• 1
  • 2
2023-02-15, 08:55
Medlem
Västmanlands TR B 6249-21
Stämningsansökan

Tilltalade
Sabah Moh@med @bdi (19790601)

1.1 BIDRAGSBROTT, RINGA BROTT

Sabah Moh@med @bdi har till Kommunals A-kassa lämnat oriktiga uppgifter i sina inskickade tidsrapporter. De oriktiga uppgifterna består i att hon inte har fyllt i all arbetad tid, all sjuktid och all tid hon har spenderat hemma för vård av sjukt barn. Hon orsakade genom det fara för att arbetslöshetsersättning felaktigt skulle betalas ut med 9 753 kronor.

Det hände vid tolv tillfällen under perioden den 9 januari 2020 till den 10 augusti 2020, Västerås

Brottet bör bedömas som ringa

1.2 BIDRAGSBROTT

Sabah Moh@med @bdi har agerat enligt ovan. Hon orsakade genom det fara för att arbetslöshetsersättning felaktigt skulle betalas ut med 10 850 kronor.

Det hände vid fem tillfällen under perioden den 7 september 2020 till den 20 september 2020 på Antikvarievägen, Västerås, Västerås stad
Vet någon mer?

När kommer vinsten?
Citera
2023-02-15, 09:55
Medlem
FrankHerberts avatar
Varför är detta av intresse för allmänheten att en random person fuskat? Det är väl ingen hemlighet att folk fuskar med akassa och försäkringskassan. Det kanske tom är att hon inte avsiktligen fuskat också? Det kan också förekomma.
Citera
2023-02-15, 10:15
Medlem
Trulfs avatar
Ett vardagsbrott som inte ens bör hanteras av rättsväsendet, utan som ett återkrav hos A-kassan.
Citera
2023-02-15, 10:16
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankHerbert
Varför är detta av intresse för allmänheten att en random person fuskat? Det är väl ingen hemlighet att folk fuskar med akassa och försäkringskassan. Det kanske tom är att hon inte avsiktligen fuskat också? Det kan också förekomma.
Bra det skrivs om så folk vet att Mohmed fuskar, är en fuskare, skulle någon anställa en fuskare? Varför är den här Mohamed här och fuskar till sig bidrag? Kan den inte vara hemma i Mohamedlandet och få sina bidrag?

Det är mycket viktigt att det skrivs om allt jävla bidragsfusk!
Citera
2023-02-15, 10:23
Medlem
FrankHerberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bra det skrivs om så folk vet att Mohmed fuskar, är en fuskare, skulle någon anställa en fuskare? Varför är den här Mohamed här och fuskar till sig bidrag? Kan den inte vara hemma i Mohamedlandet och få sina bidrag?

Det är mycket viktigt att det skrivs om allt jävla bidragsfusk!

Äsch, tror faktiskt ingen bryr sig om enskilda ärenden. Det klart att det fuskas, systemet frestar till fusk.
Har själv fuskat när jag gick på Akassa, inga konstigheter.
Citera
2023-02-15, 10:25
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Äsch, tror faktiskt ingen bryr sig om enskilda ärenden. Det klart att det fuskas, systemet frestar till fusk.
Tja.. vem tror du betalar, tror det kommer från rymden?
Citera
2023-02-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Ett vardagsbrott som inte ens bör hanteras av rättsväsendet, utan som ett återkrav hos A-kassan.

Bidragsbrott, som ofta drabbar skattebetalare, faller under allmänt åtal och hanteras av just rättsväsendet. Återkravet ska naturligtvis skötas, men brott ska beivras.
Senast redigerad av fredag2010 2023-02-15 kl. 10:30.
Citera
2023-02-15, 10:30
Medlem
Citat:

Oavsett om det rör sig om oaktsamhet eller avsikt, är det hennes ansvar att följa lagen. Här pekar allt på att Sabah haft avsiktsuppsåt att begå brott.
Citera
2023-02-15, 10:31
Medlem
FrankHerberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Oavsett om det rör sig om oaktsamhet eller avsikt, är det hennes ansvar att följa lagen. Här pekar allt på att Sabah haft avsiktsuppsåt att begå brott.
Måsta ha kostat mer i advokatkostnader och annan lös hos Tingsrätten än de fjuttiga 10k hon "fuskat" till sig. Lägg energi på mer seriös kriminell verksamhet istället för slösa pengar på detta. Vi har skyhöga problem med kriminella gäng och skjutningarna men ändå väljer man lägga energi på sådant här. Ska vi sätta dit folk som går mot röd gubbe och lägga ut varje gång det händer på flashback också?
Citera
2023-02-15, 10:32
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Har själv fuskat när jag gick på Akassa, inga konstigheter.
Var en snubbe på ett jobb som var sjukskriven, men han kom ändå på jobbet och åt lunch för hans morsa jobbade i matsalen, sen gick han på sitt andra jobb. klart vi anmälde honom och han blev mycket förnärmad och ifrågasatte, men du stjäl ju från OSS sa vi. Sedan försvann han, tror inte ens han fattade vad han gjorde för fel.
Du är en sån FrankHerbert! om någon annan får betala din skit tycker du är ok, men anmäls du gråter du.
Citera
2023-02-15, 10:33
Medlem
FrankHerberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var en snubbe på ett jobb som var sjukskriven, men han kom ändå på jobbet och åt lunch för hans morsa jobbade i matsalen, sen gick han på sitt andra jobb. klart vi anmälde honom och han blev mycket förnärmad och ifrågasatte, men du stjäl ju från OSS sa vi. Sedan försvann han, tror inte ens han fattade vad han gjorde för fel.
Du är en sån FrankHerbert! om någon annan får betala din skit tycker du är ok, men anmäls du gråter du.

Du är en sådan där som han på "kontoret" Lennart på din arbetsplats va? Klart systemet ska utnyttjas när det är dåligt. Säljer du något på blocket så är du duktig och betalar skatt på din vinst även om du sålde någon stol för 250 kr?
Senast redigerad av FrankHerbert 2023-02-15 kl. 10:36.
Citera
2023-02-15, 10:37
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Du är en sådan där som han på "kontoret" Lennart på din arbetsplats va?
Japp, smiter du undan och det går ut 0,00002% över mig anmäler jag dig, ... väntar tills jag har på dig så du åker.

Går det inte ut över mig, min arbetsgivare eller min by skiter jag i det för då är det inte min sak.

Orka ha en smitare på jobbet??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in