2023-02-17, 19:28
Medlem
SvenskSvartskalle7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Matematikerlinjen datalogisk inriktning KTH 1980-talet (allt är ändrat, motsvarar nu Datalogi civilingenjör). Har jobbat som konsult, ansvara och leda programvaruutveckling typ Swedbank internetbank, på kanske 50 olika stora företag i Stockholm fram till 2002 när jag slutade tvärt och flyttade till Malmö och tog jobb 2 (eget företag)

Okej du har med andra ord inget dåligt CV!
Tack för din input!
Citera
2023-02-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ett tips kan vara att byta till yrke med arbetsuppgifter som i ganska hög grad liknar dina nuvarande. Dvs du behöver inte omfattande utbildningar och kan göra dessa inom arbetet. Men så klart har man helt tröttnat med det man håller på med, så kanske man behöver en hel nystart med något totalt annorlunda.

Är faktiskt ganska trött på byggbranschen i sin helhet. Lite väl speciell arbetsklimat!
Arkitekt är väll något i sådana fall!
Citera
2023-02-17, 19:31
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskSvartskalle7
Jag jobbar som byggservice snickare idag på ett stort företag i Sverige och bor nära Göteborg. Har goda förmåner, min lön är 37 000 kr brutto. Jag har jobbat som snickare i hela mitt vuxna liv. När jag gick bygg linjen i gymnasiet valde jag att hoppa av och börja som traditionell lärling på ett bygge. Sen därefter har jag fått yrkesbevis och jobbat som fullbetald i drygt 10 år.

Jag har tidigare haft någon form av yrkesstolthet men senaste åren är det något som förändrats inom mig, jag har börjat känna mig sliten, tankar dyker upp som "ska jag hålla på med det här för resten av livet" eller "ska jag sitta där när jag är 60 plus och ångra mig att jag inte gjorde något annat".

Jag är så jävla kluven på hur jag ska göra.
Ska man ta det bekväma och jobba med det man vet och bemästrar, punga ut sin lön och fortsätta i ekorre hjulet?
Eller ska man våga att satsa på något nytt genom studier och höja sin standard i framtiden genom att göra något man trivs med och eventuellt betalar mer?

Jag lutar mer åt studier men vägen är lång. Det är minst 5 års studier och kommer minska min inkomst med drygt 10 000 kr i månaden.
Det är 2 år på komvux och 3 år på högskola. Har alltid haft någorlunda lätt för studier, matematik har alltid varit ett favorit ämne, och har redan läst upp några ämnen genom komvux vid tidigare tjänstledighet.
Suget på att utbilda mig till något mer finns där, helst något inom IT sektorn. Har alltid hållit på med datorer och är intresserad av att lära mig programmering till exempel.

Värt att nämna är att jag har inga skulder eller höga utgifter. Fasta utgifter i månaden är dryg 85000 kr där ingår hyra på 4000 kr och resten är el, försäkringar, internet, mobil, etc. Sen kanske 2 tusen på mat. Så ungefär 10-12 tusen kr behöver jag för att leva, och det täcker CSN plus lite till.

Det blev en lång text men min frågeställning är, finns det någon god själ där ute som gjort något liknande, som vill dela med sig av sina erfarenheter. Skulle verkligen uppskatta det!

Tips och råd är hjärtligt välkomna! Eller synpunkter för den delen!

Alltså, 34 är ingen ålder alls. Det är som 24 med tanke på att vi lever längre och måste jobba längre. Kör säger jag.
Citera
2023-02-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAn
Tips från coachen: om du ska utbilda dig för att byta bana så kolla upp omställningsstudiestödet

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/st...tudiestod.html

Jag har kollat det med omställningsstudiestöd och det verkar vara svårt att få! Men absolut ett alternativ till CSN om det är möjligt att bli beviljad. Då ökar inkomsten under ett år med några tusen till i månaden!
Citera
2023-02-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Är i din ålder och pluggar just nu på yrkeshögskola. Har en 3-5 st i min klass som är runt 40 år. Det är sällan försent.

Behövde också läsa ca två år på komvux. Den biten är rätt seg men se det som ett sätt att öva på din studieteknik inför dina eftergymnasiala studier.

Det finns bra utbildningar inom IT på yrkeshögskola.
Har två vänner som läst något inom programmering på medieinstitutet och en vän som läst cybersäkerhet eller vad det kan tänkas heta.
YH är vanligtvis 1-2 år varav en stor del är LIA-praktik på företag inom branschen.

Inte läst alla sidor men bor du i eller nära i Stockholm, Göteborg eller Malmö?
De brukar ha betydligt större utbud av yrkeshögskolor än t.ex Helsingborg, Linköping, Umeå osv.

Jo det kommer bli lite segt att köra igenom gymnasiet via komvux, det är trots allt många timmars studier, men som du säger bra övning inför framtidens eventuella högre studier!

Har läst också sett att det finns massvis med utbildningen genom YH och det är självklart ett alternativ.
Men om jag ändå ska gå all in på studier så vore det kanske mer optimalt med en gedigen utbildning via ett universitets program, där man senare kan utöka med ytterligare två års studier för att få spetskompetens inom visst område. Det vore en dröm i uppfyllelse!
Citera
2023-02-17, 19:41
Medlem
Om du vill bli programmerare så behöver du inte gå dyra utbildningar. Har du genuint intresse så lär du dig programmering själv på fritiden via youtube t.ex och bygger egna program som sen blir din ”cv” när du söker jobb. Det kommer vara stort behov för programmerare framöver.
Citera
2023-02-17, 20:54
Medlem
kukflashs avatar
Jag hade gärna jobbat som snickare, den kompetensen är användbar överallt. Jag hade nog startat ett eget företag, finns väl inget byggföretag som det går dåligt för. Du höjer din standard och slipper vara en knegare resten av livet.

Men har du ett intresse för datorer så kör på och utbilda dig.
Citera
2023-02-17, 20:57
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskSvartskalle7
Jag jobbar som byggservice snickare idag på ett stort företag i Sverige och bor nära Göteborg. Har goda förmåner, min lön är 37 000 kr brutto. Jag har jobbat som snickare i hela mitt vuxna liv. När jag gick bygg linjen i gymnasiet valde jag att hoppa av och börja som traditionell lärling på ett bygge. Sen därefter har jag fått yrkesbevis och jobbat som fullbetald i drygt 10 år.

Jag har tidigare haft någon form av yrkesstolthet men senaste åren är det något som förändrats inom mig, jag har börjat känna mig sliten, tankar dyker upp som "ska jag hålla på med det här för resten av livet" eller "ska jag sitta där när jag är 60 plus och ångra mig att jag inte gjorde något annat".

Jag är så jävla kluven på hur jag ska göra.
Ska man ta det bekväma och jobba med det man vet och bemästrar, punga ut sin lön och fortsätta i ekorre hjulet?
Eller ska man våga att satsa på något nytt genom studier och höja sin standard i framtiden genom att göra något man trivs med och eventuellt betalar mer?

Jag lutar mer åt studier men vägen är lång. Det är minst 5 års studier och kommer minska min inkomst med drygt 10 000 kr i månaden.
Det är 2 år på komvux och 3 år på högskola. Har alltid haft någorlunda lätt för studier, matematik har alltid varit ett favorit ämne, och har redan läst upp några ämnen genom komvux vid tidigare tjänstledighet.
Suget på att utbilda mig till något mer finns där, helst något inom IT sektorn. Har alltid hållit på med datorer och är intresserad av att lära mig programmering till exempel.

Värt att nämna är att jag har inga skulder eller höga utgifter. Fasta utgifter i månaden är dryg 85000 kr där ingår hyra på 4000 kr och resten är el, försäkringar, internet, mobil, etc. Sen kanske 2 tusen på mat. Så ungefär 10-12 tusen kr behöver jag för att leva, och det täcker CSN plus lite till.

Det blev en lång text men min frågeställning är, finns det någon god själ där ute som gjort något liknande, som vill dela med sig av sina erfarenheter. Skulle verkligen uppskatta det!

Tips och råd är hjärtligt välkomna! Eller synpunkter för den delen!

Om du hade skrivit 54 år hade jag förstått om du tvekat. Ett förslag är att börja med typ komvux kurs. Inte alla som klarar alla ämnen, t.ex matte på högre nivå.
Citera
2023-02-17, 20:59
Medlem
Tveka aldrig
Jag utbildade mig till undersköterska på distans med 6 månaders bebis hemma och jobbade natt samtidigt
Då var jag 30
Sen fick jag studielust vid 40 igen och utbildade mig till kock
Nu är jag 60 och efter 15 år i kock yrket har jag gått tillbaka till vården då kroppen inte håller för restaurang längre. Kör bara kör
Ingen minns en fegis
Citera
2023-02-17, 20:59
Medlem
Pungpuckels avatar
Det är väl ingenting, jag är äldre än du, och jag tar mig en ny utbildning nästan vartannat år (kortare utbildningar på några månader)
Brukar sedan tröttna, och sedan ramla på något nytt..

Yrkesstolthet vet jag inte vad det betyder, jag är nog mest stolt över att provat på mer än de flesta i min ålder.

Du är bara stalltam, det går att bryta sig ur.
Ditt jobb är inte du, ditt jobb fick du för att ingen annan fick det, thats it.
Citera
2023-02-17, 21:01
Medlem
Självklart ska du följa ditt hjärta och din magkänsla. Du längtar efter något mer än medelmåtta. Det är dags att jaga dina drömmar!
Citera
2023-02-17, 21:03
Medlem
bogslayers avatar
Det är inget att fundera på, gör det. Tar du inte chansen nu och istället tvekar kanske det är för sent på riktigt. Nu är du ung och har möjlighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in