• 1
  • 2
2023-02-21, 18:37
Medlem
357.Magnums avatar
Hej, jag har ett bredbandsabonnemang med 100/100 hastighet men ingen router ännu. Jag kan inte se min fiber-koppar konverterare men jag antar att den sitter bakom panelporten som är märkt inkommande. Jag försöker i väntan på min router koppla mitt xbox direkt mot inkommande men kan inte ansluta. Är det så att man måste hämta länken från en router? Annars är det ju något fel på min fiberinstallation
Citera
2023-02-21, 18:42
Medlem
Det beror på leverantör men i de flesta fall behövs ingen router för att det ska fungera. Däremot är det att rekommendera en brandvägg eller kombinerad router/brandvägg för säkerheten. Men nätverket borde i de fleta fall fungera med dator direkt inkopplad.
Citera
2023-02-21, 20:23
Medlem
Hra du prövat att koppla till typ utgående eller något? Inkommande låter mer som inkommande WAN > LAN.

Det kan ju också vara så att det inte finns någon aktiv anslutning ännu beroende på vilken operatör du har. Router behövs inte men router skickas oftast separat/har ingenting med om ditt bredbandsabonnemang är aktiverat.
Citera
2023-02-21, 22:18
Medlem
Säker på att det är en router?, beroende på leverantör och fastighet så kan det vara ett kabelmodem med inbyggd routerfuntion du behöver.

Hur ser uttaget ut där du kopplar in dig ?, vilken leverantör ?
Citera
2023-02-22, 02:24
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Hej, jag har ett bredbandsabonnemang med 100/100 hastighet men ingen router ännu. Jag kan inte se min fiber-koppar konverterare men jag antar att den sitter bakom panelporten som är märkt inkommande. Jag försöker i väntan på min router koppla mitt xbox direkt mot inkommande men kan inte ansluta. Är det så att man måste hämta länken från en router? Annars är det ju något fel på min fiberinstallation

Hej,

Är ingen expert här.

Men läste förut att när det gäller datorer så ska man ha en router.

Det går utan men det blir inte rätt.

Man får inget skydd plus att har man fler datorer kan endast en dator få tillgång till nätverket utan router.

Så svaret är nog ja du ska nog ha en router.

Man kan väl se det som att routern här är modemet man hade förr så att säga.

Men det kanske kan gå utan.

Mvh
Citera
2023-02-22, 02:29
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Och som någon annan sade.

Det kan hända att du måste ringa din internetleverantör så att de kan aktivera en inställning i routern (de gör inställningen hos sig som gör att din router kan ta emot internet som den ska).

Mvh
Citera
2023-02-22, 04:43
Nej du behöver ingen router men det är väl trevligt att kunna ha "fri" surf på telefonen och ev gäster som vill ansluta osv. Vissa bolag kräver extra summor för att få en router och då brukar jag skippa det och enbart köra en lankabel från fiber uttaget in i datorn.
Citera
2023-02-24, 06:24
Medlem
PeterNosters avatar
Från en del leverantörer får man 5 IP-adresser t.ex Bredbandsbolaget.
Då behöver du bara en switch om du har fler än en dator. Har du fler än 5 behöver du en router.

Routern skyddar ju också ditt nätverk men det skyddet kan du ju ha som programvara i varje dator istället
Citera
2023-02-24, 12:13
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Från en del leverantörer får man 5 IP-adresser t.ex Bredbandsbolaget.
Då behöver du bara en switch om du har fler än en dator. Har du fler än 5 behöver du en router.

Routern skyddar ju också ditt nätverk men det skyddet kan du ju ha som programvara i varje dator istället
Bredbandsbolaget finns väl inte längre och jag är tveksam till att man får 5 publika ip-adresser. Svarta får man ju så många man vill och normalt är 254.
Citera
2023-02-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Bredbandsbolaget finns väl inte längre och jag är tveksam till att man får 5 publika ip-adresser. Svarta får man ju så många man vill och normalt är 254.

Telenor tog över Bredbandsbolaget. Jag har får i alla fall använda flera publika IPv4-adresser med mitt telenorabonnemang.

Och du kan använda alla privata IPv4-adresser om du vill d.v.s. 16777216 adresser i 10.0.0.0/8, 1048576 adresser i 172.16.0.0/12, 65536 adresser i 192.168.0.0/16, totalt 17891328 adresser.
Citera
2023-02-24, 13:28
Moderator
rancors avatar
Citat:

Ibland har leverantören flera olika vlan för att separera tjänster så som TV, telefoni och Internet. Det kanske inte är så lätt att bara koppla in sig innan routern finns där då det är svårt för oss att säga exakt vad som behövs utan att veta alla tekniska detaljer
Citera
2023-02-24, 14:23
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Telenor tog över Bredbandsbolaget. Jag har får i alla fall använda flera publika IPv4-adresser med mitt telenorabonnemang.

Och du kan använda alla privata IPv4-adresser om du vill d.v.s. 16777216 adresser i 10.0.0.0/8, 1048576 adresser i 172.16.0.0/12, 65536 adresser i 192.168.0.0/16, totalt 17891328 adresser.
Telenor tog väl bort möjligheten till att ens betala för en extra ip4 adress för några år sedan. Det är brist på ip4 och att få 5 st. måste vara unikt. Vore bra om du kunde tala om vilken leverantör som "Från en del leverantörer får man 5 IP-adresser t.ex Bredbandsbolaget." för då byter jag leverantör till dom direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in