• 1
  • 2
2023-02-18, 18:36
Medlem
JymdKjams avatar
En sportlovsvecka kostar numer 97 % av en genomsnittlig svensk månadslön FÖRE skatt, dvs ca 36 lax:

https://sverigesradio.se/artikel/ski...n-en-manadslon

Citat:
De senaste tio åren har en veckas skidsemester i Åre för fyra personer gått från att kosta drygt 20*000 kronor till närmare 36*000 kronor – nästan lika mycket som en genomsnittlig svensk månadsinkomst.

https://twitter.com/hallonsa/status/...NpHuDuYYV24-CQ

https://svt.se/nyheter/lokalt/jamtla...ubbelt-sa-dyra

Vad tycker vi om det? Rimligt? Får man valuta för pengarna? Om det här innebär någon slags status - när dyker adidaskillarna upp i pisten?

Observera att man givetvis måste betala med sin lön EFTER skatt. så ca 1,5 månadslöner går åt!
Senast redigerad av JymdKjam 2023-02-18 kl. 18:42.
Citera
2023-02-18, 18:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En sportlovsvecka kostar numer 97 % av en genomsnittlig svensk månadslön FÖRE skatt, dvs ca 36 lax:

Vad tycker vi om det? Rimligt? Får man valuta för pengarna? Om det här innebär någon slags status - när dyker adidaskillarna upp i pisten?

Observera att man givetvis måste betala med sin lön EFTER skatt. så ca 1,5 månadslöner går åt!
Fjällsemester har alltid varit dyrt, kostat mer än en vecka i solen. Hyra skidor, liftkort med mera. För att inte tala om vad det kostar att äta ute för en familj en vecka.
Citera
2023-02-18, 18:43
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:

https://svt.se/nyheter/lokalt/jamtla...ubbelt-sa-dyra

Det verkar dyrt, men det har la stockholmarna råd med? Det är väl ändå de som "äger" Åre?
Citera
2023-02-18, 18:45
Medlem
godboys avatar
Citat:

På sikt kommer det hela handla om tillgång och efterfrågan. Förr hade folk knappast råd att åka på skidsemester varje år plus sommarsemester. Tror vi kommer se ett antal konkurser för hotell och stuguthyrare men att det kommer stabilisera sig på sikt, kan nog vara så att många anläggningar och uthyrare inte kan förvänta sig några större vinster och då måste sänka priset för att ändå få dit folk då anläggningarna kostar pengar varesig de används eller ej.

Tror inte Åre kommer översvämmas av blattar då de inte gillar kyla.
Citera
2023-02-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
På sikt kommer det hela handla om tillgång och efterfrågan. Förr hade folk knappast råd att åka på skidsemester varje år plus sommarsemester. Tror vi kommer se ett antal konkurser för hotell och stuguthyrare men att det kommer stabilisera sig på sikt, kan nog vara så att många anläggningar och uthyrare inte kan förvänta sig några större vinster och då måste sänka priset för att ändå få dit folk då anläggningarna kostar pengar varesig de används eller ej.

Det är absolut utbud och efterfråga som har ställt till det hela. En tillräckligt stor del av svenskarna har råd att slänga bort 36 papp på lite skidåkning och after ski.

Nu har jag inte varit på skidsemester på många år, men jag har hört att det har blivit en hel del blattar på skidorterna också, precis som på finlandsfärjorna, som tidigare var fyllda med vita barnfamiljer och alkisar.
Citera
2023-02-18, 18:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Men efterfrågan ökar! Dels pga att Sveriges befolkning ökar mest i Europa. Dels för att kronan blivit en bananvaluta och hemester därmed blivit det enda realistiska.
Citera
2023-02-18, 18:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Det är absolut utbud och efterfråga som har ställt till det hela. En tillräckligt stor del av svenskarna har råd att slänga bort 36 papp på lite skidåkning och after ski.

