• 1
  • 2
2023-02-18, 05:28
Medlem
Ok nu har vi kommit till tiden i livet där man ska börja med aktier,men vet noll om den världen..

Jag har inga planer bli rik över en natt,utan i långa loppet ska de bli bra avkastning.

Mina pengar ska satsa kommer från spelvinster i poker världen.samt har en sugarmama med bra saldo

Jag tänkte börja med 5-10k i helgen,och varje månad e tanken investera 5-10k .

Jag har aldrig investerat i nåt jag ej kan hålla i handen så ska bli otroligt spännande börja med aktier.

Men är helt neewbie i detta så skulle vilja få lite tips,tankar ideer .
Citera
2023-02-18, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Ok nu har vi kommit till tiden i livet där man ska börja med aktier,men vet noll om den världen..

Jag har inga planer bli rik över en natt,utan i långa loppet ska de bli bra avkastning.

Mina pengar ska satsa kommer från spelvinster i poker världen.samt har en sugarmama med bra saldo

Jag har aldrig investerat i nåt jag ej kan hålla i handen så ska bli otroligt spännande börja med aktier.

Håll dig till Indexfonder under tiden du lär dig om aktier.

Avsätt kanske 1000kr för aktier, köp/sälj medans du lär dig, du torskar Max 1000kr men det är fortfarande riktiga pengar, och om du spelar poker så tänk på
samma sätt med bankrulle och bb/100 eller räkna alltid vinster/förluster i % och inte i värdet.

Troligen inom ett år så kommer börsen att ligga så lågt att det knappt går att torska pengar där sålänge du håller dig till bra och välkända bolag.

Ett bra sätt att börja är ju de enkla reglerna. I dåliga tider (nu) så är tech och fastigheter dåligt, medans banker är stabila och säkra. Med en lågt värderad krona så går exportbolagen ofta bra.

Köp en vettig bok i ämnet för att få snabb, övergripande info om helheten, typ boken Investeraren.

Jag hade nog köpt på mig några böcker om du gillar att läsa. Bokrean startar på tisdag hos samtliga bokhandlare.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-02-18 kl. 06:02.
Citera
2023-02-18, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Håll dig till Indexfonder under tiden du lär dig om aktier.

Avsätt kanske 1000kr för aktier, köp/sälj medans du lär dig, du torskar Max 1000kr men det är fortfarande riktiga pengar, och om du spelar poker så tänk på
samma sätt med bankrulle och bb/100 eller räkna alltid vinster/förluster i % och inte i värdet.

Troligen inom ett år så kommer börsen att ligga så lågt att det knappt går att torska pengar där sålänge du håller dig till bra och välkända bolag.

Ett bra sätt att börja är ju de enkla reglerna. I dåliga tider (nu) så är tech och fastigheter dåligt, medans banker är stabila och säkra. Med en lågt värderad krona så går exportbolagen ofta bra.

Köp en vettig bok i ämnet för att få snabb, övergripande info om helheten, typ boken Investeraren.

Jag hade nog köpt på mig några böcker om du gillar att läsa. Bokrean startar på tisdag hos samtliga bokhandlare.

Tack ska dra mig till bokhandeln efter helgen.
Läsa e väl inte de mest roliga men jag är en som gärna går all in i det jag satsar på så det blir läsa på lite .

Haha de va nåt nytt,vad är indexfonder?e det samma som,typ under några år har dom dragit 800kr månaden till nån swedbank Robur?
Som sagt är helt ny i denna värld.

Slog mig inatt ,att fan det är dags investera i nåt jag ej behöver hålla i,en vän föreslog bitcoin/aktier så min hjärna sa aktier,

Är det bankkonto eller Avanza man ska köra det på?
Citera
2023-02-18, 06:45
Medlem
Citat:
Tack ska dra mig till bokhandeln efter helgen.
Läsa e väl inte de mest roliga men jag är en som gärna går all in i det jag satsar på så det blir läsa på lite .

