2023-02-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fattar inte riktigt vad "tonåringar" har i rubriken att göra. Tonåringar bor med sina föräldrar. Den som har tonåringar nu köpte sin bostad för kanske 20 år sedan och då var den nästan gratis.

Men om vi pratar "efter skolan" och man är 20-24 år? Finns jättefina ettor centralt i Linköping ( Sveriges 5:e största stad) kring 1mkr:
https://www.hemnet.se/bostader?by=price&housing_form_groups%5B%5D=apartm ents&location_ids%5B%5D=17847&order=asc&preferred_ sorting=true

1 mkr, om man får låna 100k av sina föräldrar eller sparar all lön man har över i ett år så kan man köpa dessa. Norrköping är ännu billigare.

Visst, men grejen är att alla kanske inte har föräldrar som kan låna ut hundratusentals kronor. Och många 20-25 år har hunnit skaffa egna barn och tappar många år på arbetsmarknaden. Kanske är de ensamstående på det. Hur ska de ha råd då att bo när de måste vända på varje slant för att kunna köpa mat?
Citera
2023-02-15, 14:33
Medlem
Rodrigos avatar
Hoppas att många i framtiden väljer mobila hem -det är lösningen på att äntligen smälla bostadsbubblan, det är också i förlängningen lösningen på att flytta bort makten ifrån boomers tillsammans med teknik som krypto och möjligheten att kunna styra allting och jobba oavsett var i världen du befinner dig.

Det är även i ett esklalerande problematiskt klimat en mer lämplig bostad eftersom man bara kan lämna ett område som inte är gynnsamt. De som växer upp idag tenderar att gravitera mot att ha mindre prylar och då inte behöver så stor yta, fördelarna att ha en fast bostad har minskat succesivt år efter år, i alla fall för den yngre generationen som i mindre omfattning kommer förstå sig på varför man ska betala större delen av sitt leverbröd på en fast bostad enbart på grund av dess geografiska placering.

Det är också en del av lösningen på den fabricerade delen av klimatproblemet, med det menar jag bla de som byggt strandnära och ser det som en rättighet att höga flöden och dylikt som naturligt förekommer i olika omfattande cykler är något som staten och politiken på något magiskt sätt ska lösa åt dem genom att bedriva ett klimatarbete mot naturen.
Senast redigerad av Rodrigo 2023-02-15 kl. 14:41.
Citera
2023-02-15, 14:35
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Dock är det näringslivsbrist i dom flesta bruksorter.

Det är lättare att fixa än bostäder. Speciellt när fler och fler jobbar på distans.
Citera
2023-02-15, 14:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Visst, men grejen är att alla kanske inte har föräldrar som kan låna ut hundratusentals kronor. Och många 20-25 år har hunnit skaffa egen barn och tappar många år på arbetsmarknaden. Kanske är de ensamstående på det. Hur ska de ha råd då att bo när de måste vända på varje slant för att kunna köpa mat?
Jag skulle vända på det och Sverige har en av väst-världens största bostadsytor och lägenhetsantal per person, och vi har flest enpersoners-hushåll i hela världen. Alla dessa har bostäder och uppenbarligen kan man lösa det, möjligen måste man vara innebende ett tag.

2021 toppade bostadsbubblan och nu sjunker priserna, och jag själv tycker nog de kan sjunka ett bra tag till. Vore fantastiskt om priserna åter blev som på 1990-talet när jag köpte min första villa. Då kunde t.ex en lärare fortfarande köpa en villa i Danderyd. Det är omöjligt sedan minst 10 år. Inte bara yngre som trängts ut ur marknaden.

För hyresrätter ser det väl sämre ut. Större och större andel av HR är nybyggda och har höga hyror typ 10k för en liten trea, även i mindre städer som Linköping. Med inflation på det så ser jag framför mig ganska stora hyreshöjningar de kommande åren. Särskilt om energipriserna är höga.
Citera
2023-02-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Hoppas att många i framtiden väljer mobila hem -det är lösningen på att äntligen smälla bostadsbubblan, det är också i förlängningen lösningen på att flytta bort makten ifrån boomers tillsammans med teknik som crypto och möjligheten att kunna styra allting och jobba oavsett var i världen du befinner dig.

Det är även i ett esklalerande problematiskt klimat en mer lämplig bostad eftersom man bara kan lämna ett område som inte är gynnsamt. De som växer upp idag tenderar att gravitera mot att ha mindre prylar och då inte behöver så stor yta, de kommer heller inte att söka ett hem i staden om det kostar en större del av deras inkomst.

Det är också en del av lösningen på den fabricerade delen av klimatproblemet, med det menar jag bla de som byggt strandnära och ser det som en rättighet att höga flöden och dylikt som naturligt förekommer i olika omfattande cykler är något som staten och politiken på något magiskt sätt ska lösa åt dem genom att bedriva ett klimatarbete mot naturen.

