• 1
  • 2
2023-02-22, 10:58
Medlem
Förälder 1 arbetar 80%, förälder 2 hemma heltid med två barn.

Ingen erfarenhet av VAB på sex år. Barnens åldranden har gjort större krav på rörelse bland folk, vilket säkert medfört sjukdom i större omfattning än den vi är van vid.

Förälder 1 går till arbetet klockan 07.30 som vanligt. 08.30 vaknar förälder 2 och känner sig spysjuk. Svår diarre, magsmärtor, huvudvärk och frossa. Barnen friska och fartfyllda.

Förälder 2 hör av sig åt förälder 1 vid 9, och frågar om det inte vore lämpligt om hen kom hem.

Förälder 1 svarar: ska se om jag kan gå lite tidigare.

Arbetet är inte sånt som inte går att gå ifrån, men ändå viktigt.(vård, fartfylld klinik) Pengar finns så det räcker och blir över.

Hur tänker man? Hoppas informationen är tillräcklig för att ge upphov till diskussion. Har personligen en stund känt att arbetet kanske fått bli lite för viktigt, även om jag själv också kommer från en kultur där arbetet är viktigt som fan. Har ingen koll på bidragssystemen och hur de nyttjas/ska nyttjas, därav undran. Känns segt att ligga i sängen, med barnen hemma.

Tack
Citera
2023-02-22, 11:02
Kasta arbetet och gå hem till din sjuka familj, såklart.
Citera
2023-02-22, 11:05
Medlem
Katzyns avatar
Alltså knäckfrågan är väl vad det är för barn som är hemma där då? Eller jobbar förälder 1 helg?

I de allra flesta fall om det rör sig om barn i förskoleåldern eller tidiga skolåldern (sådana man behöver vabba med) så hade väl dessa troligtvis lämnats på förskolan eller skolan av förälder 1 på väg till jobbet. Även om inte hade jag nog lämnat skolbarn (skolplikt) som var friska, men det är klart att det inte känns helt 100 om det är just magsjukan man fått.

Har man FLERA barn som inte går på förskola ännu och förälder 2 är föräldraledig hade jag nog tyckt förälder 1 fått åka hem. Lite större barn i sena förskole eller tidiga skolåldern kräver ändå inte så mycket som absolut basnivå om man är hemma en dag och mår skit. Lättare tillsyn och att de får något att äta. Man ska vara riktigt riktigt dålig för att inte klara det över en dag. Men bebisar eller blöjbarn kräver desto mer och då kan det vara olämpligt att en förälder som knappt kan ta hand om sig själv ska ha dem själv. Särskilt om det är mer än ett barn.
Citera
2023-02-22, 11:09
Moderator
Maviels avatar
Alltså rent tekniskt får du lov att ta ut VAB om den andra föräldern som är hemma är sjuk och inte kan ta hand om barnen.

Om du tänker moraliskt - så har jag väl varit lite som du när barnen var små och ammat och skött om sjuka ungar medan jag själv varit svimfärdig av magsjuka. Det är fan många gånger tuffare att gå hemma än vad det är och gå till jobb. Inget jobb tackar dig för att du tar ut dig själv men dessa åren får du inte tillbaka. Uttrycker hemmaföräldern att den inte fixar det så gå hem och hjälp henne och ta hand om barnen så hon kan krya på sig.

Det hade vi gjort om vi hade kunnat göra om.
Citera
2023-02-22, 11:24
Medlem
Barnen är nästan fyra och sex. Jag är man.
Citera
2023-02-22, 11:30
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund

Barnen på fyra och sex går inte i förskola eller skola?
Citera
2023-02-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Det stämmer. Förstår om inte heller det framgick med önskvärd tydlighet.
Citera
2023-02-22, 11:37
Citat:
Spendera varenda sekund du kan med barnen och var positiv. Plötsligt har de sina egna liv och du blir utanför, ensam med din fru efter 20 års vana att ha barnen omkring er. Lovar att du kommer att sakna den tid du har nu, redan om 9-10 år. Din tillgivenhet och attityd styr dessutom den kontakt du har med barnen när de är vuxna, den formar dem. Passa på och gör allt av vad som kan vara den bästa tiden i ditt liv. Skit i jobbet, det skiter i dig.
Citera
2023-02-22, 11:37
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Det stämmer. Förstår om inte heller det framgick med önskvärd tydlighet.

Okej, tja, det beror väl i så fall helt på hur dålig föräldern är och hur skötsamma de där barnen är. De är ju inte jättesmå, så det är inte helt självklart att de behöver jättemycket omvårdnad, de kan möjligtvis sysselsättas med film och spel på paddor, sexåringen kan instrueras att köra ett par billys panpizza i micron eller liknande osv.

Men det är klart är föräldern helt väck så att den inte kan ha ens den mest basic tillsyn till barnen eller om det är två sjövilda ungar som kommer tända eld på gardinerna om man vänder blicken från dem en sekund så är det väl bättre att andra föräldern kommer hem.

Tycker överlag att formuleringen att "pengar är inget problem" är lite märklig i sammanhanget. Om pengar inte är ett problem varför jobbar förälder 1 alls, för sitt nöjes skull eller? I så fall kan denne gott åka hem. I de flesta familjer hade dock pengar varit ett stort problem om bara en person i ett hushåll på fyra personer jobbar, och bara 80%.

Det här verkar ju på det hela taget som en extremt osannolik och ovanlig familjesituation, där barn som omfattas av allmän förskola är hemma på heltid, där hemmavarande förälder sover halva dagen, och där pengar inte är ett problem trots att bara en person jobbar inom vården på 80%. Så jag vet inte om det riktigt går att diskutera på något allmänt sätt.
Citera
2023-02-22, 11:39
Citat:
Med smittorisk håller sunda människor sina ungar hemma.
Citera
2023-02-22, 11:40
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Med smittorisk håller sunda människor sina ungar hemma.

Fast om föräldern inte vet att den är sjuk förrän frammåt 9 så har ju barnen redan lämnats vid den tiden.
Citera
2023-02-22, 11:49
Medlem
Citat:
Fast om föräldern inte vet att den är sjuk förrän frammåt 9 så har ju barnen redan lämnats vid den tiden.

Med formuleringen att pengar inte är ett problem, så menade jag en tillräcklig mängd för att det inte borde spela någon roll i min partners beslut. Förstår om det låter konstigt, men det finns faktiskt fördelar med den här praktiska lösningen. Vi planerar vad vi köper i ganska hög utsträckning, gjort så sedan 2017. Det blir pengar över, över tid.

Jag sover inte, jag ligger i sängen med sovrumsdörren öppen. De sköter sig bra, men det hade nog varit skönt med en kompis här. Så att barnen ser hur man gör, om nån är sjuk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in