• 1
  • 2
2023-02-20, 18:48
Medlem
Apkonsts avatar
Detta är något jag stött på vid ett flertal tillfällen. En äldre kvinna som jobbat på samma arbetsplats i 30-50 år och vägrar släppa sin position. Ibland blir det till och med så att dessa kvinnor återvänder efter pension. Sätten för detta kan variera, ibland så går hon in och jobbar någon dag i veckan, ibland rör dig sig om att hon besöker den före detta arbetsplatsen flera gånger i månaden. Jag har till och med stött på en pensionerad kvinna som deltog på alla firmafester. Ofta har denna person tillskansat sig speciella privilegium genom sin senioritet, t.ex. att ingen säger emot henne.

Hur som helst så måste det väl vara fler som stört sig på detta? På många arbetsplatser idag stannar yngre personer ofta inte mer än 5-6 år, och sedan går vidare. Då blir det jättekonstigt när man bygger upp ett team som ska fungera, sedan måste man ändå dras med Ulla som varit receptionist på företaget sedan 70-talet och därför inte får bli ifrågasatt. Ofta med argumentet att de har mycket erfarenhet, men det brukar sägas att 10 000 timmar är det som krävs för att bli expert på något, och 10 000 arbetstimmar är bara 5 år. Allt därefter är bara repetition.
Citera
2023-02-20, 18:54
Medlem
lcvelys avatar
Ohja, igenkänningsfaktor 100. Hade under min studietid en handledare på min VFU-plats som jobbat där since forever. Under tiden jag var student diggade jag henne som fan eftersom hon hade bra erfarenhet. När jag sen kom ut i arbetslivet blev jag kollega med henne och insåg vilken hagga hon var. Hon styrde stället med järnhand och ingen annan än hon fick bestämma eller ge nya idéer. Varför är alltid dessa kärringar så jävla rädda för nytänk och nya idéer till en arbetsplats? Det året mådde jag verkligen skit, sen gick hon i pension som ur var. MEN exakt som du skriver, hon kom tillbaka som vikarie inte långt efter. Då hade vi verkligen ändrat på ALLT, möblering, regler, strukturer mm. Hon blev helt galen och det var underbart att bevittna då hon inte längre hade ett piss att säga till om Nu är det jag som styr och ställer med henne när hon kommer in och vikarierar med mig. Helt jävla fantastiskt!
Citera
2023-02-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Detta är något jag stött på vid ett flertal tillfällen. En äldre kvinna som jobbat på samma arbetsplats i 30-50 år och vägrar släppa sin position. Ibland blir det till och med så att dessa kvinnor återvänder efter pension. Sätten för detta kan variera, ibland så går hon in och jobbar någon dag i veckan, ibland rör dig sig om att hon besöker den före detta arbetsplatsen flera gånger i månaden. Jag har till och med stött på en pensionerad kvinna som deltog på alla firmafester. Ofta har denna person tillskansat sig speciella privilegium genom sin senioritet, t.ex. att ingen säger emot henne.

Hur som helst så måste det väl vara fler som stört sig på detta? På många arbetsplatser idag stannar yngre personer ofta inte mer än 5-6 år, och sedan går vidare. Då blir det jättekonstigt när man bygger upp ett team som ska fungera, sedan måste man ändå dras med Ulla som varit receptionist på företaget sedan 70-talet och därför inte får bli ifrågasatt. Ofta med argumentet att de har mycket erfarenhet, men det brukar sägas att 10 000 timmar är det som krävs för att bli expert på något, och 10 000 arbetstimmar är bara 5 år. Allt därefter är bara repetition.

Skulle det vara unikt för kvinnor menar du, el är det ok med män som stannar?
Numera börjar många arbetsgivare värdera äldre annorlunda just av de skäl du tar upp, de stannar och är lojala, de ska inte bilda familj och vara borta en massa pga barn osv. Få arbetsgivare ser positivt på att folk slutar efter några år med kostsamma rekryteringsprocesser och upplärning som följd.
Citera
2023-02-20, 19:04
Medlem
Att pensionärer återkommer efter ett tag (när de tycker det var tråkigt att gå hemma) och jobbar en dag i veckan eller kan stötta upp vid behov (sjukdom, tillfälliga toppar etc) är inte ovanligt. Snarare jäkligt smart av företaget att ha en seniorpool att kalla in när det behövs.

Men att besöka arbetsplatsen "flera gånger i månaden" låter helsjukt, fan vad lack man blivit på Gösta eller Gerda som "tittar in och kollar så ni sköter er" i tid och otid. Ett besök inom ett år kan vara okej...men inte mer än så !

