• 1
  • 2
2023-02-22, 17:27
Medlem
bushuss avatar
Alltså när man möts så någon måste backa. Finns det några vedertagna regler här eller är det bara "samspel" som gäller? T ex att den som är på väg ut har företräde mot den som är på väg in, eller den som har nerförsbacke har företräde, eller helt enkelt den som har kortast att backa får backa?
Citera
2023-02-22, 17:31
Medlem
svampdamps avatar
Den som har enklast väg tillbaka lämnar företräde. Punkt slut.
Citera
2023-02-22, 17:36
Medlem
dwgs avatar
Möter jag nån som skulle få de jobbig att backa så backar jag i stället.
Gäller att va snäll i trånga utrymmen. Tar en minut av sitt liv att va snäll
Citera
2023-02-22, 17:56
Det är samspel som gäller.

Det här är ett bra exempel på att man inte kan ha regler för exakt alla situationer.
Citera
2023-02-22, 18:16
Medlem
Alla p-hus jag varit i är enkelriktade med tydliga pilar på marken.
Citera
2023-02-22, 18:17
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Alltså när man möts så någon måste backa. Finns det några vedertagna regler här eller är det bara "samspel" som gäller? T ex att den som är på väg ut har företräde mot den som är på väg in, eller den som har nerförsbacke har företräde, eller helt enkelt den som har kortast att backa får backa?

Det är samma regler som på övriga parkeringsplatser, alltså högerregeln, annars så brukar det ju även finnas pilar inne i ett p-hus som visar hur man ska köra och det kan ju även bli tal om utfartsregeln när du lämnar parkeringsplatsen.
Citera
2023-02-22, 18:25
Medlem
Är man normal så samspelar man. Dock har jag för mig att om man backar så har man väjningsplikt mot samtliga trafikanter.
Citera
2023-02-23, 09:59
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Alla p-hus jag varit i är enkelriktade med tydliga pilar på marken.
I större kommersiella phus är det ju oftast så ja, med separat infart och utfart och man kan bara åka åt ett håll.

Men pgarage under lägenheter t ex har oftast bara en in/utfart och kan vara rätt trånga inuti. Där kan det bli trixigt om man får möte mitt i.
Senast redigerad av bushus 2023-02-23 kl. 10:01.
Citera
2023-02-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Är detta ett problem för dig eller är det en retorisk fråga?
Jag har kört bil sedan -87 och har aldrig upplevt detta som ett problem utan det har alltid lösts med samspel.
Oftast vid en situation så brukar det lösa sig med att den som tjänar mest på att backa gör det och som exempel: oftast om jag släpper ut någon så innebär det att jag kommer åt platsen den just lämnat.
Citera
2023-02-23, 10:07
Medlem
Folketstempels avatar
Allt trafik bygger på en enda grundregel. Följer ingen den så blir det totalstopp.

För att undvika trafikolyckor ska du som är trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Värre är det om ni inte lärt er det på trafikskolan, då de säger det tusen gånger eller så vad jag minns.
Citera
2023-02-23, 10:16
Medlem
wes420s avatar
Den som är på väg ut från en ficka måste lämna företräde, vidare gäller högerregeln.

Huruvida vem som ska backa juridiskt är svårt att sia om.

Eftersom någon måste backa så verkar det vara extra trångt, så kanske är det ett hinder på någon sida av vägen, då är det den med hindret på sin sida av vägen som ska lämna företräde.

Är det ett tillfälligt hinder så är det skyltat.

Tack för mig. ,... svejsans. hej
Senast redigerad av wes420 2023-02-23 kl. 10:21.
Citera
2023-02-23, 10:23
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Är detta ett problem för dig eller är det en retorisk fråga?
Jag har kört bil sedan -87 och har aldrig upplevt detta som ett problem utan det har alltid lösts med samspel.
Oftast vid en situation så brukar det lösa sig med att den som tjänar mest på att backa gör det och som exempel: oftast om jag släpper ut någon så innebär det att jag kommer åt platsen den just lämnat.
Helt teoretisk fråga, har bara varit med om det ett par gånger och då har det löst sig naturligt. Tänkte bara om det finns någon oskriven (eller skriven) regel man bör känna till.
Senast redigerad av bushus 2023-02-23 kl. 10:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in