Citat:
Ursprungligen postat av
drhasch81
Så köpt indexfonder för 8k på mitt isk konto.lät portföljen generatorn göra mitt val
Detta ska bli kul.
Ska fundera på några k i bitcoin ..vart köper man såna?
Jag tycker också fonder är en god idé medan du lär dig mer. Som tidigare nämnts i tråden är det få som slår billiga indexfonder över tid.
Jag skulle vilja påstå att det är extremt viktigt att ha en väldiversifierad portfölj. Dvs att sprida risken mellan olika tillgångslag, länder osv.
Anledningen är sambandet mellan risk och förväntad avkastning. Du vill nå en så bra riskjusterad avkastning som möjligt.
Du kan alltså sänka din risk men behålla förväntad avkastning genom att lägga till ytterligare en aktie i portföljen. Denna effekt avtar givetvis ju mer diversifierad portfölj du har.
Du vill helst hitta aktier som har så låg korrelation som möjligt.
Äger du fonder får du en stor riskspridning direkt, därför tycker jag det kan vara en god idé att börja med fonder dom bas och sedan toppa med aktier när du blir mer insatt och intresset ökar.
Du frågade om det finns fonder med specifika inriktningar, det finns. Kan vara klokt att kolla avgiften bara. Det finns passivt förvaltade fonder som följer ett jämförelseindex och avgiften brukar ligga på ca 0-0,3%, sen finns aktivt förvaltade fonder som kan ta flera % avgift. Jag tycker dock det är svårt att motivera en avgift över 1,5%.
Ett enkelt sätt att jämföra fonder är att kolla hur många morningstar stjärnor fonden har.
Du kör avanza? Då kan du se om det under fondbetyg när du går in på en fond. Det är en skala 1-5 där fonder jämförs mot liknande fonder.
Om du inte vill äga krypto direkt så kan du köpa certifikat. På avanza finns exempelvis bitcoin xbt. Den följer bitcoins utveckling. Några kommer säkert skrika om att krypto inte ska ägas indirekt, men jag bara informerar

Just detta certifikat har en årlig avgift på 2,5% och köp/säljkostnad.
Det är en rolig värld med börsen, många likheter med pokern. Tror du kommer fastna rejält