Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-21, 10:09
  #13
Medlem
santos_devilles avatar
Vill inte vara sån, men när jag och mitt ex tog lön så räknade dom på om vi skulle klara en ränta på 8 eller 9%. Detta var många år sedan men jag hoppas bankerna fortsätter med detta innan de beviljar ett 8 miljoners lån till en busschaufför och en frisör.
Citera
2023-02-21, 10:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Du gör ett stort misstag här.

Svenskar har en enormt hög skuldkvot(skuld kontra inkomst). Bland de högsta i världen.

Faktum är att räntan på 5% idag är värre än räntan på 10% 1995 då skuldkvoten var hälften. Därför att övriga kostnader ökat så pass mycket idag(el exempelvis).

Jag förutser att den räntan som vi nu ser helt enkelt inte är hållbar någon längre tid. Kommer bli total-haveri/sättning i ekonomin.

Klart att det kommer att påverka ekonomin. Många får dra ner på utgifter och arbeta med balansräkningen under några år. Tror inte att det kommer att bli så illa som vissa tror men klart att ekonomin kommer att påverkas.

Vidhåller dock att 5% fortfarande är att betrakta som lågt. Omvärlden skiter i att svenskarna är högt belånade och höjer sina räntor. Riksbanken kommer att följa efter då kronan måste försvaras.

Om det är hållbart eller inte spelar mindre roll. Rent krasst tror jag aldrig ett lands ekonomi är "hållbar" då politik till sin natur är kortsiktig och antigen sysslar med att stoppa huvudet i sanden och ignorera problem; eller handla i panik och fatta korkade beslut som förvärrar de kriser som redan blivit omöjliga att blunda för.
Citera
2023-02-21, 11:47
  #15
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Klart att det kommer att påverka ekonomin. Många får dra ner på utgifter och arbeta med balansräkningen under några år. Tror inte att det kommer att bli så illa som vissa tror men klart att ekonomin kommer att påverkas.

Vidhåller dock att 5% fortfarande är att betrakta som lågt. Omvärlden skiter i att svenskarna är högt belånade och höjer sina räntor. Riksbanken kommer att följa efter då kronan måste försvaras.

Om det är hållbart eller inte spelar mindre roll. Rent krasst tror jag aldrig ett lands ekonomi är "hållbar" då politik till sin natur är kortsiktig och antigen sysslar med att stoppa huvudet i sanden och ignorera problem; eller handla i panik och fatta korkade beslut som förvärrar de kriser som redan blivit omöjliga att blunda för.
Givetvis är det inte hållbart att fortsätta att bedriva nollränta eller nära det med dagens ekonomiska system. Se på Japan, de är väl en av de få länder som sitter i en ännu värre rävsax än Sverige. 5% där hade innehurit total krasch. Det är därför de inte ens vågar höja till 1%!

Att applicera andra länders räntor på Sverige och tro att det kommer fungera bra utan att hamna i svår lågkonjunktur är helt enkelt inte realistiskt och rent av korkat.
Citera
2023-02-21, 12:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Att applicera andra länders räntor på Sverige och tro att det kommer fungera bra utan att hamna i svår lågkonjunktur är helt enkelt inte realistiskt och rent av korkat.

Det är heller inte särskilt smart att bara strunta i allt och låta kronan tappa ännu mer i värde. Finns nog ingen bra väg ut ur en skuldkris. Det kommer att svida hur man än gör.
Citera
2023-02-21, 14:41
  #17
Medlem
cazzofigas avatar
Kommer ihåg när jag på 80 talet hade 20+% ränta på mina lån Bara och jobba hårdare
och betala, fanns inte amorteringsfrihet på den tiden...
__________________
Senast redigerad av cazzofiga 2023-02-21 kl. 14:44.
Citera
2023-02-21, 16:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
Kommer ihåg när jag på 80 talet hade 20+% ränta på mina lån Bara och jobba hårdare
och betala, fanns inte amorteringsfrihet på den tiden...
hur var drivmedels, mat och elkostnader då i förhållande till lön?
Citera
2023-02-21, 18:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Du gör ett stort misstag här.

Svenskar har en enormt hög skuldkvot(skuld kontra inkomst). Bland de högsta i världen.

Faktum är att räntan på 5% idag är värre än räntan på 10% 1995 då skuldkvoten var hälften. Därför att övriga kostnader ökat så pass mycket idag(el exempelvis).

Jag förutser att den räntan som vi nu ser helt enkelt inte är hållbar någon längre tid. Kommer bli total-haveri/sättning i ekonomin.

Och vems ansvar är det om inte de som lånat?
Citera
2023-02-21, 18:41
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
hur var drivmedels, mat och elkostnader då i förhållande till lön?

Mat var relativt dyrt vad jag förstår, drivmedelskostnaderna var högre eftersom bilarna drog mer bränsle även om literpriset var lägre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback