Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-21, 01:12
  #13
Medlem
Clint Ruins avatar
Du behöver en iExpand: https://www.amazon.se/-/en/SanDisk-i...ps%2C79&sr=8-1
Citera
2023-02-21, 02:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Du behöver en iExpand: https://www.amazon.se/-/en/SanDisk-i...ps%2C79&sr=8-1


Fasen också! Läst massa recensioner. hälften som köpt Ixpand menar att stor del av bilderna faktiskt inte laddas upp, eller att det laggar. Verkar ju vara en rätt dyr sticka så surt om man beställer hem och den inte funkar som den ska!

Har du erfarenhet av den? Isåfall från vilken hemsida?
Citera
2023-02-21, 02:29
  #15
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHolm.
Tragiskt nog vill Iphone göra allt för att sätta käppar i hjulet……Om det vore så väl med Iphone
Det ska väl gå? Har ingen iPhone själv, men jag hjälpte en granne att föra över bilder till hennes Windows-dator när hennes telefon var full.

Transfer photos and videos from your iPhone or iPad to your Mac or PC
https://support.apple.com/en-us/HT201302
Citera
2023-02-21, 02:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det ska väl gå? Har ingen iPhone själv, men jag hjälpte en granne att föra över bilder till hennes Windows-dator när hennes telefon var full.

Transfer photos and videos from your iPhone or iPad to your Mac or PC
https://support.apple.com/en-us/HT201302


Import to your Mac
You can import photos and videos to your Mac by connecting your device to your Mac. However, if you use iCloud Photos, then you don't need to import.

To import to your Mac:

Connect your iPhone or iPad to your Mac with a USB cable.
Open the Photos app on your computer.
The Photos app shows an Import screen with all the photos and videos that are on your connected device. If the Import screen doesn't automatically appear, click the device's name in the Photos sidebar.
If asked, unlock your iOS or iPadOS device using your passcode. If you see a prompt on your iOS or iPadOS device asking you to Trust This Computer, tap Trust to continue.
Choose where you want to import your photos. Next to "Import to," you can choose an existing album or create a new one.
Select the photos you want to import and click Import Selected, or click Import All New Photos.





// Eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme för att föra över bilderna på min mac är den enda anledningen att föra över det på USB minnet. Problemet är att det inte går att föra över bilderna till minnet. Det vill inte gå hur jag än försöker. Kanske är det som så att det var smidigare just p.g.a att det var Windows? Att de med flit gjort det svårt för Mac-datorer för att föra över smidigt?

Har du möjlighet att kika om du kan före över till Mac-dator så vore det tacksamt, kanske finner du en väg jag inte kommit på tidigare.
Citera
2023-02-21, 02:49
  #17
Medlem
BackToHegels avatar
Så din iPhone är full och din Apple-dator är full, men ditt 64 GB USB-minne är tomt?

Går det inte att föra över säg 32 GB från din dator till USB-minnet, därmed frigöra 32 GB på datorn, föra över 32 GB bilder till datorn osv?

Känns som du behöver skaffa lite mer utrymme. En extern hårddisk kanske? Här sitter jag med flera 14 TB-diskar i servern samt helt gäng externa diskar i alla möjliga storlekar. Vad kostar en extern disk på några TB? Jag har flera små 2,5" WD-diskar på 4-5 TB som jag köpt för omkring tusenlappen styck när det varit deal.
Citera
2023-02-21, 05:33
  #18
Medlem
Du borde verkligen prata med någon som kan IT... Låter som om du lallar.
Citera
2023-02-21, 06:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHolm.
Verkar vara lättare sagt än gjort, någon ängel som kan tänka sig hjälpa undertecknad? Förstår att Apple vill göra allt i sin makt att man ska betala för Icloud utrymme- men jag som tillhör gamla skolan vill hellre pröva den längre vägen, via ett USB minne. USB:t är på 64 gb och jag vill få över 60 gb bilder. Jag gissar att jag behöver en mellanhand? För visst går det inte att föra över bilderna från Itunes-albumet?

På förhand stort tack för er som vägleder mig rätt!

