Citat:
Ursprungligen postat av
jonasjebemti
Tack för svaren. Jag lutar åt att casha lägenheten och kommer då ha 1 msek att placera samt ett par hundra k i "nödfall".
En sak jag fortfarande undrar är: allt annat identiskt (månadslön och ekonomisk situation), kommer det att vara lika "lätt" för mig att ta bostadslån om ett par år mot min helt betalda lägenhet? Eller ser banker annorlunda på bostadslån vid köp kontra belåning av redan betalt lägenhet, för att investera?
Kan du casha lägenheten och ändå få ca 1 msek kvar så låter det ju onekligen bra.
Själv gillar jag tanken på att vara skuldfri men ett alternativ skulle vara att du tar ett lån på 1 miljon - lägre än det brukar de flesta banker ge lite sämre ränta på då man blir för liten kund.
Du kan räkna baklänges, säg att i worst case scenario så blir det som mest 7% ränta så innebär det ca 6000 kr i utgift innan ränteavdrag, har du då 30 k efter skatt så utgör alltså ränteutgiften 20% av din disponibla inkomst vilket inte är jättemycket, men det är ju självklart upp till dig hur mycket du är bekväm att lägga på bostaden per månad. Vet inte hur hög avgift du har och hur andra kostnader är.
Men för 2 miljoner får du tex 10 000 Investor aktier som i år skulle ge 33 000 i utdelning. Tar det bara som exempel, du borde köra mycket mer diversifierat såklart, men att starta en utdelningsportfölj på 2 istället för 1 miljon gör att du är mycket närmare den gräns då det blir ett självspelande piano och du kan leva på utdelningar i framtiden, tex när du är 50 och känner att du inte vill vara löneslav längre.