Haha de va nåt nytt,vad är indexfonder?e det samma som,typ under några år har dom dragit 800kr månaden till nån swedbank Robur?
Som sagt är helt ny i denna värld.

Slog mig inatt ,att fan det är dags investera i nåt jag ej behöver hålla i,en vän föreslog bitcoin/aktier så min hjärna sa aktier,

Är det bankkonto eller Avanza man ska köra det på?

Avanza, starta ett konto, sen startar du ett separat konto för aktie&börshandel ett isk-konto.
Anledningen till att man inte bara har ett isk-konto är att de drar skatt på isk-konto även om du inte köpt nåt, sålänge det är pengar som sitter på kontot. Kör isk tills vidare, sätt in courtaget till lägsta möjliga (gratis upp till 50K).

Onödiga utgifter i början är precis som dyra avgifter i poker, typ hög rake när man kan komma undan med hälften.

Indexfonder slår det mesta, speciellt när man är okunnig.
Ta tex indexfonder Sverige så är det typ samma sak som att du köper in dig i de 30största bolagen i Sverige.

De flesta som sysslar med aktier (både amatörer och proffsen) slår inte index i det långa loppet.

Du kommer få hör många inlägg som hävdar annat men det är som i poker, det är några få stjärnor som drar in väldigt mkt och typ 90% backar i längden...
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-02-18 kl. 06:51.
Citera
2023-02-18, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Avanza, starta ett konto, sen startar du ett separat konto för aktie&börshandel ett isk-konto.
Anledningen till att man inte bara har ett isk-konto är att de drar skatt på isk-konto även om du inte köpt nåt, sålänge det är pengar som sitter på kontot. Kör isk tills vidare, sätt in courtaget till lägsta möjliga (gratis upp till 50K).

Onödiga utgifter i början är precis som dyra avgifter i poker, typ hög rake när man kan komma undan med hälften.

Indexfonder slår det mesta, speciellt när man är okunnig.
Ta tex indexfonder Sverige så är det typ samma sak som att du köper in dig i de 30största bolagen i Sverige.

De flesta som sysslar med aktier (både amatörer och proffsen) slår inte index i det långa loppet.

Du kommer få hör många inlägg som hävdar annat men det är som i poker, det är några få stjärnor som drar in väldigt mkt och typ 90% backar i längden...
Det låter verkligen som index är nåt för mig börja med.De gör typ aktie jobbet för en?
Finns de fonder som satsar på mineraler,typ guld?fonder som satsar på alkohol? Haha frågar endast för det är något jag samlar/investerat i .

Mina första 2år var jag en av dessa 90% förlorande spelare.Men senaste 10+åren har jag kunnat ta ut vinster varje månad och även ha bra bankrulle på kontona,men sista halvåret har allt flytit på väldigt bra att jag kan ta ut summa veckovis för investera i nåt,njuta av livet mm.
Citera
2023-02-18, 07:54
Medlem
biljons avatar
Börja lyssna på poddar om aktier och börsen för att lära dig hur den världen fungerar.
OBS! Ta inte deras köpråd och spekulationer på allvar i början, de flesta har ett stort egenintresse i sina analyser. Du ska enbart lyssna för att lära dig de första åren.

Håll dig till indexfonder som flera skrivit, då följer dina innehav den allmänna trenden upp och ner.
Finns indexfonder som är helt avgiftsfria.
Citera
2023-02-18, 08:49
Medlem
Citat:
Så köpt indexfonder för 8k på mitt isk konto.lät portföljen generatorn göra mitt val
Detta ska bli kul.

Ska fundera på några k i bitcoin ..vart köper man såna?

Jag tycker också fonder är en god idé medan du lär dig mer. Som tidigare nämnts i tråden är det få som slår billiga indexfonder över tid.

