2023-02-17, 14:29
Medlem
I Min Hjärna på SVT finns ett avsnitt om AI tekniken, och där berättar en av de ledande AI utvecklarna Stuart Russel som berättar att Sociala mediers AI funktion driver på människor att komma djupare och djupare ner i olika kaninhål.

Här har vi en av de allvarligaste konspirationerna, de som tror på Q, att valet i USA blivit riggat, att covid är bluff med mera är i själva styrda av olika mediers AI teknik och därför upphör de tänka självständigt och blir matade av ovetenskapliga teorier utan substans, de blir till de får de anklagar oss som inte tror på dessa teorier, att tänka självständigt innebär att ifrågasätta sanningshalten och källgranska allt som sägs inom sociala medier. Hur många här inom konspirationsteori fältet är egentligen styrda av AI ?
Citera
2023-02-17, 16:17
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Fast det är väl de som tror på allt MSM skriver som inte kan tänka självständigt?
Citera
2023-02-17, 16:40
Medlem
Citat:
är i själva styrda av olika mediers AI teknik och därför upphör de tänka självständigt och blir matade av ovetenskapliga teorier utan substans,
Det behövs ingen vidare AI för det.
Youtube har fixat det med en enkel agromit lång före AI.

Helt enkelt att kollar du på en kategori av video så föreslår den liknade videor.

Så är du en foliehatt som tittar på UFO filmer så får du se mer UFO filmer.
Senast redigerad av torba 2023-02-17 kl. 16:54.
Citera
2023-02-17, 19:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast det är väl de som tror på allt MSM skriver som inte kan tänka självständigt?

Varför tror du det? För det första är det nog väldigt få som ”tror allt som msm säger”, för det andra läser i alla fall jag både msm och ”annat” (vilket jag tror många som är intresserade av sånt här gör) och det är i alla fall för mig väldigt tydligt att ekokammaren är avsevärt tydligare bland konspirationsteoretikerna - herrregud de stoltserar till och med ofta med att de undviker att höra på avvikande argument och msm…

Och tramset om att ”tänka själv” och ”göra sin egen forskning” som ständigt återkommer bland konspirationsteoretiker - det är ju minst sagt tydligt att det inte bedrivs någon helst forskning bland dessa.. få är väl så enkelriktade, förutsägbara och stöpta i en form som just konspirationsteoretiker - jag känner absolut ingen ”vanlig” människa som är så avvisande mot allt de inte redan tror.. De enda unika tankar jag någonsin sett här kommer från användaren DödochÅterfödd - men att jag tror de är unika är antagligen för att jag inte är påläst alls om hare krishna…
Citera
2023-02-18, 08:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Och tramset om att ”tänka själv” och ”göra sin egen forskning” som ständigt återkommer bland konspirationsteoretiker - det är ju minst sagt tydligt att det inte bedrivs någon helst forskning bland dessa.. få är väl så enkelriktade, förutsägbara och stöpta i en form som just konspirationsteoretiker - jag känner absolut ingen ”vanlig” människa som är så avvisande mot allt de inte redan tror.. De enda unika tankar jag någonsin sett här kommer från användaren DödochÅterfödd - men att jag tror de är unika är antagligen för att jag inte är påläst alls om hare krishna…
Det finns väl ingen som tänker unika tankar angående nånting över huvud taget.

Det handlar om vad man anser mest sannolikt, t ex angående flygplanet som kraschade in i Pentagon.

Så unik tankar har inget med konspirationsteorier att göra.
Citera
2023-02-18, 09:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det finns väl ingen som tänker unika tankar angående nånting över huvud taget.

Det handlar om vad man anser mest sannolikt, t ex angående flygplanet som kraschade in i Pentagon.

Så unik tankar har inget med konspirationsteorier att göra.

Så varför tror du det är så vanligt (som t.ex här ovanför) att konspirationsteoretiker använder det felaktiga argumentet att de ”tänker självständigt” eller att andra inte gör det?
Citera
2023-02-18, 09:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Så varför tror du det är så vanligt (som t.ex här ovanför) att konspirationsteoretiker använder det felaktiga argumentet att de ”tänker självständigt” eller att andra inte gör det?
Vet ej, jag använder aldrig uttrycket.
Enligt mig tänker ingen självständigt.

Däremot är det lätt att genomskåda ett "omöjligt" korttrick när man vet hur det gick till.
Men det var ju inget man kom på själv, det var någon som förklarade det.

Och efter det fattar man hur alla liknande trick går till.
Senast redigerad av adaptern 2023-02-18 kl. 09:11.
Citera
2023-02-18, 09:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Vet ej, jag använder aldrig uttrycket.
Enligt mig tänker ingen självständigt.

Det kan du helt klart ha en poäng i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera