• 1
  • 2
2023-02-22, 11:04
Medlem
Hallå på er,
Jag har nyligen börjat intressera mig för koreansk hudvård. Är mest inne på Benton eller Cosrx än så länge eftersom det är två av dom största märkena. Någon som har erfarenhet av dessa märkena? Positiva som negativa uppskattas.
Citera
2023-02-22, 11:36
Medlem
SVT gjorde en undersökande journalistisk serie om hudvård, och kom fram till att de billiga märkena var lika bra som de dyra. De fick använda den dyra krämen på ena sidan av ansiktet och den billiga på den andra. Ingen visste vilken som var vilken. Så gick de igenom och ställde olika frågor. På slutet hängde de upp en massa fotografier och folk fick gissa vilken sida som var vilken. De gissade 50-50, alltså samma som slumpen.

Dessutom börjar dyra produkter bli otrendiga, p.g.a. den ekonomiska krisen anses det tondövt att köpa dyra grejer.
Citera
2023-02-22, 12:13
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
SVT gjorde en undersökande journalistisk serie om hudvård, och kom fram till att de billiga märkena var lika bra som de dyra. De fick använda den dyra krämen på ena sidan av ansiktet och den billiga på den andra. Ingen visste vilken som var vilken. Så gick de igenom och ställde olika frågor. På slutet hängde de upp en massa fotografier och folk fick gissa vilken sida som var vilken. De gissade 50-50, alltså samma som slumpen.

Dessutom börjar dyra produkter bli otrendiga, p.g.a. den ekonomiska krisen anses det tondövt att köpa dyra grejer.

Koreansk hudvård behöver dock inte vara dyr, är inte därför man väljer det
Citera
2023-02-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass

Intressant ändå. Dock är jag inte så intresserad av priset, utan snarare av vilken skillnad det är på koreanska kontra övriga märken. Alltså rent ingredientmässigt vad de olika har för påverkan på huden beroende på om man har tex. torr eller oljig hy.
Citera
2023-02-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Koreansk hudvård behöver dock inte vara dyr, är inte därför man väljer det

Enig. Koreanska märken är ofta billigare än de mer etablerade "standard" märkena, av det jag sett åtmistone
Citera
2023-02-22, 12:23
Medlem
Loreias avatar
Cosrx är helt klart mitt favoritmärke, deras Salicylic Acid Daily Gentle Cleanser och Advanced Snail 96 Mucin Power Essence klarar jag mig inte utan.
Beauty of Joseon är också riktigt bra, använder två serum från dom nu och tycker verkligen om deras solskydd. Kör dock på Cosrx's aloe vera solskydd just nu då det varit bra pris på den varje gång jag köpt nytt.
Klairs har jag bara bra erfarenhet av men kan tycka att de är lite väl dyra i förhållande till t.ex. Cosrx. Deras oljerengöring räcker en evighet och trots att jag tycker att jag inte snålar så vet jag inte om jag kommer att få slut på den innan utgångsdatum. Rich Moist Soothing Cream är riktigt härlig som nattkräm.

Även om det inte är koreansk hudvård så kan jag varmt rekommendera Naturie Hatomugi som finns på bland annat Apotea. Använder deras Essence som toner/ansiktsvatten (sambon använder den efter rakning) och ansiktsgelen är så härligt.
Citera
2023-02-22, 12:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Vad är det som är så speciellt med just koreansk hudvård?

Citera
2023-02-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Cosrx är helt klart mitt favoritmärke, deras Salicylic Acid Daily Gentle Cleanser och Advanced Snail 96 Mucin Power Essence klarar jag mig inte utan.
Beauty of Joseon är också riktigt bra, använder två serum från dom nu och tycker verkligen om deras solskydd. Kör dock på Cosrx's aloe vera solskydd just nu då det varit bra pris på den varje gång jag köpt nytt.
Klairs har jag bara bra erfarenhet av men kan tycka att de är lite väl dyra i förhållande till t.ex. Cosrx. Deras oljerengöring räcker en evighet och trots att jag tycker att jag inte snålar så vet jag inte om jag kommer att få slut på den innan utgångsdatum. Rich Moist Soothing Cream är riktigt härlig som nattkräm.

Även om det inte är koreansk hudvård så kan jag varmt rekommendera Naturie Hatomugi som finns på bland annat Apotea. Använder deras Essence som toner/ansiktsvatten (sambon använder den efter rakning) och ansiktsgelen är så härligt.

Väldigt intressant läsning, jag tackar så gott. Ska genast kolla upp nämnda märken. Klairs är helt klart för dyrt, lönar sig inte med den typen av hudvård för min del (även om deras rengöringsolja är otrolig)
Citera
2023-02-22, 12:31
Medlem
Undrar också.

Det enda jag snappat är att koreansk hudvård verkar handla om att bleka huden så mycket som möjligt utan att säga det rent ut. Döljs under beskrivningar som "clarifying", "brightening".

Hudblekning är ingen bra idé. Innefattar alltid syror, och syror gör huden tunnare.
Citera
2023-02-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad är det som är så speciellt med just koreansk hudvård?

Bra fråga Carl. I korta drag är det väl främst ingredientvalet som skiljer den från västerländsk hudvård. Oftast är det fler steg också; upp emot 10 steg enligt google. En vanlig hudvårdsrutin ska inte behöva vara mer än 5.
Citera
2023-02-22, 12:35
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackebajzaren
Väldigt intressant läsning, jag tackar så gott. Ska genast kolla upp nämnda märken. Klairs är helt klart för dyrt, lönar sig inte med den typen av hudvård för min del (även om deras rengöringsolja är otrolig)

Ja, enda anledningen att jag inte testat någon annan är just att den räckt så länge. Ska köpa oljerengöringen från t.ex. Beauty of Joseon nästa gång.
Ett märke jag varit nyfiken på är Pyunkang Yul så blir nog något från dom i nästa beställning.
Jag köper oftast från två butiker i Nederländerna (väldigt snabb frakt) littlewonderland.nl och koreanskincare.nl.
Citera
2023-02-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Undrar också.

Det enda jag snappat är att koreansk hudvård verkar handla om att bleka huden så mycket som möjligt utan att säga det rent ut. Döljs under beskrivningar som "clarifying", "brightening".

Hudblekning är ingen bra idé. Innefattar alltid syror, och syror gör huden tunnare.

Ja, sånt ska man akta sig för att överanvända. Letar främst efter sk. "gwang" vilket innebär ungefär att huden ska återfuktas väldigt väl. Det ska efterlikna någon slags lyster inifrån kan man säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in