Det där är en riktigt intressant lösning som skulle gynna både individer och samhället i stort. Jag har kollat upp det där litegrann och då finns det såklart alltid något som ska stoppa en brilliant idé som denna, nämligen att det krävs bygglov för ditt mobila hem om du bor permanent i den. Då är det en jävla process i sig. Du måste ha mark och för att köpa mark måste du ha kontantinsats och en plan för vad du vill ha på marken, avloppslösningar osv. Eller tänkte du köra runt till olika campingar?
Citera
2023-02-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag skulle vända på det och Sverige har en av väst-världens största bostadsytor och lägenhetsantal per person, och vi har flest enpersoners-hushåll i hela världen. Alla dessa har bostäder och uppenbarligen kan man lösa det, möjligen måste man vara innebende ett tag.

2021 toppade bostadsbubblan och nu sjunker priserna, och jag själv tycker nog de kan sjunka ett bra tag till. Vore fantastiskt om priserna åter blev som på 1990-talet när jag köpte min första villa. Då kunde t.ex en lärare fortfarande köpa en villa i Danderyd. Det är omöjligt sedan minst 10 år. Inte bara yngre som trängts ut ur marknaden.

För hyresrätter ser det väl sämre ut. Större och större andel av HR är nybyggda och har höga hyror typ 10k för en liten trea, även i mindre städer som Linköping. Med inflation på det så ser jag framför mig ganska stora hyreshöjningar de kommande åren. Särskilt om energipriserna är höga.

Inneboende med barn låter inte optimalt överhuvudtaget. En sådan ung förälder utan hjälp med kontantinsats är dömd att fortsätta bo i hyresrätt hela livet eftersom precis som du säger kommer hyrorna fortsätta upp, maten är dyr och barnet måste ha ny vinteroverall och föräldern måste ta all vab för barnen med mera, med mera.
Citera
2023-02-15, 14:44
Medlem
Barn kommer att få bo hemma tills dom är 30-40 år.
Det är dit det är påväg, att köpa något kommer även det bli uteslutet i framtiden så bostäder kommer kosta 60-70 årslöner.
Citera
2023-02-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
40 tkr före skatt. Jag bodde tidigare i en uthyrningsdel som jag hyrde för 3300 spänn och pendlade runt 2h30min per dag. Självklart är det inte optimalt men om man vill så går det. Går även att flytta ihop med en kompis eller två för att spara pengar, det är dessutom kul att ha lite sällskap hemma

MEN VEM FAAN VILL LEVA SÅ - JUSTE BIL MERCA S KLASS BMW 6 7 SERIE ÄR JU PRIO 1
SEN SPARAR MAN TILL BOSTAD AV DET SOM BLIR ÖVER EFTER ATT MAN LEVT JUSTE

Tjänar man 15 k efter skatt är man ju tvungen att leva som du o lägga undan några 1,000 i mån till bostad - med en lönen kan man inte priortera annat först o spara till bostaden sen

Men skaffar man dam med rätt bostad kan man ju ha rätt mycket kuul för sina stålar o ändå spara
Citera
2023-02-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
MEN VEM FAAN VILL LEVA SÅ - JUSTE BIL MERCA S KLASS BMW 6 7 SERIE ÄR JU PRIO 1
SEN SPARAR MAN TILL BOSTAD AV DET SOM BLIR ÖVER EFTER ATT MAN LEVT JUSTE

Tjänar man 15 k efter skatt är man ju tvungen att leva som du o lägga undan några 1,000 i mån till bostad - med en lönen kan man inte priortera annat först o spara till bostaden sen

Men skaffar man dam med rätt bostad kan man ju ha rätt mycket kuul för sina stålar o ändå spara

Inte under hela livet men kan vara skönt att ha den biten avklarad Pluggar man innan man börjar jobba så kommer man upp i lön ganska rejält. Utbildning är något man satsar på.
Citera
2023-02-15, 14:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Inneboende med barn låter inte optimalt överhuvudtaget. En sådan ung förälder utan hjälp med kontantinsats är dömd att fortsätta bo i hyresrätt hela livet eftersom precis som du säger kommer hyrorna fortsätta upp, maten är dyr och barnet måste ha ny vinteroverall och föräldern måste ta all vab för barnen med mera, med mera.
Just ensamstående med barn får max-hjälp av samhället så utan att själv vara i den positionen så tror jag de har många vägar till lösning. En ensamstående får ingen hjälp alls av samhället om han inte har missbruksproblem.
Citera
2023-02-15, 14:58
Medlem
Med tanke på hur PK dagens unga är så säger jag att dom får skylla sig själva.

Kmr inte bry mig nämnvärt.

Folk som är PK ska ha skit bara tills dom förstår hur värdelösa dom är och tar livet av sig så jorden blir en bättre plats för resten.

Play stupid games...
Citera
2023-02-15, 15:00
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Ja, de som skaffar barn innan de uppnått ekonomisk mognad kommer alltid sitta i skiten. Så var det 1970, så är det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in