Lasse

Citat:
Ursprungligen postat av LasseHolm.
Tragiskt nog vill Iphone göra allt för att sätta käppar i hjulet……Om det vore så väl med Iphone


För det första tycker jag du ska börja med att sluta skylla på iPhone/Apple för att du själv gör fel, t ex kunde du kollat upp fakta först innan du kutade och köpte ett USB-minne. Det är nämligen busenkelt att föra över bilder från iPhone till dator. Vilket du kan de i länken nedan

Din trådstart är en smula luddig…

Vad exakt är det du vill göra…?
Är det att du har en massa bilder i appen Bilder på din iPhone, 60GB, som du knäppt med din iPhone? Och dessa har du problem med att föra över från din iPhone till din dator?

Här har du en länk med info om en massa enkla sätt att överför bilder från iPhone/iPad till dator (Mac eller Win)

https://support.apple.com/sv-se/HT201302

Jag rekommenderar dig starkt att använda iCloud, även om det kan kosta en slant i månaden, men fördelarna är många, samt appen Bilder i Mac/iPhone

•Bilder du tar med din iPhone förs automatiskt över till iCloud och din dator (man kan välja om detta ska ske med mobildata eller Wifi, eller bara när man har Wi-Fi) och kan ses på alla enheter som har tillgång till ditt AppleID, eller t ex familjemedlemmar som du aktivt delar bilder med
•Bilderna är säkerhetskopierade så länge de ligger på iCloud
•Bilder/filmer är lätt sökbara
•Du kan se på en karta var bilderna är tagna
•Det skapas automatiskt minnen etc till dig där relevanta bilder samlas och visas för dig.
•Du kan skapa en massa album
Etc etc etc, läs i länken om det

https://support.apple.com/sv-se/guid...ht6d60b524/mac

https://support.apple.com/sv-se/photos

Om utrymmet börjar ta slut i iCloud så kan du i Bilder lätt skapa flera olika Bibliotek där du samlar en massa bilder/album/mappar och sen exporterar hela det klabbet över till en extern disk. Då kan du i princip lagra obegränsat med bilder/filmer. Och när du ska se på just dessa externt lagrar bilder/filmer så kopplar du in den disken till datorn, klickar på appen Bilder på den externa disken, och allt visas på datorn. Här ska man dock tänka på att man har ett specifikt ”Systembibliotek” som är det viktigaste biblioteket då det är bara det som är angivet för att automatiskt synka med iCloud.

Men, oavsett vilket bibliotek av Bilder du startat och öppnat, så kan du där välja bilder/filmer och göra en massa med dessa, t ex exportera dem till andra media etc.

De olika lagringsplanerna på iCloud kostar

5GB =gratis

Sverige (SEK/mån)
50 GB: 9 SEK
200 GB: 29 SEK
2 TB: 89 SEK

Självklart vill Apple tjäna pengar, men enkelheten och fördelarna de erbjuder med servicen iCloud är enligt mig väl värd pengarna, och nog fan slösar väl de flesta av oss bort minst 30kr/m utan att ens veta om på vad…? Så varför inte lägga det på nåt viktigare…

Jag personligen har över 100 000 bilder på mitt iCloud, och betalar för 2,2TB
Citera
2023-02-21, 06:57
  #20
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHolm.
Verkar vara lättare sagt än gjort, någon ängel som kan tänka sig hjälpa undertecknad? Förstår att Apple vill göra allt i sin makt att man ska betala för Icloud utrymme- men jag som tillhör gamla skolan vill hellre pröva den längre vägen, via ett USB minne. USB:t är på 64 gb och jag vill få över 60 gb bilder. Jag gissar att jag behöver en mellanhand? För visst går det inte att föra över bilderna från Itunes-albumet?

På förhand stort tack för er som vägleder mig rätt!

Lasse
Om du vill använda ditt USB minne direkt till din iPhone så behöver du Lightning till USB-kameraadapter. Denna adapter är avsedd för att importera bilder från digitalkamera till iPhone. Men det går också att kopiera filer från iPhone till USB minne.
Men enklast är att importera bilder från iPhone till dator på samma sätt som man gör med digitalkamera och mobiltelefoner.
Vad menar du med ”iTunes-albumet”?
Vilken annan fotograferingsapparat kan du använda med USB minne?
https://support.apple.com/sv-se/HT201302#importpc
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-02-21 kl. 07:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback