2023-02-17, 21:04
Om du tycker det känns rätt i hjärtat så kör på bara. Finns få länder i världen där det finns så goda möjligheter till detta.

Dessutom har ju regeringen förra året infört omställningsstödet. Man kan få 80% av sin tidigare lön (upp till en viss nivå) i bidrag. Det är ett riktigt generöst system. Man måste uppfylla vissa krav men det gör du nog. Du kommer kunna få ut typ 18-20k netto samtidigt som du studerar och det är inga problem att leva på, bekvämt dessutom.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/st...tudiestod.html

Citat:
Det nya omställnings**studiestödet är till för dig som är mitt i arbetslivet och vill bredda din kompetens så att du blir mer attraktiv på arbets**marknaden. För att kunna få stödet behöver du vara minst 27 år och ha arbetat ett längre tag.
Citera
2023-02-17, 21:10
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Pengar är inte allt, du kommer säkerligen inte att tjäna tillbaka de pengar under de 5 åren du pluggar. Sen kommer inte din ingångslön vara 50k+ heller utan någonstans kring 30k+ beroende på vad exakt du pluggar.

Jag skulle säga att du börjar plugga och gör din grej. Du är bara 34 år vilket kan tyckas vara gammalt men börjar du i höst direkt så är det inga bekymmer.
Citera
2023-02-17, 21:10
Medlem
Haha ja jo vid 34 är du ung, gör det, annars kommer du ångra dig när du är 54.
Citera
2023-02-17, 21:11
Jag är inne på samma tanke jag med. Nu tänker jag inte byta bransch riktigt helt och hållet. Men efter femton år i Bussbranschen så känner jag att det är dags att byta. Så till hösten tänker jag hoppa på en komvuxutbildning där man första terminen tar C-körkort (för lastbil) och andra terminen kan man välja mellan E-behörighet (tungt släp) eller maskinförare, dvs grävmaskiner, hjullastare osv. Och det är den andra jag är mest sugen på då just grävmaskinsyrket är lite av en dröm sedan barndomen. Jag är 40+.
Citera
2023-02-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskSvartskalle7
Tacksam för ditt inlägg! det gav mig lite av en tankeställare! Det är oavsett studier som måste avklaras inför att ens kunna söka vidare till högskola, tills dess kanske man kommer till underfund att det är bättre att som du säger inte kasta bort min erfarenhet och satsa på något inom byggsektorn!

Själv gjorde jag också en helomvändning ungefär vid din ålder. Grejen är ju den att redan när man är typ 15 år ska man ju faktiskt välja vad man vill göra resten av sitt liv eller åtminstone ha någon riktning och detta är ju egentligen alldeles för tidigt, man är ju inte mogen för det. Sedan just i den åldern tror jag väl allt också börjar komma upp med familj, vad fungera för att ha familj, meningen med livet och massa annat. Frågan är ju främst vad du är för person, gillar du träffa och jobba med folk, sitta och klura på saker, ha många bollare i luften, ledarposition osv.
Men sedan att helt ändra inriktning och kasta bort dina tidigare år och erfarenheter, det är verkligen inte lätt. Gör du det så kommer du att konkurera med betydligt mer yngre, du kommer också ha en liten misstro från kommande arbetsgivare om du liksom inte kommer falla tillbaka till tidigare arbete, hur säker är du att satsa på? Det är alltså inte bara hej och hå! här är jag och jag vill jobba med något helt annat. Det är lätt att man sugs tillbaka med det motståndet det faktiskt finns att byta yrke efter många år.
Däremot så är jag också inne på att kanske någon utbildning där du gör något helt annat, men ändå många kan uppskatta dina tidigare erfarenhet och du får en unik kompetens som inte andra har. Jag kan ju även tänka mig dig som ex. mäklare för lite lyxigare bostäder, om du nu gillar att jobba med folk och med din tidigare kompetens både ser möjligheter och ger förslag till folk om hur de kan göra med både det ena och andra i bostaden som de är intresserad av.
Senast redigerad av Kammadaj 2023-02-17 kl. 21:34.
Citera
2023-02-17, 21:32
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Jag jobbar som byggservice snickare idag på ett stort företag i Sverige och bor nära Göteborg. Har goda förmåner, min lön är 37 000 kr brutto. Jag har jobbat som snickare i hela mitt vuxna liv. När jag gick bygg linjen i gymnasiet valde jag att hoppa av och börja som traditionell lärling på ett bygge. Sen därefter har jag fått yrkesbevis och jobbat som fullbetald i drygt 10 år.