Även att bli bjuden på julmiddagar långt efter pensionen, då är det nog mer än en anställning bakom (ex vis att personen fortsatt är god vän med chef på fritiden...eller att de haft i hop det vid sidan om )

Min egen erfarenhet är att det mer är "gubbarna" än "tanterna" som saknar sina jobb.
Citera
2023-02-20, 19:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Hur som helst så måste det väl vara fler som stört sig på detta? .
Stört mig?
Oh nej.
Hos oss arbetar en kvinna som är 72 år som kom tillbaka från pensionen.
Två dagar i veckan.
Hon gär ett kanonjobb och är bra att ha med.
klart hon är med på julbordet.
Finns inget att störa sig på.
Citera
2023-02-20, 19:07
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Slave mindset, kvinnor lyder både mer och i ännu längre utsträckning än vad män gör.
Citera
2023-02-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Slave mindset, kvinnor lyder både mer och i ännu längre utsträckning än vad män gör.
Skulle gissa på en översittare där hemma eller alibi för att träffa en gammal älskare.
Citera
2023-02-20, 19:36
Medlem
fellowvessels avatar
Min morfar tog ledigt 1 dag i sitt liv, för att alla andra gjorde det, så de inte skulle stå i dålig dager. han började jobbba när han var runt 10. Jämför med dagens kår där de tar sjukledigt varannan vecka för att gå på konsert eller bara vill ligga med mobilen & dricka oboy & äta edibles & klaga på att deras chicken nuggets är kalla.
Citera
2023-02-20, 19:38
Medlem
Apkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Numera börjar många arbetsgivare värdera äldre annorlunda just av de skäl du tar upp, de stannar och är lojala, de ska inte bilda familj och vara borta en massa pga barn osv. Få arbetsgivare ser positivt på att folk slutar efter några år med kostsamma rekryteringsprocesser och upplärning som följd.

Män som t.ex. står och sorterar lådor på ett lager hela arbetslivet är bara tragiskt. När män stannar kvar på en arbetsplats i över 30 år så rör det antingen sig om att de inte klarar mer än en simpel repetitiv arbetsuppgift, eller att arbetsplatsen i sig har stor möjlighet till utveckling (att du t.ex. börjar som säljare och sedan blir chef), och då är det bara rent tekniskt samma arbetsplats. Män stannar alltså inte på samma sätt som kvinnor gör. Kvinnor stannar genom att bygga en relation till de flesta på arbetsplatsen, sedan använda detta för att tillskansa sig makt och en plats i den sociala hierarkin.

Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123

Ja, jag har också märkt att kvinnor är betydligt mer benägna att stanna på grund av att de vill lyda arbetsgivaren.
Citera
2023-02-20, 19:41
Medlem
Apkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Stört mig?
Oh nej.
Hos oss arbetar en kvinna som är 72 år som kom tillbaka från pensionen.
Två dagar i veckan.
Hon gär ett kanonjobb och är bra att ha med.
klart hon är med på julbordet.
Finns inget att störa sig på.

Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Min morfar tog ledigt 1 dag i sitt liv, för att alla andra gjorde det, så de inte skulle stå i dålig dager. han började jobbba när han var runt 10. Jämför med dagens kår där de tar sjukledigt varannan vecka för att gå på konsert eller bara vill ligga med mobilen & dricka oboy & äta edibles & klaga på att deras chicken nuggets är kalla.

Ni båda missuppfattar tråden. Det handlar inte om alla som stannat på en arbetsplats länge. Det handlar specifikt om kvinnor som skapat en social position på ett företag, och företaget blir aldrig av med dem trots att de gör ett mediokert jobb. Det är typen som drar upp att hon minsann varit med sedan 1989 och därför vet hon bäst varför man ska göra si eller så.
Citera
2023-02-20, 20:04
Medlem
Anniaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken

Du har så rätt i det du skriver äldre Vabbar inte och är oftast friska.
Citera
2023-02-20, 20:26
Medlem
Det är ju roligt att folk kan stanna så länge på en arbetsplats i dagens samhälle där allt går mot en gigekonomi där man jämt ska vara på sin vakt o ta påhugg och där man snabbt byts ut vid enklare arbeten då lönebidraget tar slut för arbetsgivaren.

Men för o svara på din fråga så kan det inte vara så att när folk börjar bli i åldern då man skaffar stora kostander så som barn/hus etc är det inte då man ofta väljer o stanna kvar på samma jobb för tryggheten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in