Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskSvartskalle7
Tacksam för ditt inlägg! det gav mig lite av en tankeställare! Det är oavsett studier som måste avklaras inför att ens kunna söka vidare till högskola, tills dess kanske man kommer till underfund att det är bättre att som du säger inte kasta bort min erfarenhet och satsa på något inom byggsektorn!

Själv gjorde jag också en helomvändning ungefär vid din ålder. Grejen är ju den att redan när man är typ 15 år ska man ju faktiskt välja vad man vill göra resten av sitt liv eller åtminstone ha någon riktning och detta är ju egentligen alldeles för tidigt, man är ju inte mogen för det. Sedan just i den åldern tror jag väl allt också börjar komma upp med familj, vad fungera för att ha familj, meningen med livet och massa annat. Frågan är ju främst vad du är för person, gillar du träffa och jobba med folk, sitta och klura på saker, ha många bollare i luften, ledarposition osv.
Men sedan att helt ändra inriktning och kasta bort dina tidigare år och erfarenheter, det är verkligen inte lätt. Gör du det så kommer du att konkurera med betydligt mer yngre, du kommer också ha en liten misstro från kommande arbetsgivare om du liksom inte kommer falla tillbaka till tidigare arbete, hur säker är du att satsa på? Det är alltså inte bara hej och hå! här är jag och jag vill jobba med något helt annat. Det är lätt att man sugs tillbaka med det motståndet det faktiskt finns att byta yrke efter många år.
Däremot så är jag också inne på att kanske någon utbildning där du gör något helt annat, men ändå många kan uppskatta dina tidigare erfarenhet och du får en unik kompetens som inte andra har. Jag kan ju även tänka mig dig som ex. mäklare för lite lyxigare bostäder, om du nu gillar att jobba med folk och med din tidigare kompetens både ser möjligheter och ger förslag till folk om hur de kan göra med både det ena och andra i bostaden som de är intresserad av.