Jag har tidigare haft någon form av yrkesstolthet men senaste åren är det något som förändrats inom mig, jag har börjat känna mig sliten, tankar dyker upp som "ska jag hålla på med det här för resten av livet" eller "ska jag sitta där när jag är 60 plus och ångra mig att jag inte gjorde något annat".

Jag är så jävla kluven på hur jag ska göra.
Ska man ta det bekväma och jobba med det man vet och bemästrar, punga ut sin lön och fortsätta i ekorre hjulet?
Eller ska man våga att satsa på något nytt genom studier och höja sin standard i framtiden genom att göra något man trivs med och eventuellt betalar mer?

Jag lutar mer åt studier men vägen är lång. Det är minst 5 års studier och kommer minska min inkomst med drygt 10 000 kr i månaden.
Det är 2 år på komvux och 3 år på högskola. Har alltid haft någorlunda lätt för studier, matematik har alltid varit ett favorit ämne, och har redan läst upp några ämnen genom komvux vid tidigare tjänstledighet.
Suget på att utbilda mig till något mer finns där, helst något inom IT sektorn. Har alltid hållit på med datorer och är intresserad av att lära mig programmering till exempel.

Värt att nämna är att jag har inga skulder eller höga utgifter. Fasta utgifter i månaden är dryg 85000 kr där ingår hyra på 4000 kr och resten är el, försäkringar, internet, mobil, etc. Sen kanske 2 tusen på mat. Så ungefär 10-12 tusen kr behöver jag för att leva, och det täcker CSN plus lite till.

Det blev en lång text men min frågeställning är, finns det någon god själ där ute som gjort något liknande, som vill dela med sig av sina erfarenheter. Skulle verkligen uppskatta det!

Tips och råd är hjärtligt välkomna! Eller synpunkter för den delen!

Gört!

Jag är runt din ålder, och har inte ångrat en sekund de åren man fick leva som fattig student. Jag mer än dubblade min lön på mindre än 10 år efter studierna, och gissar att den kurvan fortsätter.

Men det viktigaste är att jag nu får pyssla med något som gör dagarna roliga och intressanta.
Citera
2023-02-17, 21:52
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Jag har gjort en liknande resa fast vid 40+. Från ett jobb som var bekvämt och som ej krävde någon utbildning. Sa upp mig för jag var less.

Gick en kort utbildning och arbetar idag med datorer. Något som varit mitt intresse sedan jag var liten.

Det enda jag lite ångrar är att jag inte tog steget tidigare.

Så mitt råd är att satsa på utbildningen.

Vad var det för utbildning?
Citera
2023-02-17, 22:04
Medlem
Citat:
Jag jobbar som byggservice snickare idag på ett stort företag i Sverige och bor nära Göteborg. Har goda förmåner, min lön är 37 000 kr brutto. Jag har jobbat som snickare i hela mitt vuxna liv. När jag gick bygg linjen i gymnasiet valde jag att hoppa av och börja som traditionell lärling på ett bygge. Sen därefter har jag fått yrkesbevis och jobbat som fullbetald i drygt 10 år.

Jag har tidigare haft någon form av yrkesstolthet men senaste åren är det något som förändrats inom mig, jag har börjat känna mig sliten, tankar dyker upp som "ska jag hålla på med det här för resten av livet" eller "ska jag sitta där när jag är 60 plus och ångra mig att jag inte gjorde något annat".

Ska man ta det bekväma och jobba med det man vet och bemästrar, punga ut sin lön och fortsätta i ekorre hjulet?
Eller ska man våga att satsa på något nytt genom studier och höja sin standard i framtiden genom att göra något man trivs med och eventuellt betalar mer?

Jag lutar mer åt studier men vägen är lång. Det är minst 5 års studier och kommer minska min inkomst med drygt 10 000 kr i månaden.
Det är 2 år på komvux och 3 år på högskola. Har alltid haft någorlunda lätt för studier, matematik har alltid varit ett favorit ämne, och har redan läst upp några ämnen genom komvux vid tidigare tjänstledighet.
Suget på att utbilda mig till något mer finns där, helst något inom IT sektorn. Har alltid hållit på med datorer och är intresserad av att lära mig programmering till exempel.

