• 1
  • 2
2023-02-17, 22:49
Medlem
Värre än döden måste vara att leva för evigt för när Universums sista stjärnor slocknat och man lever där i den kalla mörka rymden i miljarders gånger biljoners år ensam i evigheten så önskar man nog bara till slut att man fick dö.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Chill

"Allt jag önskar i samband med min egen begravning är att den inte verkställs medan jag är i livet."
Senast redigerad av Poteter 2023-02-17 kl. 22:52.
Citera
2023-02-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
men jag kan med jämna mellanrum känna mig rejält tung till sinnet när jag inser att jag inte kommer att få veta hur det går med människans utveckling. Koloniseringen av stjärnorna och kanske lösningen på livets och existensens gåta.
Fan, man inser ju att man funderar på olika saker ändå. En annan funderar ju på om grabben får va med på lördagens fotbollsmatch eller om kräftorna till kvällen kommer vara tillräckligt salta & goda. Och att det gör en lite fundersam & tung i sinnet
Citera
2023-02-17, 23:04
Medlem
Själen fruktar utplåning. Det är en viktig karakteristik hos livet att det vill fortsätta existera. Det enda sättet att inte drabbas av panik är att dagdrömma och skjuta döden framför sig. Människor kan inte förstå sin utplåning, att de ska upplösas och försvinna, och orkar inte tänka på det.
Citera
2023-02-17, 23:10
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Fan, man inser ju att man funderar på olika saker ändå. En annan funderar ju på om grabben får va med på lördagens fotbollsmatch eller om kräftorna till kvällen kommer vara tillräckligt salta & goda. Och att det gör en lite fundersam & tung i sinnet

Vi har alla våra kors att bära.
Citera
2023-02-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vi har alla våra kors att bära.
😀😀
Citera
2023-02-18, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hela 7 % av alla som levt lever fortfarande. Smaka på den.
Så rent logiskt betyder det att 93% av alla som är döda dör fortfarande. Eller?
Citera
2023-02-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
Det här med att döden är slutet på allt, det kanske inte är så enkelt? Döden är väl ett koncept som vi människor skapat på nåt sätt? javisst, allt och alla dör förr eller senare, det vet vi..slutar att "leva".. och vissa lever inte medan dem lever heller. men det måste finnas en mening med allt.
Är du rädd för döden? har du ångest över att du en dag kommer dö? för det kommer hända.. det går inte att komma ifrån. så varför ska man vara rädd? visst, man kan vara rädd för på vilket sätt man dör, man vill ju inte plågas, men det är ju en annan sak, det är ju inte själva döden, för när man plågas så lever man fortfarande.
Vi skippar pratet om vad som händer efter att man har dött, om vi hamnar i himlen eller om vi helt enkelt bara upphör att existera och så enkelt är det. det hör inte hit.
Syftet med tråden är att jag har funderat länge på varför man skulle vara rädd för något som döden innebär, för alla människor som någonsin levt, åtminstone 95% av dem, är alla döda. och inget kunde kan ändra på det. att förmodligen över 100 miljarder människor som någonsin levt inte lever längre. Det är faktiskt fler människor som är döda än som lever. Så det borde vara konstigare att vara vid liv, det är livet vi borde vara rädda för, inte döden.
Tänk på all tid som Universum existerat, 13+miljarder år. Och du har under alla dessa miljarder år aldrig existerat utom just nu i dessa 20-30+år(eller hur gammal du nu är) som du finns vid liv.
Så du har varit död(eller vad man än vill kalla det) så sjukt mycket längre än vad du varit vid liv. Alltså är döden ingenting att vara rädd för och är man rädd för vad döden innebär, så är det bara ologiskt att vara det.
Eller?

Ja, visst är det konstigt.
Senast redigerad av Alva-zin 2023-02-27 kl. 10:36.
Citera
2023-02-27, 10:47
Medlem
attackes avatar
Det är fullt logiskt att vara rädd för döden.
Det är inbränt i reptilhjärnan, samma sak som suget efter att föröka sig.

Om du tar en männiosko-art och tar bort all rädsla för döden och tar bort allt sug att föröka sig så hade de nog inte ens kommit upp i tonåren, förmodligen inte överlevt tonåren.
De hade inte förökat sig heller, och då hade det inte kommit en ny generation.

Eftersom det är i Filosofi tråden:

Hur vet du att det inte fanns en "grenutveckling" av människan som saknade rädlsa för döden ?
Tror inte de finns kvar nu, de är nog utdöda för de var nog för nyfikna.
Citera
2023-02-27, 13:11
Medlem
Har svårt att tro att folk är rädda för det så kallade "efterlivet"..... folk är snarare rädda för att förlora vad de redan har, det vill säga livet, på samma sätt som folk inte är roade av att förlora sin ungdom eller någon de älskar.
Citera
2023-02-28, 16:15
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
Syftet med tråden är att jag har funderat länge på varför man skulle vara rädd för något som döden innebär, för alla människor som någonsin levt, åtminstone 95% av dem, är alla döda. Alltså är döden ingenting att vara rädd för och är man rädd för vad döden innebär, så är det bara ologiskt att vara det.
Eller?

Underlig argumentation minst sagt. Vad spelar det för roll egentligen, hur många som har drabbats av ett visst öde före mig, när mitt eget öde är en individuell upplevelse? Inte blir mina hungerskänslor mindre för att andra svälter i världen?

Men förklaringen ges förstås av att du blandar in logik i frågan. Precis som om logik skulle ha någonting med saken att göra. Nej, känslor hanteras ju förstås inte med förnuftet, utan uppkommer av andra orsaker. Det är ju inte logiker som sysselsätter sig med sådana frågor, utan psykologer och det av en anledning.
Citera
2023-02-28, 16:17
Medlem
Ja, det är ologiskt att vara rädd för något som säkerligen kommer hända en. Dvs. döden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in