Jag skulle vilja påstå att det är extremt viktigt att ha en väldiversifierad portfölj. Dvs att sprida risken mellan olika tillgångslag, länder osv.
Anledningen är sambandet mellan risk och förväntad avkastning. Du vill nå en så bra riskjusterad avkastning som möjligt.
Du kan alltså sänka din risk men behålla förväntad avkastning genom att lägga till ytterligare en aktie i portföljen. Denna effekt avtar givetvis ju mer diversifierad portfölj du har.
Du vill helst hitta aktier som har så låg korrelation som möjligt.
Äger du fonder får du en stor riskspridning direkt, därför tycker jag det kan vara en god idé att börja med fonder dom bas och sedan toppa med aktier när du blir mer insatt och intresset ökar.

Du frågade om det finns fonder med specifika inriktningar, det finns. Kan vara klokt att kolla avgiften bara. Det finns passivt förvaltade fonder som följer ett jämförelseindex och avgiften brukar ligga på ca 0-0,3%, sen finns aktivt förvaltade fonder som kan ta flera % avgift. Jag tycker dock det är svårt att motivera en avgift över 1,5%.
Ett enkelt sätt att jämföra fonder är att kolla hur många morningstar stjärnor fonden har.
Du kör avanza? Då kan du se om det under fondbetyg när du går in på en fond. Det är en skala 1-5 där fonder jämförs mot liknande fonder.

Om du inte vill äga krypto direkt så kan du köpa certifikat. På avanza finns exempelvis bitcoin xbt. Den följer bitcoins utveckling. Några kommer säkert skrika om att krypto inte ska ägas indirekt, men jag bara informerar
Just detta certifikat har en årlig avgift på 2,5% och köp/säljkostnad.

Det är en rolig värld med börsen, många likheter med pokern. Tror du kommer fastna rejält
Citera
2023-02-18, 09:38
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:

Om du inte kan något om aktier och är långsiktig rekommenderar jag dig att köpa investmentbolag, så sköter absoluta proffs placeringarna åt dig till en förhållandevis låg kostnad.

Några förslag på svenska investmentbolag du kan köpa:

Investor, Industrivärden, Kinnevik, Lundbergföretagen, Ratos, Bure, Creades, Lifco, Öresund, Beijer Alma etc

Vill du inte äga aktierna direkt, så kan du istället köpa Spiltan Investmentbolag-fonden.

Det finns både en global investmentbolagfond och en svensk. Båda kompletterar varandra mycket bra och har relativt låga rörliga kostnader.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-02-18 kl. 09:42.
Citera
2023-02-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du inte kan något om aktier och är långsiktig rekommenderar jag dig att köpa investmentbolag, så sköter absoluta proffs placeringarna åt dig till en förhållandevis låg kostnad.

Några förslag på svenska investmentbolag du kan köpa:

Investor, Industrivärden, Kinnevik, Lundbergföretagen, Ratos, Bure, Creades, Lifco, Öresund, Beijer Alma etc

Vill du inte äga aktierna direkt, så kan du istället köpa Spiltan Investmentbolag-fonden.

Det finns både en global investmentbolagfond och en svensk. Båda kompletterar varandra mycket bra och har relativt låga rörliga kostnader.
Hittar man även dessa bolag på Avanza?
Tack för infon
Citera
2023-02-18, 10:36
Bannlyst
Hitta en japansk indexfond! Jag har en hos Nordnet. Japanska aktier är mycket billliga just nu.
Citera
2023-02-18, 10:59
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Hittar man även dessa bolag på Avanza?
Tack för infon

Allt finns på avanza. Jag rekommenderar dig att även skaffa nordnet, då de kompletterar varandra. Det som inte finns att handla på avanza finns på nordnet och tvärtom. Dessutom har båda bankerna bra välkomsterbjudanden till nya kunder och flera bra lågkostnads/gratisfonder. Brukar vara fritt courtage i början för nya kunder.
Citera
2023-02-18, 11:23
Medlem
Vad de flesta glömmer är att handla vid rätt tillfälle..
Kolla gärna graferna MINST några månader tillbaka INNAN du köper något.
Detta för att undvika att köpa på toppen..
För egen del brukar jag sälja när det rusar iväg eftersom det brukar komma tillbaka nära på startpunkten igen, och då och där ska man såklart köpa..
Senast redigerad av tommen1 2023-02-18 kl. 11:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in