2023-03-10, 00:26
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Börjar nu få lite mer koll på aktier och fonder.
Och tills jag lär mig ännu mer,så kommer jag fortsätta med fonder ,och hålla mig till en aktie bara.

Min aktie jag satsade på var African oil,och den har ,än så länge,varit väldigt lyckad för mig.11%+ sen start.sålde av mina aktier jag hade i nån bitcoin aktie när den hade lite + ,

Sen start ,med aktien och fonderna är jag hela 974kr +,😀
Som sagt,jag gör detta i långa loppet ,så jag har hopp det kan bli bra när lärt mig mer o mer om denna värld.

Vad tror ni om guldpriset,kommer de fortsätta öka,eller har vi nåt en peak och de kommer sjunka nu?
Har en del smycken,skräppguld ,om jag vill testa om det är 10/14/18/21/24, karat hemma,vart köper jag vad behöver för detta?eller ska jag lämna in de till nån guld försäljare ,går de köpa sånt testkit i nån butik ,eller beställa Amazon?

Själv spar jag mest i aktier och pensionssparar i fonder.

Varför väljer du aktier som knappt ger någon utdelning?

jag tycker ssab och bankaktierna är bra där får jag ca 8-9kr per aktie. Finns liknande. Har också ett flertal "högoddsare".

En aktie har gått upp för mig på 45-50% nu och ger åtminstone 1.7 kr per aktie

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...9109/zinzino-b

vill helst åtminstone få 1 kr i utdelning per aktie, även om jag har aktier som inte ger någon utdelning.
Citera
2023-03-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Varför väljer du aktier som knappt ger någon utdelning?
.
Jag är i lärningsmoment,har som sagt gjort detta i 2 veckor bara.
Hade med hittat rätt aktier som ger mig bra utdelning direkt .
Men som sagt,är helt ny på detta.försöker lära mig undvika göra misstag.
Citera
2023-03-11, 09:08
Medlem
Citat:
Frugan tyckte de va mycket pengar för 2 aktier,hon ska läsa på lite ikväll,det va även vegan företag hon undrar lite om,så inget köp är gjort än.

Jag köpte lite blandade fonder för några k.
Jag låter portföljgeneratorn välja åt mig så länge,och får då lite blandade

Jag håller med din fru om att det var mycket pengar för bara två aktier. Jag vet många bolag där man kan få många tusentals aktier för samma pris. Din fruga verkar ha bra koll på det där med prisvärdhet.
Citera
2023-03-11, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Jag håller med din fru om att det var mycket pengar för bara två aktier. Jag vet många bolag där man kan få många tusentals aktier för samma pris. Din fruga verkar ha bra koll på det där med prisvärdhet.

Haha nej nej..men älskar henne ändå
Citera
2023-03-13, 19:23
Medlem
Blev en fin pokerhelg med cr 12k+
9000 tog jag ut och satte in 8500 på Avanza (frugan fick en röding till sin semesterkassa)

Ska se ikväll vad jag köper.
Verkar varit några röda dagar.
Citera
2023-03-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Det där förstår jag inte, så du menar att LMVH och Berkshire Hathaway är dyra bara för styckpriset är högt (jag äger förstås bägge), vill du förklara hur du kom fram till det?
Citera
2023-03-18, 19:51
Bannlyst
Hur gör man när man investerar i fysiskt guld?

Från vart köper man guldet?

Förvarar man det i bankfack eller liknande?

Börjar fundera på att köpa lite guld. Bara för 20-30k till att börja med. Får tillbaka 10k på skatten, och har 15k sparat och tänkte eventuellt köpa guld för detta och börja samla på mig så sakteliga.
Citera
2023-03-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock

Börjar fundera på att köpa lite guld. Bara för 20-30k till att börja med. Får tillbaka 10k på skatten, och har 15k sparat och tänkte eventuellt köpa guld för detta och börja samla på mig så sakteliga.

Tavex.se och libertysilver.se har jag bra erfarenheter av. Bankfack funkar om man inte är doomsdayprepper, annars får man gräva ner det i skogen eller liknande.
Citera
2023-03-18, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saamo
Tavex.se och libertysilver.se har jag bra erfarenheter av. Bankfack funkar om man inte är doomsdayprepper, annars får man gräva ner det i skogen eller liknande.

Drog igång en tråd nyss, men kan ställa frågan här med:

Om vi säger att man säljer sin bostad, och gör en vinst på 500.000 och sedan investerar detta i fysiskt guld, och förvarar i bankfack, har myndigheter koll på att man då sitter på ett kapital?

Tänker att om man får frågor, kan man hävda att guldet blivit bortskänkt i gåvor, och att man inte har något som helst utav värde?

Fysiskt guld registreras väl inte på något sätt, såsom aktier/pengar/fonder och liknande?
Citera
2023-03-18, 20:16
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock

Från vart? Vimlar av analfabeter här! Och det finns en tråd som heter GULD & SILVER hur du nu kunnat missa det.
Citera
2023-03-18, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Från vart? Vimlar av analfabeter här! Och det finns en tråd som heter GULD & SILVER hur du nu kunnat missa det.

Tyst nu, köttpanna!
Citera
2023-03-18, 21:31
Medlem
Citat:
Yes jag ringde min kontakt på Guldcentrum,ska in lämna guldet så kollar dem de till mig gratis.

De här med guldpriset,har fortfarande kvittot på ett armband på 49.8gr ,halsband på 93.5 hänge på 16gr.
2240€(då även gravyr jobb gjort) detta va sommaren 2001..
Idag hade samma skit kostat mig 6x mer...

En del tror att nästa krasch innebär den största omfördelning av förmögenhet någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in