, har bara varit med om det ett par gånger och då har det löst sig naturligt. Tänkte bara om det finns någon oskriven (eller skriven) regel man bör känna till.
För mig gäller: Hjälp andra att komma ut så får du själv mer plats.

Ett typexempel men inte i ett P-hus.
Jag hittat platsen närmaste entrén och då på en fullsmockad parkering. När jag är på väg in i rutan hör jag en bil idiottuta så pass att den tutar i flera sekunder. Först trodde jag att det var till mig.
Jag ser mig omkring och ser en blatteMerca med tillhörande blatteförare som hänger på tutan. Blatten står då still och han tutar på bilen jämter mig som då är på väg ut från rutan, näst närmast entrén. Den gamla gubben kör då in och släpper förbi blatten. När jag går in i affären så ser jag den stressade blatten cirkulera medan en annan bil tagit rutan som blev ledig. Här var ett tydligt exempel på hur fel det blir när man måste hävda sin rätt.
Citera
2023-02-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
För mig gäller: Hjälp andra att komma ut så får du själv mer plats.

Ett typexempel men inte i ett P-hus.
Jag hittat platsen närmaste entrén och då på en fullsmockad parkering. När jag är på väg in i rutan hör jag en bil idiottuta så pass att den tutar i flera sekunder. Först trodde jag att det var till mig.
Jag ser mig omkring och ser en blatteMerca med tillhörande blatteförare som hänger på tutan. Blatten står då still och han tutar på bilen jämter mig som då är på väg ut från rutan, näst närmast entrén. Den gamla gubben kör då in och släpper förbi blatten. När jag går in i affären så ser jag den stressade blatten cirkulera medan en annan bil tagit rutan som blev ledig. Här var ett tydligt exempel på hur fel det blir när man måste hävda sin rätt.

Ja, de är väl inte vana att parkera på parkeringsplatser utan brukar stå på gatan, gågatan, eller på torget brevid stället de ska till. De är helt klart överrepresenterade när det gäller att ha bilen någonstans där den inte ska vara.
Citera
2023-02-24, 20:42
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Den som har enklast väg tillbaka lämnar företräde. Punkt slut.

Så är det och det gäller inte bara i garage utan alltid i trafiken. Det finns inte regler eller lagar för allt i trafiken utan det handlar som andra skrivit om ett samspel.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Alla p-hus jag varit i är enkelriktade med tydliga pilar på marken.

Alla garage är inte stora garage för allmänheten, men du kan glädja dig med att du har många garageupplevelser framför dig.
Citera
2023-02-26, 22:05
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Alltså när man möts så någon måste backa. Finns det några vedertagna regler här eller är det bara "samspel" som gäller? T ex att den som är på väg ut har företräde mot den som är på väg in, eller den som har nerförsbacke har företräde, eller helt enkelt den som har kortast att backa får backa?
Har någon kört på fel sida? Kört in i körriktningen?
Kan du ge ett exempel ? Kanske hitta en bild , för hur ska det vara möjligt att mötas om båda har kört korrekt? Dom bygger inte p-hus så det ska hända, i så fall berätta var detta p-hus ligger
Citera
2023-02-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Kan du ge ett exempel ? Kanske hitta en bild , för hur ska det vara möjligt att mötas om båda har kört korrekt? Dom bygger inte p-hus så det ska hända, i så fall berätta var detta p-hus ligger

Han förtydligade i ett senare inlägg att han främst pratade om privata parkeringsgarage under lägenhetshus o.dyl.

Vi har exakt såhär i vårat garage under huset. Utfarten är samtidigt infart och i den ryms exakt en(1) bil och det händer rätt ofta att man öppnar dörren och finner sig ståendes nos mot nos med någon som antingen ska in eller ut.

I vårat garage är det i 9 fall av 10 enklast för den som är inne i garaget att backa undan ca 10 meter då garaget breddar sig innanför utfarten och bilen som då ska in kan lätt "byta fil" och köra in på sidan av den bil som ska ut.

Bilen som står på den korta uppfarten utanför skulle behöva backa ut på en vanlig gata med trafik så det är nästan aldrig värt besväret för dom att backa.

Visst händer det att envisa dumhuvuden inte inser detta och står kvar som får och väntar på att man ska backa ut i vägen men då ler jag bara och väntar tills dom ger sig.

Har funkat hittills men så har vi inga spännblattar med Merca, BMW eller Audi i vårat garage heller.
Citera
2023-02-27, 10:40
Medlem
Citat:

Det var egentligen inget p-hus utan det TS menade var gemensamhetsgarage som är trängre och inte lika välordnade som p-hus dit allmänheten har tillträde.
Citera
2023-02-27, 21:40
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Han förtydligade i ett senare inlägg att han främst pratade om privata parkeringsgarage under lägenhetshus o.dyl.

Vi har exakt såhär i vårat garage under huset. Utfarten är samtidigt infart och i den ryms exakt en(1) bil och det händer rätt ofta att man öppnar dörren och finner sig ståendes nos mot nos med någon som antingen ska in eller ut.

I vårat garage är det i 9 fall av 10 enklast för den som är inne i garaget att backa undan ca 10 meter då garaget breddar sig innanför utfarten och bilen som då ska in kan lätt "byta fil" och köra in på sidan av den bil som ska ut.

Bilen som står på den korta uppfarten utanför skulle behöva backa ut på en vanlig gata med trafik så det är nästan aldrig värt besväret för dom att backa.

Visst händer det att envisa dumhuvuden inte inser detta och står kvar som får och väntar på att man ska backa ut i vägen men då ler jag bara och väntar tills dom ger sig.

Har funkat hittills men så har vi inga spännblattar med Merca, BMW eller Audi i vårat garage heller.
Okej, tack. Då förstår jag
Klunsa är annars ett bra sätt att lösa problemet 😉😂
Citera
2023-02-28, 11:51
Medlem
Dieseltratts avatar
Rimligen backar den personen som har lättast att göra det. Om det inte är så att den ena föraren skapat situationen genom att köra som ett mongo.

Händer ofta i garaget där jag har min parkeringsplats. Det är ganska trångt, men om man tar det lugnt och ser sig för så uppstår inga problem, men vissa människor är dumma i huvudet och tror att det passar sig att brassa på i 50 inne i garaget och tar därför ut svängar jättemycket och får nita mitt i en sväng om de får möte. Då viker jag inte en tum.
Citera
2023-02-28, 14:30
Medlem
Raggarspinns avatar
Ingen har ”företräde” i parkeringshus!
Högerregeln gäller på parkeringsplatser och parkeringshus om det saknas vägmärken/skyltar.
Lagar och regler säger ”lämna företräde”, inte ”har företräde”.
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-02-28 kl. 14:42.
Citera
2023-03-01, 19:14
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Det för allmänheten tillgängliga parkeringsgaraget vid Söderhallarna i Stockholms ryms enbart en bil i porten. Så om två bilar kommer samtidigt måste den ena lämna företräde för den andra. Nu är det på insidan dubbelfiligt men det finns gott om garage som är enfiliga på insidan.
Citera
2023-03-11, 08:38
Medlem
pansarbrittas avatar
Högerregeln gäller på parkeringar(parkeringshus). Utfartsregeln när du kör ut. Ska nån annan backa/köra ut från sin parkeringsplats har de väjningsplikt mot dig.

Sen om det är trångt så får ni samsas helt enkelt... Bara att använda skallen och göra det så enkelt som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in