Värt att nämna är att jag har inga skulder eller höga utgifter. Fasta utgifter i månaden är dryg 85000 kr där ingår hyra på 4000 kr och resten är el, försäkringar, internet, mobil, etc. Sen kanske 2 tusen på mat. Så ungefär 10-12 tusen kr behöver jag för att leva, och det täcker CSN plus lite till.

Det blev en lång text men min frågeställning är, finns det någon god själ där ute som gjort något liknande, som vill dela med sig av sina erfarenheter. Skulle verkligen uppskatta det!

De där fem åren kommer förlöpa oavsett vad du gör. Bättre att du står där om fem år med nya möjligheter.
Citera
2023-02-17, 22:08
Medlem
Det går att plugga komvux och jobba samtidigt
Citera
2023-02-17, 22:13
Medlem
Jobbar själv som snickare. Ett bra yrke du alltid kan falla tillbaka på. Har alltid tänkt på att det är förvånansvärt många snickare som bor i lägenhet. Ingen jävel som orkar snickra på fritiden när man sliter 5 dagar i veckan på något storbygge.

Gör det.

Man ska inte göra samma sak hela livet. Man behöver utvecklas. Gubbar man vet om som hållit på med samma sak hela livet är oftast rädda för att göra något annat. Rädda för att visa sig inkompetenta. Och ofta är de tråkiga som fan!

Känner ingen snickare, eller hantverkare för den delen, över 50 som är bra i kroppen. Inte en enda. Och vad är tacken? Tror de flesta entreprenadfirmor ser sina anställda som ett nödvändigt ont.

Dessutom har yrkesstoltheten sinat med åren. Det ska gå snabbt som fan och det är mer svengelska på byggena än något annat, vilket leder till att jag själv inte är särskilt stolt över det vi bygger. Hade ALDRIG köpt nyproduktionslägenhet byggt de senaste 10 åren. Fan vad det fuskas och stressas fram lösningar. Senast i veckan borrade vi upp hål för sprutisolering på ett bygge där svallet lades i höstas. Dyngsurt och inte undra på det eftersom pappen mot trösklar på de övre våningarna inte bränts förrän den senaste månaden. Det har pissat in vatten och runnit in under takstolar.

Är väl många snickare som är slitna så här års, men jag tror de tankar du går i nu kommer du falla tillbaka i även om det går lättare när vårsolen tittar fram.

Jobba med något annat som inte sliter så jävligt på kroppen så kommer du se att du kommer få mer energi till att pula och snickra på fritiden, och roligare blir det.

"Det är bara till att bita i det sura äpplet", "Det är bara att härda ut"

Lyssna inte på sånt jävla skit. Det är folk som själva kör på i ekorrhjulet och tycker oket de bär på är en kollektiv börda.

Gör något du mår bra av.
Citera
2023-02-17, 22:28
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Du har redan börjat gå i tankarna, så du har redan egentligen tagit ett beslut. Bara att se igenom det. Tänk att du har ett guldläge att jobba lite extra vid sidan av studierna. Det kommer att vara värt att göra något annat, man kan inte jobba med samma sak hela livet längre, särskilt inte om det är fysiskt.

Fundera lite på exakt vad du vill jobba med, men oavsett vad du väljer för utbildning så se till att du kan ta ut en kandidatexamen efter tre år, då för ganska många jobb så behöver du faktiskt inte så mycket mer, särskilt inte i IT-sektorn om du har lärt dig lite praktiska delar vid sidan om studierna.

Kan väl tillägga att det kommer att vara massa roliga saker rent socialt att plugga också. Visst, många kommer att vara yngre men det kommer vara en hel del kring din ålder också. Då jag har jobbat som lärare i många kurser på universitetet (inom IT) så kan jag säga att de "äldre" studenterna är oftast väldigt duktiga i förhållande till yngre som kommer direkt från gymnasiet. Generellt så gör de det man ska (typ), och så frågar de om det inte fattar, det leder i många fall till väldigt goda resultat. De yngre är mer upptagna med att festa kanske, och så är de oroliga att verka som att de inte kan något.
Senast redigerad av IRME 2023-02-17 kl. 22:33.
Citera
2023-02-17, 22:40
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Jag bytte yrke vid 41 och det var 10 år sen. Har inte ångrat en sekund.

Ja men du bytte från vadå till vadå??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in