Citat:
Ursprungligen postat av
rarecube
Visst, men grejen är att alla kanske inte har föräldrar som kan låna ut hundratusentals kronor. Och många 20-25 år har hunnit skaffa egen barn och tappar många år på arbetsmarknaden. Kanske är de ensamstående på det. Hur ska de ha råd då att bo när de måste vända på varje slant för att kunna köpa mat?
Jag skulle vända på det och Sverige har en av väst-världens största bostadsytor och lägenhetsantal per person, och vi har flest enpersoners-hushåll i hela världen. Alla dessa har bostäder och uppenbarligen kan man lösa det, möjligen måste man vara innebende ett tag.
2021 toppade bostadsbubblan och nu sjunker priserna, och jag själv tycker nog de kan sjunka ett bra tag till. Vore fantastiskt om priserna åter blev som på 1990-talet när jag köpte min första villa. Då kunde t.ex en lärare fortfarande köpa en villa i Danderyd. Det är omöjligt sedan minst 10 år. Inte bara yngre som trängts ut ur marknaden.
För hyresrätter ser det väl sämre ut. Större och större andel av HR är nybyggda och har höga hyror typ 10k för en liten trea, även i mindre städer som Linköping. Med inflation på det så ser jag framför mig ganska stora hyreshöjningar de kommande åren. Särskilt om energipriserna är höga.