Nu har jag inte varit på skidsemester på många år, men jag har hört att det har blivit en hel del blattar på skidorterna också, precis som på finlandsfärjorna, som tidigare var fyllda med vita barnfamiljer och alkisar.
Finlandsfärjorna har jag inte åkt sen 90 talet men det är säkert som du säger. Sen om man beger sig norr om Åre så är blattefrekvensen i princip noll än så länge. Men å andra sidan så kan jag ju bo billigt i de Lappländska fjällen då jag känner en del folk där.
Citat:
Men efterfrågan ökar! Dels pga att Sveriges befolkning ökar mest i Europa. Dels för att kronan blivit en bananvaluta och hemester därmed blivit det enda realistiska.
Ja, folk har inte råd att åka utomlands på samma sätt, men de har heller inte råd med hemester fullt ut då även det blivit dyrare. Men det kommer alltid finnas folk som har råd, frågan är bara om det är tillräckligt många för att kunna bedriva en verksamhet.
Citera
2023-02-18, 18:58
Medlem
fittslems avatar
Är det så dyrt så kan man lika gärna dra till alperna istället, om man bortser från flyg så lär det vara liknande priser.

Åre är överskattat.
Citera
2023-02-18, 19:05
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu

After ski ingår inte i kalkylen, om jag förstått det rätt.
Citera
2023-02-18, 19:05
Medlem
Rimligt och rimligt, det kostar så mycket för att de kan sälja det för så mycket, det är ju så marknaden fungerar. När efterfrågan någon dag viker kommer det också bli billigare igen.

Valuta för pengarna däremot, vettefan. Visst, för många så är dessa resor mycket viktigt att ha gjort med barnen, och det är väl därför man fortsätter. Men för 36 jävla TUSEN tycker jag man borde kunna hitta på något fetare. Skulle jag gissa misstänker jag att för den typen av pengar kan en vanlig småbarnsfamilj förmodligen dra till typ Zakopane eller någonstans i Karpaterna, bo på ett flott hotell istället för någon trång stuga med sunkiga skumgummimadrasser och äta som kungar på restaurang istället för att stå och steka falukorv i ett pentry utan köksfläkt.

Så bara för att testa gick jag in på snowtrex och hittade en resa till Zakopane på ett hotell där saker som bubbelpool, bastu, simhall, gym, lekrum ingår, 4 km till backe med lift och 50 meter till längdskidspår, frukost ingår och hahaha vafan "mot avgift på plats kan barnpassning ordnas" fan aldrig sett innan.... osv osv osv. 5000 kr för fem hotellnätter när jag sökte för två vuxna och två barn. Absolut, man ska ta sig dit också, men jag tror att för stor del av Sveriges befolkning tar det inte mycket längre till Zakopane än till Åre. Flyg Malmö-Krakow och så några timmar i bil, jämfört med att kasta tärning och SJ ska funka? Lätt val. Orkar inte leta upp vad liftkort kostar men en annan källa säger att de flesta ställen i regionen tar 400-600 kr/vecka. Så även om vi antar att det är så mycket som 1000 kr, och alla i familjen ska ha ett, så är vi uppe i 9000 kr för allt på plats, så vi har sinnessjuka 27 000 kr kvar till transport och två måltider per dag på plats.
Citera
2023-02-18, 19:20
Medlem
Sillsvins avatar
För det första har skidsemestrar alltid varit ”dyrt” för det andra vore det väl underligt om inte även skidbranchen drabbas av inflationen. Vad kostar det att driva en skidanläggning bara med elektricitet?

Kunde ju även framgått tydligare i artikeln att 36.000kr avser 4pers. Det handlar alltså om 9500kr per skalle, ingen överdriven summa med andra ord.
Citera
2023-02-18, 19:21
Medlem
Citat:

Därför delades lovveckorna upp tidigare hade alla samma vecka och då var det mindre utbud och priserna gick upp den veckan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in