Citat:
Ursprungligen postat av
CS128
Absolut. Produktionen kan styra vilken reality som helst att verka helt annorlunda för tittarna än vad deltagarna själva har upplevt sin tid på plats. Vissa saker utesluts helt, klipps bort och vi tittare drar andra slutsatser än vad som verkligen har hänt mellan deltagarna. Inte undra på att vi sedan sitter och försöker dra egna slutsatser och scenarier - en del nära sanningen och en del totalt ut i det blå! Det är ju verkligen lätt att sitta hemma i soffan och vid tangentbordet och skriva om deltagarnas personligheter (fast vi inte känner dem alls) och hur de borde ha gjort osv. när vi inte får se helheten och när mycket är bortklippt.
Vi känner dem tillräckligt. Det som visas upp är nog för att forma sig en uppfattning om en person.
Det är ju inte så att de helt redigerar om en persons karaktär och gör den till helt motsatt än vad den är. Dessutom, det är just när man befinner sig i en svår situation som man prövas som mest.
Därav att det är mer troligt att se folks rätta jag under såna här omständigheter än på en arbetsplats eller familjemiddag.
Grunden hos en person framkommer alltid oavsett redigering. Det är inga skådespelare trots allt utan riktiga människor. Man kan bedöma hur de talar och uttrycker sig, hur de formulerar sig, om de beter sig med klass och stil osv. Här har vi sett hur pakten skriker könsord, kommer med tillmälen, hånflinar, snackar skit, har dålig moral osv. Det är karaktären, grunden, som kommer fram. Då spelar det ingen roll om en scen eller flera klipps bort, man har redan sett vad de går för, vad de är kapabla till.
Utstrålning går igenom rutan, om en person har "bra" eller "dålig" energi likaså.
Jag är helt övertygad om att de människor som jag uppfattar som falska och vidriga i detta program, att jag tyckt detsamma om dem om jag behövt ha dem runt mig på en arbetsplats eller dylikt.
Det hade kanske tagit längre tid för dem att visa sina sidor men man får alltid ett första intryck, det går snabbt och är väldigt sällan fel. Tror aldrig att mitt första intryck av en person varit felaktigt faktiskt. Även personer man ogillat från tv har det sen framkommit skandaler och avslöjanden kring osv. Man får en viss känsla för personen helt enkelt... men alla kanske inte har min fantastiska iakttagelseförmåga och omdöme
Som jag sagt innan, det finns en tendens, hos både deltagare och tv-tittare att släta över folks dåliga beteende och bara se det som "ett tv-program". Man vill inte se människor som "onda" eller kapabla till ondska. Själv skiljer jag inte på sak och person utan människor är sina handlingar och måste stå för dem, oavsett om de filmas eller ej. Du kan ha flera kilometer bortklippt material på t ex Chris, det kommer inte att ändra min uppfattning om honom som en lågt stående människa av värsta sort.
Han har visat vem han är, hur tydligt som helst.